Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 14:42
  #37
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Instämmer! Jag träffade själv karlen en gång för länge sedan och ordnade en lyrikafton. Mycket kan sägas det mötet med herr G, bl a att jag aldrig träffat någon människa så mottaglig för smicker.

Efter flytten till USA tycker jag han spårade ur som författare, fast lyriken höll fortfarande. Ibland misstänkte jag rentav att han drabbades av tidig demens.

Hans doktorsavhandling i filosofi läste jag med stort nöje (sällsynt när det gäller akademiska avhandlingar). Jag såg sedan att den sågades av fackfilosofer, bl a av nestorn Hedenius. "En klåpare til filosof", menade han. Det gjorde naturligtvis herr G alldeles utom sig.

Intressant! Jag gjorde en liknande iakttagelse när jag hamnade vid samma bord som herr Gustafsson under en litteraturkryssning. Jag sa inte mycket själv, men märkte att han snabbt blev översvallande trevlig mot dom som smickrade honom oblygt
Berätta gärna mer om ditt möte med den store mannen.
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2018-03-27 kl. 14:54.
Citera
2018-03-27, 23:41
  #38
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Det stämmer att hans självskryt och gubbiga kverulerande blev närmast outhärdligt mot slutet.
Men hans tidiga produktion innehåller många pärlor. Herr Gustafsson själv(1971) är rolig att läsa fortfarande, och vill du ha lättsam, spirituell prosa i stil med Tennisspelarna kan kanske hans kåserier vara något. Till exempel samlingen Konsten att segla med drakar från 1969

Jag skulle också vilja slå ett slag för den lilla volymen från FIB:s Lyrikklubb 1977: Strandhugg i svensk poesi.
Något av en handbok i konsten att läsa poesi. Spännande oväntade infallsvinklar och skarpsynta iakttagelser. Där är man i sällsynt stimulerande intellektuellt sällskap.
Tack för tipsen! Ska kika närmare på de där. Härligt med folk som har koll.
Citera
2018-04-07, 13:09
  #39
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Intressant! Jag gjorde en liknande iakttagelse när jag hamnade vid samma bord som herr Gustafsson under en litteraturkryssning. Jag sa inte mycket själv, men märkte att han snabbt blev översvallande trevlig mot dom som smickrade honom oblygt
Berätta gärna mer om ditt möte med den store mannen.
Jag minns detta rätt väl. Först skrev jag ett brev för att engagera honom som föreläsare på mitt jobb. Sedan ringde jag upp honom och fick ett vänligt, närmast hjärtligt, bemötande; "du som skrev brevet - det var förbannat intressant". Han ställde upp på föredraget och gick också med på en lyrikafton "off the record".

Jag hämtade honom vid flyget där han mötte upp tillsammans med sin dåvarande fru Alexandra. En trevlig herre utan tvivel. Mest utmärkande var hans nyfikenhet på allt "min dialekt, min lite skrotiga bil, landskapet"

Lokaltidningens reportrar som fått nys om besöket, mötte sedan upp. Och han poserade med stor förtjusning för fotografen. Frågade "ni måste väl ha fler gästföreläsare på besök", "Ingen som du!" svarade vår lokale kulturredaktör; en replik som nästan fick Lars G att lyfta från bänken där han satt.

Lyrikaftonen senare på kvällen drog fullt hus, trots att jag knappt annonserat. Jag fick intryck av att han var en vänfast person. Där dök nämligen upp en gammal studiekamrat till honom (förstod jag direkt) som var mycket kufisk till apparitionen - en lite avsigkommen särling (kom dock med kunniga inpass.) Lars G bemötte honom hjärtligt, precis som man förväntas göra vid mötet med en gammal vän. Inga divalater där inte.

