• 1
  • 2
2010-03-15, 14:39
Medlem
Tjena!

Ja rubriken säger det mesta... Håller jag ner den översta strängen (tjocka E-strängen) och spelar hårt så rasslar det. Tror det beror på att strängen slår emot bandet ett, eller två steg längre ner. Vad kan detta bero på? Jag chansar på att strängarna är för tjocka, för jag hade tunnare strängar förut och då upplevde jag inte detta. Jag kanske spelar hårdare nu i och för sig Eller kan det ha att göra med något annat?

Skickar med en bild som kanske förklarar bättre: http://pici.se/pictures/gSwwfQLqL.jpg

Hur fixar man detta?

Även B-strängen låter lite skumt, men inte på samma sätt som E-strängen. Men B-strängen har gjort detta ända sen jag köpte gitarren så jag vet inte vad det kan vara där heller... Men om ni kan lösa det med så vore det toppen

Mvh
Citera
2010-03-15, 14:51
Bannlyst
Hej!
Halsen behöver justeras skulle jag tippa. Kila in på närmaste musikaffär så får de titta på det (brukar inte vara svårt att rätta till). Du ska kunna ha hur tjocka strängar du vill utan att det rasslar. Hoppas det fixar sig!
Citera
2010-03-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Hej!
Halsen behöver justeras skulle jag tippa. Kila in på närmaste musikaffär så får de titta på det (brukar inte vara svårt att rätta till). Du ska kunna ha hur tjocka strängar du vill utan att det rasslar. Hoppas det fixar sig!
Hmm okej, men som sagt det fungerade ju bra innan jag bytte strängar. Tror jag i alla fall

Men vad kostar det att justera halsen då?
Citera
2010-03-15, 15:59
Bannlyst
Det stämmer nog bra det du sa med att det inte rasslade innan du bytte strängar. Det är därför att strängarna är töjda och slappa, så det saknar alltså klangen. Därför hörs inget bandrassel, även om det finns/fanns där innan.

Sen tjockare strängar ger mindre bandrassel medans tunnare ger mer rassel. Själv kör jag ernie ball 10-46 på mina les pauler.

Men kolla om du ser att halsen är sne, annars kanske du får skicka in den på bandslip? Plek;a den är riktigt schysst! Om du upplever att halsen inte är rak så kan jag guida dig till en rät hals.

Vad är det för gitarr?

Såg bilden nu, men är jag helt ute och cyklar när jag säger att det är en Ibanez Talman!?

mvh christian
Citera
2010-03-15, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Hmm okej, men som sagt det fungerade ju bra innan jag bytte strängar. Tror jag i alla fall

Men vad kostar det att justera halsen då?

Jag vet inte exakt men tror inte det är dyrt, ring och fråga. Är den relativt nyköpt så brukar man kunna få det grejat utan kostnad, vissa butiker har också 1 års fria justeringar. Det är inget stort jobb. Men killscreen kan säkert hjälpa så du kan justera det själv!

Vänliga hälsningar Berengar!
Citera
2010-03-16, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killscreen
Det stämmer nog bra det du sa med att det inte rasslade innan du bytte strängar. Det är därför att strängarna är töjda och slappa, så det saknar alltså klangen. Därför hörs inget bandrassel, även om det finns/fanns där innan.

Sen tjockare strängar ger mindre bandrassel medans tunnare ger mer rassel. Själv kör jag ernie ball 10-46 på mina les pauler.

Men kolla om du ser att halsen är sne, annars kanske du får skicka in den på bandslip? Plek;a den är riktigt schysst! Om du upplever att halsen inte är rak så kan jag guida dig till en rät hals.

Vad är det för gitarr?

Såg bilden nu, men är jag helt ute och cyklar när jag säger att det är en Ibanez Talman!?

mvh christian
Hmm jag förstår inte riktigt, borde det inte rassla mer om strängarna är gamla och slappa? Det är första gången jag bytt strängar på denna gitarren och jag har nu 10-47.

Jag lyfte upp gitarren med botten mot mig och kollade rakt ner längs med halsen och den såg allt lite skev ut, som att vissa strängar ligger närmre halsen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Det är en stålsträngad akustisk gitarr och visst är det en Ibanez Dock ingen Talman utan någonting annat. I gitarren står det model: PF60SECE, det är allt jag vet

Edit: Såhär ser den ut http://pici.se/pictures/GoqxpGTQN.jpg
Senast redigerad av qzr1 2010-03-16 kl. 02:57.
Citera
2010-03-23, 11:10
Bannlyst
Förstår precis vad du menar med halsen, så försök att hitta någon som kan hantera dragstången bra.

Sen det med att gamla strängar stämmer, tänk på det nästa gång innan du byter. Om du inte har strängarna på för länge vill säga? Strängarna blir slappa och saknar sitt "klang", typ som nylon vet du? Och det som bandrassel som borde höras då dämpas som tusan...

Själv byter jag en gång i veckan på min Gibson.

Mvh
Citera
2010-03-23, 11:16
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killscreen
Själv byter jag en gång i veckan på min Gibson.

Mvh

En gång i veckan är väl lite väl ofta? Nog ska ett set strängar hålla minst en månad... min personliga åsikt.
Lite offtopic men jag tycker inte att man ska behöva byta en gång i veckan.
Citera
2010-03-24, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av netko
En gång i veckan är väl lite väl ofta? Nog ska ett set strängar hålla minst en månad... min personliga åsikt.
Lite offtopic men jag tycker inte att man ska behöva byta en gång i veckan.

Jag gillar känslan av nya strängar och sedan spelar jag oftast 3-5 timmar om dagen. 28 timmars speltid på ett par strängar är ganska mycket.

Gitarren följer alltså med nästan överallt, tv:n, datorn och ibland sängen till och med.

Ernie ball slinky 10-46 kör jag nu för tiden.
Citera
2010-03-25, 02:21
Medlem
Goddag,

vet inte om det passar in på tråden, men jag har ett liknande problem. Bytte precis från .09 till .10 strängar på in epiphone LP och på de 3 översta strängarna rasslar det, men bara på 12e bandet. Hur fixar man detta?

Tack för svar!
Citera
2010-03-31, 00:18
Bannlyst
Halsen är troligtvis sne, eller om strängarna din action(stränghöjd) är riktigt låg.

Mvh christian
Citera
2010-04-01, 17:37
Medlem
Dom strängarna jag hade innan har suttit på gitarren sen den köptes (cirka ett år sedan) Problemet kvarstår dock.

Röstar ni på skev hals?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här