Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-15, 16:21
  #1
Medlem
RallyRallys avatar
Har ett skrivbord som är höj/sänkbart med en motor (eller 2). Nu verkar det som att det gått sönder. Går bara att sänka (?). Jävligt jobbigt när man inte tänker på att det inte går att höja tillbaka. Blir ju bara lägre och lägre

Så, eftersom att det går att sänka undrar jag hur fan jag ska göra så att det ska gå att höja? Riktigt skönt med höj/sänkbart skrivbort Står LINAK på kopplingsdosan (eller vad det nu är) under bordet.

Citera
2010-03-15, 16:27
  #2
Medlem
epost72s avatar
Kan vara påkörningsskyddet, sänk ned i botten fortsätt hålla in nedknappen i 10 sekunder.
Kolla även så att du har ström till bordet, för nedgång finns ett ibland ett batteri, så att bordet rör sig är ingen garanti för att det har ström.
Citera
2010-03-15, 19:59
  #3
Medlem
RallyRallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kan vara påkörningsskyddet, sänk ned i botten fortsätt hålla in nedknappen i 10 sekunder.
Kolla även så att du har ström till bordet, för nedgång finns ett ibland ett batteri, så att bordet rör sig är ingen garanti för att det har ström.

Vet inte om jag vågar sänka det till botten. Går det inte att få tillbaka upp, har jag ingen större lust att sitta på knä för att nå tangentbordet och musen

EDIT: HAH! DU ÄR EN GUD

Blev förbannad och sänkte skiten som du sa. Funkar lika bra som en väloljad bäver nu
När den nådde botten verkade det som att ena benet var högre än det andra. Kan det ha varit problemet? Att den inte kunde höja för att det var snett?
Tack igen. Guld värd
__________________
Senast redigerad av RallyRally 2010-03-15 kl. 20:21.
Citera
2010-03-15, 21:55
  #4
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Vet inte om jag vågar sänka det till botten. Går det inte att få tillbaka upp, har jag ingen större lust att sitta på knä för att nå tangentbordet och musen

EDIT: HAH! DU ÄR EN GUD

Blev förbannad och sänkte skiten som du sa. Funkar lika bra som en väloljad bäver nu
När den nådde botten verkade det som att ena benet var högre än det andra. Kan det ha varit problemet? Att den inte kunde höja för att det var snett?
Tack igen. Guld värd
Kul att det fungerade.

Lite extra info:
Motordrivna skrivbord har lite olika skydd, bla om benen kommer i otakt så behöver man kalibrera benen genom nedsänkning till 0-läge, likaså om bordet "kört på" något vid uppgång eller om man lyft i bordet samtidigt som man manövrerat det.
9 gånger av 10 hjälper 0-lägesmetoden även om känns riskfullt att sänka ned det med oro för att man inte får upp det igen.

Fungerar inte 0-läge så blir det till att kontrollera strömförsörjning, säkringar, kablar och knappsats.
Citera
2013-03-04, 15:36
  #5
Medlem
Jag har fått ett höj o sänkbart skrivbord och har nu äntligen monterat ihop det och så fungerade det hur bra som helst tills men så plötsligt kan man inte höja bordet alls och 2 av 3 motorer funkar att sänka typ 5 cm och sen tar det slut. En motor står helt still så nu står bordet och lutar

Det här hände tidigare också och då drog jag ut alla kablar och stoppade tillbaka dom och då fungerade den hur bra som helst tills jag råkade nudda kablarna igen.
Har försökt att sänka bordet helt men det funkar inte, det enda som händer är att 2 av 3 motorer sjunker ner 5 cm så att bordet lutar ännu mer.

Verkar ju vara nån sorts glapp men var och framförallt, VARFÖR?!? Och hur fixar jag det?

EDIT: Motorerna är av märket Linak och på en stämpel under border står det SA Möbler.
__________________
Senast redigerad av harru 2013-03-04 kl. 15:44.
Citera
2014-09-30, 14:17
  #6
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kan vara påkörningsskyddet, sänk ned i botten fortsätt hålla in nedknappen i 10 sekunder.
Kolla även så att du har ström till bordet, för nedgång finns ett ibland ett batteri, så att bordet rör sig är ingen garanti för att det har ström.

Funkade ju skitbra! Tack!!

Och bump förresten
Citera
2015-12-09, 04:02
  #7
Medlem
JackBlacks avatar
Tack!

Det löste även problemet med mitt IKEA-skrivbord. Mitt gick dock att köra några centimeter uppåt men efter varje körning uppåt så var man tvungen att köra ned det en centimeter. Tog flera minuter att höja det på det sättet. Men nu är det löst!
Citera
2017-08-31, 02:56
  #8
Medlem
Mitt kära skrivbord vill inte riktigt vara med mig längre. Började lukta lite bränt och nu kan jag bara köra bordet uppåt, såg att ni andra hade problem med att bara kunna köra det nedåt. Tacksam för tips
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback