Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-15, 00:08
  #1
Medlem
Har nu känt av min ena handled ett par veckor en aning och det blir inte direkt bättre.
Gör ont mitt i handleden när den böjs uppåt och det går inte att belasta den vid detta läge.
Armhävningar är bara att glömma, gör ruskigt ont vid det läget.

Någon som har någon gissning på vad det är? Ligger något galet eller nått åt det hållet och måste dras till rätta?
Citera
2010-03-15, 00:16
  #2
Medlem
Wurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamzap
Har nu känt av min ena handled ett par veckor en aning och det blir inte direkt bättre.
Gör ont mitt i handleden när den böjs uppåt och det går inte att belasta den vid detta läge.
Armhävningar är bara att glömma, gör ruskigt ont vid det läget.

Någon som har någon gissning på vad det är? Ligger något galet eller nått åt det hållet och måste dras till rätta?


Nå liknande hade mitt ex. Vet inte vad det berodde på, men det finns en upphöjd eller knöl någonstans på handen som svällde upp på honom, därmed fick han problem med att göra just denna rörelse. Känner du nån knöl?

Förmodligen berodde detta på flitig användning av datormusen. Problemet försvann av sig själv efter ett tag.
Citera
2010-03-15, 00:37
  #3
Medlem
harrings avatar
Hade liknande efter en allvarlig stukning(även om jag inte kommer ihåg att handleden tog stryk), råd från läkare var att röra den så mycket som möjligt och det gick över till slut.
Citera
2010-03-15, 01:13
  #4
Medlem
Känner absolut inte att något är fel i form utav någon knöl eller så.
Sen så rör jag på handleden hela dagarna så det kan inte vara samma sak.
Citera
2010-03-15, 02:33
  #5
Medlem
lustigt att jag läser om detta, när jag själv har exakt samma problem men min högra handled.
men mitt är nog självförvållat.... kör 120kg bänkpress 3ggr i veckan och efter varje pass så får jag smeta på voltaren-salva (samma som zon, men 10ggr bättre och starkare) för att bli kvitt värken... men det är underligt att detta problem med handleden bara inträffar på höger hand... vänstern är hur frisk som helst.

så smeta på voltarensalva du med så slipper du problemet, tills dess du anstränger handleden igen förståss
Citera
2010-03-15, 15:53
  #6
Medlem
Samma här, ligger också och kör på uppemot 120kg i bänkpress fast 2ggr i veckan. Och nej, tänker inte börja med att bedöva det. Inte bra att ta sånt där en längre tid och sen är det bara tillfälligt. Blir nog att uppsöka en naprapat, antar att det är en sån jag borde vända mig till och se att allt ligger rätt i handen.
Citera
2010-03-26, 23:40
  #7
Medlem
Zon ska du inte använda!!!
Citera
2010-03-27, 03:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzve
Zon ska du inte använda!!!
... tycker inte jag heller eftersom voltarensalvan e mycket bättre.

Men varför dessa utropstecken??? får intrycket av att du menar något annat ang zon-salvan, eller?
Citera
2010-03-29, 17:40
  #9
Medlem
Infernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
... tycker inte jag heller eftersom voltarensalvan e mycket bättre.

Men varför dessa utropstecken??? får intrycket av att du menar något annat ang zon-salvan, eller?

Det är väl NSAID? Isåfall fuckar det upp proteinsyntesen totalt. Träningen blir +/- = 0.
Citera
2010-04-02, 16:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
... tycker inte jag heller eftersom voltarensalvan e mycket bättre.

Men varför dessa utropstecken??? får intrycket av att du menar något annat ang zon-salvan, eller?

Voltaren ska du inte använda!
Citera
2010-04-02, 17:54
  #11
Avstängd
Alcoholisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzve
Voltaren ska du inte använda!

Motivera gärna.
Citera
2010-04-02, 21:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcoholism
Motivera gärna.

Det kan jag gärna göra.

Många käkar eller smörjer in sina ömma muskler och leder med dessa mediciner (ja det är faktiskt mediciner) som godis för lite armbågs, nack eller ryggsmärta vilket absolut inte är att rekommendera. Nu ska detta dock inte bli en farmakologisk utläggning om huruvida det är farligt eller inte att käka värktabletter då detta är en träningsblogg men jag var ändå tvungen att ta upp detta.

"NSAID är en grupp milt smärtstillande läkemedel.

NSAID är en förkortning för non steroidal anti-inflammatory drugs (icke-steroida antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel), som är en grupp läkemedel med inflammationsdämpande, smärtlindrande och febernedsättande verkningar. Den gemensamma verkningsmekanismen är att de hämmar cyklooxygenasenzymerna (COX).

Så gott som alla lättare värk- och febernedsättande medel på apoteket (såväl salvor som tabletter) är i kategorin NSAID:er. Ett viktigt undantag är paracetamol (verksam substans i Alvedon, Reliv med flera) som inte är en NSAID, eftersom det inte har någon inflammationsdämpande effekt.

Vissa NSAID ingår i så kallade kombinationspreparat, där de kombineras med kraftigare smärtstillande substanser, vanligtvis opioider. Dessa preparat är önskvärda när det inte enbart behövs smärtlindring utan även tex. febernedsättning. Exempel på kombinationspreparat innehållande NSAID:er är Panocod.

NSAID bör inte brukas längre perioder om det inte är på strikt inrådan av läkare eller om läkemedlet är på recept"

Det jag ville förmedla med denna artikel är att NSAID:s har en kraftigt nedsättande effekt på proteinsyntesen.

Nybildningen av muskelprotein, vilken normalt är stimulerad efter styrketräning med hundratals procent över basnivåer, inte sker lika effektivt om man har NSAID:s i sitt blodomlopp.

Den här nedsättningen av proteinsyntesen är så pass markant att den kommer vara märkbar, på sikt (framförallt för en fysiskt aktiv individ)

"In conclusion, the increased rate of muscle protein
synthesis normally seen 24 h after high-intensity ec-
centric resistance exercise was attenuated by con-
sumption of ibuprofen and acetaminophen at over-the-
counter levels."
Därför kan det vara värdefullt att undvika framförallt kroniskt bruk. Är man absolut tvungen att ta en tablett är det inget som kommer grusa en hel träningskarriär men det kommer som sagt kraftigt nedreglera proteinsyntesen.

Räcker det?

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback