Citat:
Ursprungligen postat av grimh
Gerway: Frågan är om det hjälper att göra så. Enligt Cubase så blir ju volymen för hög och den "klipper av" ljudfilen. Om du förstår vad jag menar.
I och med att jag är så ny på detta med sång så är jag riktigt dålig på att använda EQ, kompressor osv.
Autotune är ju lite fusk.
Du kanske har bra förslag på Eq och kompressorer(stavning?) om det finns som VST.
Eller kanske att köpa som hårdvara.
hehe jag försår faktiskt inte vad du menar:P Vad har du för mick? Kanske har det med det dynamiska omfånget att göra. Är det en kondensator mickrofon? Fantommatning? Det vore bra om jag visste vilket mick det var.
I Cubase så är jag nästan säker på att det kommer med både EQ(Equalizer) och kompressorer.
Vill du använda andra bra grejer kan du kolla upp Sonalksis både EQs o kompressor eller Waves kopior av Neve- och SSL-hårdvara. SSL har en bra kompressor för just sång som Waves har kopierat, kommer dock inte på namnet på den nu.
Grejen med Waves är att dom har kopierat och gjort Neve och SSL till mjukvara som egentligen är hårdvara. Legendariska prylar :P
Svindyra pluggar men den som söker skall finna
En hyffsad gratis EQ; "Nyqvist EQ" kanske lite svåranvänd för den har inga värden utsatta så är gäller bara by-the-ear.