Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-15, 21:12
Medlem
Tjena!

Jag har länge gått i köpartankar, är intresserad av en Audi A4. Gillar verkligen dom. Har hittat 2 bilar jag är väldigt intresserad av.

Bil 1: Audi A4 2.4 liter, 2004 årsmodell och 2004 tillverkad. Gått 15300 mil. Har 120 kw motor. Pris 85 000 sek

bil 2: Audi A4 1.8t 2004 årsmodell tillverkad 2003. gått 15700 mil. också 120 kw motor. pris 87 000 sek

Kan inte bestämma mig vilken av dom som är bäst. Vad är de för skillnad om man har turbo eller inte?

bil 1:http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4_Ny_bes__Svensksald_26255355.htm?ca=17&w=3

bil 2: http://www.blocket.se/orebro/Audi_A4_1_8T_Svensksald_Besikt_ACC_26216058.htm?ca =17&w=3

vad tror ni? vilken är bäst?

Och vad säger ni om denna bil överhuvudtaget? Ser bilarnas karosser likadana ut är det bara färgen som skiljer?? Och vad är skillnaden mellan alla årsmodellerna och lite sånt rent allmänt.

Tack så mycket!!
Citera
2010-03-15, 21:31
Bannlyst
1.8T-motorn är en väldigt behaglig motor att köra.
Och Audi överlag är väldigt bra och pålitliga bilar, med bra komfort och hållbarhet!
Citera
2010-03-15, 21:40
Medlem
Naikons avatar
Är inte 1.8T till och med snålare? Tror den är roligare att köra också Sen har jag läst att Audis 2.4 kan ibland dricka rätt så mycket olja.
Citera
2010-03-15, 21:50
Medlem
JohnMiltons avatar
Sugis har ju lite trevligare karaktär men när effekten ändå är samma lär 1.8T vara snålare pga bättre fyllningsgrad osv.

Sedan är ju frågan hur kul det är att brumma runt med samma motoremblem som ALLA audisvenssons börjat göra.
2,4 ser ju klart mer udda och trevligt ut.
Citera
2010-03-15, 21:53
Medlem
2.4 litern hade visst lite mer hästkrafter. Men vad är skillnaden på att köra med turbo eller inte? Och skiljer sig de här 2 bilarna nått i utseendet på utsidan förutom färgen? Isåfall hur?
Citera
2010-03-15, 21:57
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stellanovich
2.4 litern hade visst lite mer hästkrafter. Men vad är skillnaden på att köra med turbo eller inte? Och skiljer sig de här 2 bilarna nått i utseendet på utsidan förutom färgen? Isåfall hur?

Skillnaden är att icketurbo brukar ha lite mer drag på låga varv medan en turbo kommer lite mer som en spark i ryggen när man varvat upp lite. Har inte kört 1.8T så exakt kan jag inte uttala mig men det lär vara tidigt ladd på den = inte vänta länge på "sparken".

Det är pga att avgaserna brummar igång turbon så man kan behöva en del gas att börja med för att turbon ska spinna upp i tillfredställande hastighet och ladda på motorn med mer luft och därmed mer soppa.
Citera
2010-03-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Sugis har ju lite trevligare karaktär men när effekten ändå är samma lär 1.8T vara snålare pga bättre fyllningsgrad osv.

Sedan är ju frågan hur kul det är att brumma runt med samma motoremblem som ALLA audisvenssons börjat göra.
2,4 ser ju klart mer udda och trevligt ut.
sugis? vad är det?
Citera
2010-03-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Skillnaden är att icketurbo brukar ha lite mer drag på låga varv medan en turbo kommer lite mer som en spark i ryggen när man varvat upp lite. Har inte kört 1.8T så exakt kan jag inte uttala mig men det lär vara tidigt ladd på den = inte vänta länge på "sparken".

Det är pga att avgaserna brummar igång turbon så man kan behöva en del gas att börja med för att turbon ska spinna upp i tillfredställande hastighet och ladda på motorn med mer luft och därmed mer soppa.
okej tackar
Citera
2010-03-15, 22:02
Medlem
Citat:

Möjligt, beroende på årsmodell, att bara de med sexor under huven hade alu-lister runt rutorna som standard och att det var tillval på fyrorna. Vi hade en 2.4... ja det måste ha varit runt -04 eller så, den var ny då. Tyckte inte att den var speciellt bra, den drog mycket olja och bensin och bilen strulade en hel del i övrigt.

Jag har inte kört just 1.8T men jag gissar att den är trevligare i den ganska lilla A4:an, sexan var egentligen inte otrevlig till karaktären men jag kände att den nog skulle ha passat bättre i en A6 (även om den ju inte hade gett några mördarprestanda i en A6, den var ju inte superpigg ens i A4:an), i vilken den ju också fanns.
Citera
2010-03-15, 22:07
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
sugis? vad är det?

Sugis är motor som inte är överladdad. Dvs inte får luft intryckt i sig av en turbo eller en kompressor.

Det kommer från att den ju suger in luften i kammaren när kolven dras ner, till skillnad från den överladdade som ju förstås får en sugeffekt av att kolven åker ner men det också trycks på mer luft än den hade kunnat suga in själv. Mer luft = mer soppa = mer effekt från en mindre motor.
Citera
2010-03-16, 01:42
Medlem
Fimp3ns avatar
Kör på 1.8l turbo motorn. Som sagt audis V6 är inte pålitliga. Det är på dom nyare modellerna med 3.0L motorn som är deras bästa V6:a.
Citera
2010-03-16, 14:48
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimp3n
Kör på 1.8l turbo motorn. Som sagt audis V6 är inte pålitliga. Det är på dom nyare modellerna med 3.0L motorn som är deras bästa V6:a.

1,8T motorn kan vara rätt snål. Jag har en A4 avant från 03 och nu i vinter har den dragit 0,82 l/mil. I detta inkluderas 2 kallstarter om dagen samt 50 % stadskörning. Det tycker jag är rätt ok för en tung kombi med 163 HK.

Tänk bara på att om du köper en Audi med 1,8T motorn att kamremmen ska bytas vid senast 18000 mil på en Audi, men det är värt att börja kolla redan vid 12-13000 mil. Kamremsbytet kan vara snuskigt dyrt på Audi´s tyvärr. Om du ska köpa en sån bil, kolla då gärna att kamremmen redan är bytt, annars kan en service på 10K komma om du har otur.... Det står på vissa Audiforum att i Sthlm området har vissa fått offerter från VAG-verkstäder på 22000 kr för kamremservicen,,,

1,8T motorn är jävligt trevlig att köra. Det är en lätttrycksturbo så turboknuffen kommer rätt snabbt i den. Helt klart ett mycket bra köp!!!

Kolla http://www.nordicaudi.com/forum/forum_index.htm

Där står allt och lite till....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här