Mottaglig för smicker och förtjust över sin berömmelse, alltså. Jag kan inte låta bli att jämföra honom med hans kollega, f.d. vän och trätobroder, Jan Myrdal som jag träffat ett antal gånger. Den karlen verkar nästan besvärad över sitt kändisskap. Till skillnad från herr G placerar han inte heller sig själv i centrum i diskussioner utan lyssnar på folk.
Citera
2019-04-17, 05:49
  #40
Medlem
Gustafssons sista bok släpps i augusti och är en framtids-berättelse.
Citera
2023-03-19, 10:36
  #41
Medlem
Stabskaptens avatar
Den enda bok av Lars Gustafsson som jag har läst är Strövtåg i hembydgen. Det är en liten volym som samlar några texter om Västmanland som tidigare varit publicerade på annat håll. Fin och stämningsfull läsning.
Citera
2023-03-19, 13:40
  #42
Medlem
Det enda jag läst av LG är den postmodernistiska 80-talsromanen Bernard Foys tredje rockad för länge sedan som jag inte minns mycket av, men det ligger väl nära till hands att gissa att det i första hand är Herr Gustafsson som Lars Gyllensten syftar på i sin artikel om så kallade "premissförfattare" som vänder kappan efter vinden efter vad som för tillfället är i ropet. ("Premissmänniskor och radikala" 1982, tryckt i boken "Så var det sagt" Bonniers 1992):

Citat:
Premissförfattarna samlar upp vad som rör sig i tiden, kokar soppa på det och bjuder ut sin soppa under pretentiösa åthävor. När publiken och deras egna likar och de skribenter och recensenter som de samarbetar med har ledsnat på just denna soppa står de fermt till tjänst med att samla nya idéer och uppslag för att koka en ny soppa och bjuda ut den som det sista och bästa, glömska av vad de kort förut kunde leverera och vad de då skrävlade med om som det enda, det bästa, det senaste, det nya och närande. (...)

Premissförfattarna går till handa med förment existensiellt jagsökande, identitetssökande, med rolldiktning och dialektiskt fasetterad medvetenhet när så skall vara - t.ex. i de svenska 40- och 50-talen. Ahlin var då en av ledfyrarna som de följde, och andra fanns också som menade allvar med vad de höll på med - och epigonerna tog upp som premisser och material vad de kunde nyttja i det rådande klimatet. Sedan kom det senare 50-talets så kallade romantik - och premissförfattarna var redo; glömska av den existentiella lidelsen, som hade utgjort guldmyntfoten några år tidigare, kunde de briljera med svårmod och skönhet och mystik. Sedan kom nyenkelheten - premissförfattarna var med, ogenerade av att detta alls inte gick att förena med den föregående säsongens premisser. Omsider kom den politiska vågen med sina olika uppslag och moderiktningar - dokumentarism och folklig realism, premissförfattarna var med; ideologisk "medvetenhet" och skilda socialististiska program; så hörde en och annan talas om strukturalism och ställde upp. När den politiska vågen klingade av blev det åter dags för individuella och existensiella frågor, om döden och livet - och samma premissförfattare, premisspublicister och premisskritiker, som bara några år tidigare hade förfasat sig över borgerlig individualism och metafysiska mystifikationer, struttade fram med sina skildringar av dödssjuka människor och frågor om livets mening, dödens allvar, etcetera.
Citera
2023-03-19, 14:18
  #43
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Det enda jag läst av LG är den postmodernistiska 80-talsromanen Bernard Foys tredje rockad för länge sedan som jag inte minns mycket av, men det ligger väl nära till hands att gissa att det i första hand är Herr Gustafsson som Lars Gyllensten syftar på i sin artikel om så kallade "premissförfattare" som vänder kappan efter vinden efter vad som för tillfället är i ropet. ("Premissmänniskor och radikala" 1982, tryckt i boken "Så var det sagt" Bonniers 1992):
Det finns inte mycket där som stämmer in på Lars G. Vid närmare påseende inget alls.
Citera
2023-03-19, 14:42
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det finns inte mycket där som stämmer in på Lars G. Vid närmare påseende inget alls.
??? Mystik på 1950-talet. Social skildring på 1970-talet. Impulser från strukturalism och postmodernism på 1980-talet...
Citera
2023-03-20, 15:29
  #45
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
??? Mystik på 1950-talet. Social skildring på 1970-talet. Impulser från strukturalism och postmodernism på 1980-talet...
Just nu läser jag essäsamlingen De andras närvaro Om konsten som kunskapskälla från 1995. Postmodernism? Knappast! Det finns en tydlig linje tillbaka till hans tidigare språkfilosofiska arbeten. Och det är mer anglosaxisk än kontinental filosofi som påverkat honom.

Om livet, döden och de existentiella frågorna skrev herr G redan på 70 talet. Viktigast här är utan tvivel diktsamlingen Kärleksförklaring till en sefardisk dam från 1970.

Man är helt ute och cyklar om man försöker pressa in Lars Gustafsson i något tidstypiskt fack.
Citera
2023-03-20, 18:06
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Just nu läser jag essäsamlingen De andras närvaro Om konsten som kunskapskälla från 1995. Postmodernism? Knappast! Det finns en tydlig linje tillbaka till hans tidigare språkfilosofiska arbeten. Och det är mer anglosaxisk än kontinental filosofi som påverkat honom.

Om livet, döden och de existentiella frågorna skrev herr G redan på 70 talet. Viktigast här är utan tvivel diktsamlingen Kärleksförklaring till en sefardisk dam från 1970.

Man är helt ute och cyklar om man försöker pressa in Lars Gustafsson i något tidstypiskt fack.
Lätt att hitta åtskilliga källor på att LG's 80-talsroman Bernard Foys tredje rockad betraktas som tidstypisk postmodernism.
Citera
2023-03-20, 18:54
  #47
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Lätt att hitta åtskilliga källor på att LG's 80-talsroman Bernard Foys tredje rockad betraktas som tidstypisk postmodernism.
Det tvivlar jag inte på då kulturella trender enklast kan avläsas hos litteraturkritikerna.
I betraktarens öga, och allt det där.Selma Lagerlöf kan då bli en queerfeministisk banbrytare, De tre musketörerna en förmarxistisk skildring av kollektivets nödvändighet (en för alla, alla för en), etc.

För tydlighetens skull, tog jag extrema exempel.
Citera
2023-08-29, 06:04
  #48
Medlem
Gustafsson kan briljera som novellist... har jag märkt...

Så här va... hans romaner har sina åkommor... romanerna blir för långa... så vill man slippa tragglet med självupptagen, tankspridd författare som skriver om ditt och datt, utan disposition, sida upp och sida ner, kan man istället gå till novellsamlingarna... såsom Förberedelser till flykt... den har några nummer som är unika... såsom Bakunins resa... och någon till... distinkta prosapoem med twist.

Jag kom att tänka på det nu... när jag nyss läste om Det sällsamma djuret från norr... den kom 1989... och liksom förr anser jag att ramen i denna samling, med ett rymdskepp där några kaptener berättar skrönor för varandra, den ramen är abstrus och irrelevant... men enstaka noveller går an... som den om Sibelius som hemsöks av sin åttonde symfoni, den han aldrig fullbordade... den möter honom nu i mänsklig form... gäckande, förtrollande, ur räckhåll men ändå skön...

Bra var också novellen om en dansk forskare på besök i Stockholm 1970... i "Riksgropens" virrvarr av rivningshus stöter han på en affär... och köper en mystisk grej... en intelligensförstärkare... den var rätt skoj denna text...

Det visste jag sedan förr... men vid denna omläsning upptäckte jag nu några nya texter... såsom några, ska vi säga, Borges-pastischer... en om en kinesisk forntidsbyråkrat som går på subtil jakt i en jadestens ådror... en annan om ett nutida besök i Mexiko för möte med "mannen som är odödlig"... elegant, om än lite väl pessimistisk... en till novell, om några arkaiska kungar som studerar märkligheter, bland annat "en spegel", var OK... ingen annan svensk kan skriva sådant här... jo kanske Bertil Mårtensson... möjligen Tenhovaara... men iaf, detta är praktnummer i svensk novellism, dessa ovan relaterade texter i Det sällsamma djuret från norr från 1989... som är en i stort sett missriktad, larvig bok med orelaterbara skildringar av ett rymdskepps abstrusa egenheter... men som sagt, vissa av novellerna går an...

Gustafsson är en blanknött liberal, en ateistisk intellektuell utan hopp... kanske blev han konvertit, kanske mötte han Något Djupare på 80-talet... men någon mystik i hans texter finns egentligen inte, bara referenser till akademiskt gångbara 1800-talstänkare... detta gör att jag inte kommer att läsa (om) fler Gustafsson-verk nu...

Gustafsson är som Borges... han låter antyda en mystik som han inte själv omfattar... detta gör att Gustafssons (likt Borges') roll som Magus Maestro bara är en projektion... men visst finns det stunder då mystiken slår igenom och blir magisk...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback