• 1
  • 2
2010-03-14, 18:30
Medlem
Tjenare.
Det är så att jag har en egen studio där jag har börjat spela in lite musik.
Kör på Cubase SX1 och ett M-audio Audiophile 192 ljudkort.

När jag spelar in både trummor och sång så har det en förmåga att bli alldeles för högt inspelat i cubase.
Svårt att förklara för att ni ska förstå. Men lägger jag tex sång och ställer in på mixerbordet så att det inte blir för högt (den röda lampan lyser och det klipper av ljudet i cubase) så får jag in det för lågt i Cubase ändå. Även om jag höjer till max där. Då får jag istället dubbla sången på flera spår och det är ju inget kul.

Likadant har jag problem med att sången inte blir jämn (beror väl viss del på sångaren med) men det borde väl finnas nått sätt att jämna ut den?

Jag har spelat in en del innan men är riktigt dålig med vad man ska ha för effekter och saker till när man spelar in just sång.

Hoppas ni förstår lite vad jag menar i alla fall. Och tack på förhand.
Citera
2010-03-14, 23:40
Medlem
Hej,

sålänge det inspelningarna inte distar pga volym så är inget för högt. Spela in allting "för högt" och ställ sen in nivåerna i Cubase.
Du ju testa att köra in micken direkt i ljudkortet och skippa mixerbordet se om det funkar bättre.
Sen så kanske du har en Pad-knapp intryckt på antingen mixerbord eller ljudkort vilket dämpar utsignalen.

För att jämna till sång kan du t.ex;
Volymmässigt; använda kompressor.
Tydlighet; EQ, boosta lite runt 3kHz ungefär där tydligheten i tal ligger.
Tonmässigt; sjunga rätt :P eller fuska med autotune.
Citera
2010-03-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimh
så får jag in det för lågt i Cubase ändå. Även om jag höjer till max där. Då får jag istället dubbla sången på flera spår och det är ju inget kul.

Har du vänt på det och funderat över om det inte är sången som är för låg, utan allt annat som är för högt?
Citera
2010-03-15, 00:12
Medlem
henk2055: Nja så är inte fallet. Får det längre än vad "vanliga" låtar är.

Gerway: Frågan är om det hjälper att göra så. Enligt Cubase så blir ju volymen för hög och den "klipper av" ljudfilen. Om du förstår vad jag menar.

I och med att jag är så ny på detta med sång så är jag riktigt dålig på att använda EQ, kompressor osv.
Autotune är ju lite fusk.

Du kanske har bra förslag på Eq och kompressorer(stavning?) om det finns som VST.
Eller kanske att köpa som hårdvara.
Citera
2010-03-15, 00:56
Medlem
Citat:

Gerway: Frågan är om det hjälper att göra så. Enligt Cubase så blir ju volymen för hög och den "klipper av" ljudfilen. Om du förstår vad jag menar.

I och med att jag är så ny på detta med sång så är jag riktigt dålig på att använda EQ, kompressor osv.
Autotune är ju lite fusk.

Du kanske har bra förslag på Eq och kompressorer(stavning?) om det finns som VST.
Eller kanske att köpa som hårdvara.

hehe jag försår faktiskt inte vad du menar:P Vad har du för mick? Kanske har det med det dynamiska omfånget att göra. Är det en kondensator mickrofon? Fantommatning? Det vore bra om jag visste vilket mick det var.

I Cubase så är jag nästan säker på att det kommer med både EQ(Equalizer) och kompressorer.
Vill du använda andra bra grejer kan du kolla upp Sonalksis både EQs o kompressor eller Waves kopior av Neve- och SSL-hårdvara. SSL har en bra kompressor för just sång som Waves har kopierat, kommer dock inte på namnet på den nu.
Grejen med Waves är att dom har kopierat och gjort Neve och SSL till mjukvara som egentligen är hårdvara. Legendariska prylar :P
Svindyra pluggar men den som söker skall finna

En hyffsad gratis EQ; "Nyqvist EQ" kanske lite svåranvänd för den har inga värden utsatta så är gäller bara by-the-ear.
Citera
2010-03-15, 01:03
Medlem
Får försöka förklara då.
När jag spelar in tex sång så kommer ju ljudet upp i cubase (där man ser ljudvolymer eller vad man ska säga). Det blir alldeles för högt så den "klipper" av topparna på ljudet. Förstår du? :O

Jag kör med en kondensator mick med fantommatning.
Kommer inte ihåg exakt modell men det är en lite dyrare shure mick till studioinspelning.

Får väl helt enkelt börja pilla lite mer med EQ´s o diverse saker.
Citera
2010-03-15, 01:06
Medlem
Oscar-Xs avatar
Sänk input-volymen.
Citera
2010-03-15, 01:08
Medlem
Då får jag ju längre volym på allt. Och det vill jag ju inte ha, snarare tvärt om....
Citera
2010-03-15, 01:16
Medlem
Citat:
Då får jag ju längre volym på allt. Och det vill jag ju inte ha, snarare tvärt om....

Okej, är detta rent generelt eller just i ett specifikt projekt? Öppna upp mixer och kolla om det är något skumt. I cubase är hotkey F6 eller F8 tror jag.

Tycker fortf du borde testa att hoppa över mixerbords kopplingen. Iaf för att lokalisera problemet.
Citera
2010-03-15, 01:24
Medlem
Detta är helt generelt. Har alltid haft detta problemet.
Inte riktigt brytt mig om det förens nu när jag har en full cd som ska spelas in.
Trummorna i en annan studio men resten hos mig.

Problemet löser sig nog inte om jag hoppar över mixerbordet.
Jag har en right och en left ingång på ljudkortet (telekabel) så det är problem nr 1.
Problem nr 2 är att jag lägger alla trummor genom mixerbordet med, totalt 9 kanaler.
Och då stöter jag på samma problem.
Citera
2010-03-15, 01:31
Medlem
Fan va skumt.

btw, kopplar du micken med tele eller XLR.kabel?
Citera
2010-03-15, 01:35
Medlem
XLR - alltid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem