Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-14, 12:58
  #1
Avstängd
Bulletpr00fs avatar
Okej, nu till mitt problem som egentligen inte är mitt problem men som påverkar mig...

En tjejkompis till mig (vi bor ihop i ett kollektiv) som är en riktigt bra tjej på många vis verkar leva i någon drömvärld och jag har börjat fundera på om det är något slags psykologiskt försvar eller nåt sätt för henne att förhindra sig själv kärleksmässigt, för jag förstår inte hennes beteende...

Låt mig göra en lång historia kort:

Hon ser bra ut, är intelligent (nåväl) och omtänksam, men hon faller nästan alltid för "otillgängliga" män. Det här är säkert inget ovanligt fenomen bland fjortisar men hon är ingen fjortonåring längre som har rätt att fantisera om idoler utan hon är en fullvuxen person. Det handlar alltså i regel alltid om killar som vem som helst med lite eftertanke inser är oerhört svåra att få. Det är inte grannkillen i huset bredvid, eller killen i samma klass utan snarare alltifrån mystiska relationsfobiker till män som bara leker med henne eller killar som bor alltför långt bort för att något vettigt ens ska vara aktuellt (för några månader sen var det en "skitsnygg" amerikan som bodde i florida... troligt?). Den senaste är dock den värsta och gör mig seriöst frustrerad, för hon pratar om honom non stop. Tänk er Carolina Gynning på speed... i den takten går hennes lovord.

Hon är som en bowlingkägla som faller varje gång hans ansikte uppenbarar sig på tv, en elitsatsande idrottskille som hon varken träffat eller har någon realistisk chans på då han både är berömd, ser oerhört bra ut och har en flickvän. Ändå är hon fullständigt fascinerad av honom, sitter fastklistrad framför tvn och ödslar sjukt mycket tid på honom. Hon sa senast igår att det känns omöjligt för henne att hitta någon "vanlig" kille då hon jämför varenda en med den här killen, och hur många kan mäta sig med honom då...

Det här blir ett problem för mig, eftersom jag försöker vara en kompis men samtidigt tycker att hon är orealistisk och börjar bli less på tjatet, hon verkar leva i någon fantasivärld. Missuppfatta mig inte, jag har inga direkta intentioner på att att bli hennes pojkvän men jag vill att hon ska hitta någon "riktig" person att slösa tiden på istället. Vad pysslar hon med? Är det någon form av psykologiskt försvar eller vad?
Citera
2010-03-14, 13:07
  #2
Medlem
Single-in-Golds avatar
Jag tror absolut att det är någon slags försvar. Kanske är hon av någon anledning rädd för att ingå ett förhållande, hon kanske är rädd för att bli sårad, och därför "förälskar" hon sig i dessa otillgängliga killar.

Jag kan känna igen mitt eget beteende lite i henne, att man förälskar sig i någon som man vet är otillgänglig, för då kan man skylla på det, man behöver inte ta tag i sina känslor eller reda ut varför man inte vågar inleda ett "riktigt" förhållande. Det blir en försvarsmekanism. Man man skylla på saker som "det var för långt avstånd" eller som i fallet med idrottsmannen att han blir ett substitut för "riktiga känslor". Man behöver på så sätt inte distansera sig från känslor helt, man bara förvandlar dem till ett säkrare alternativ...
Citera
2010-03-14, 13:20
  #3
Avstängd
Bulletpr00fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Single-in-Gold
Jag tror absolut att det är någon slags försvar. Kanske är hon av någon anledning rädd för att ingå ett förhållande, hon kanske är rädd för att bli sårad, och därför "förälskar" hon sig i dessa otillgängliga killar.

Jag kan känna igen mitt eget beteende lite i henne, att man förälskar sig i någon som man vet är otillgänglig, för då kan man skylla på det, man behöver inte ta tag i sina känslor eller reda ut varför man inte vågar inleda ett "riktigt" förhållande. Det blir en försvarsmekanism. Man man skylla på saker som "det var för långt avstånd" eller som i fallet med idrottsmannen att han blir ett substitut för "riktiga känslor". Man behöver på så sätt inte distansera sig från känslor helt, man bara förvandlar dem till ett säkrare alternativ...

Ja, det kanske är så illa.. Du har förmodligen rätt i det du säger om att hon slipper ta något ansvar för sina känslor när hon bara lämpar över dom sådär. Men jag fattar ändå inte, hon lider ju lite av det också för hon borde väl rimligen inse det omöjliga? Normalt sätt vill man väl kunna få den man förälskar sig i. Låter ju betryggande att det finns fler som gör samma sak, då kanske hon inte är helt i det blå...

Hur kom du ifrån det då? Ska jag bara låta henne vara?
__________________
Senast redigerad av Bulletpr00f 2010-03-14 kl. 13:39.
Citera
2010-03-14, 13:25
  #4
Medlem
kattburgares avatar
Låter som det glappar mellan den verkliga världen och hennes fantasier.
Vill hon ha en riktig relation då? Hon verkar inte vara speciellt mogen så hon kanske gör bäst i att förbli singel.
Citera
2010-03-14, 14:12
  #5
Medlem
Single-in-Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletpr00f
Ja, det kanske är så illa.. Du har förmodligen rätt i det du säger om att hon slipper ta något ansvar för sina känslor när hon bara lämpar över dom sådär. Men jag fattar ändå inte, hon lider ju lite av det också för hon borde väl rimligen inse det omöjliga? Normalt sätt vill man väl kunna få den man förälskar sig i. Låter ju betryggande att det finns fler som gör samma sak, då kanske hon inte är helt i det blå...

Hur kom du ifrån det då? Ska jag bara låta henne vara?

Medvetet eller omedvetet så tror jag att hon inser det omöjliga - det är ju just det som gör att hon förälskar sig i dessa otillgängliga killar. Kanske lider hon av det, kanske inte, det beror ju lite på vad den bakomliggande orsaken är.

Jag insåg helt enkelt vad det var jag höll på med, att det inte var någon slump att alla killar jag fick känslor för var känslomässigt eller avståndsmässigt otillgängliga. För mig räckte det i stort sett med att komma på vad problemet var.
Om du ska göra något eller bara låta henne vara beror väl lite på hur länge hon har haft det här beteendet och om hon verkar lida av det. Har hon inte haft det särskilt länge och i övrigt verkar må bra så skulle jag råda dig att låta henne själv komma till insikt när hon är mogen för det...
Citera
2010-03-14, 21:59
  #6
Avstängd
Bulletpr00fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattburgare
Låter som det glappar mellan den verkliga världen och hennes fantasier.
Vill hon ha en riktig relation då? Hon verkar inte vara speciellt mogen så hon kanske gör bäst i att förbli singel.

Det låter sannerligen så ja. Jag vet inte, det verkar ju inte riktigt så. Kanske är därför hon beter sig som hon gör...?!

Citat:
Ursprungligen postat av Single-in-Gold
Medvetet eller omedvetet så tror jag att hon inser det omöjliga - det är ju just det som gör att hon förälskar sig i dessa otillgängliga killar. Kanske lider hon av det, kanske inte, det beror ju lite på vad den bakomliggande orsaken är.

Jag insåg helt enkelt vad det var jag höll på med, att det inte var någon slump att alla killar jag fick känslor för var känslomässigt eller avståndsmässigt otillgängliga. För mig räckte det i stort sett med att komma på vad problemet var.
Om du ska göra något eller bara låta henne vara beror väl lite på hur länge hon har haft det här beteendet och om hon verkar lida av det. Har hon inte haft det särskilt länge och i övrigt verkar må bra så skulle jag råda dig att låta henne själv komma till insikt när hon är mogen för det...

Hon har haft det rätt länge, även om hon haft en del mer seriösa relationer mellan episoderna. Det kanske är något slags försvar som du säger, psyket har väl en förmåga att ta till olika mekanismer för att copy med vardagen. Jag har själv aldrig förstått syftet med att hänga efter personer jag inte träffat, men men. Sen tycker jag att det är trist att hon inte nyttjar sin fulla potential, om du förstår vad jag menar...

Jag får väl hoppas att hon kommer till insikt. Tack för tipsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback