Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-13, 19:28
  #1
Medlem
Mohaves avatar
Lars Gustafsson är en författare som jag har irriterat mig på länge. Han är värsta besserwissern och verkar har något mindervärdeskomplex gentemot folk som behärskar ämnen som han så ängsligt försöker skriva om. Detta gör många av hans böcker rent ut sagt odrägliga.

Men häromdagen hittade jag hans blogg - http://larsgustafssonblog.blogspot.com/ - och läste lite - jag tycker den är riktigt bra. Vad tycker ni?
Citera
2010-03-13, 22:00
  #2
Medlem
Proras avatar
Hehe, jag tycker nog nästan tvärtom. De böcker jag läst av honom har i de flesta fall varit lysande. Min favorit är 'En biodlares död'.

Bloggen däremot kan vara lite snurrig på sina ställen. Läs t.ex. inlägget från 5:e januari där han försöker argumentera för att detta millennium inte började 2000 utan med den första timmen år 2001. Med hans sätt att resonera så skulle millenniet snarare ha börjat kl. 01.01.01 1 jan 2001 och det känns ju inte särskilt rimligt. Han verkar sky siffran 0, den gode Lars. Till och med den katolska kyrkan har ju erkänt dess existens sedan flera decennier tillbaka.
Citera
2010-09-16, 21:08
  #3
Medlem
saftad_burks avatar
Såg honom på Babel nyss och tänkte att man lika gärna kunde starta en tråd om honom. Det var roligt att höra vad han hade att säga. Frågorna var dock smått idiotiska. "Vad är meningen med livet?" och dylik tonårsskit läggs fram som om de vore frågor av största vikt. Blev dock besviken på Gustafssons svar "man skapar sin egen mening". Jag hade förväntat mig någonting väldigt underligt, av någon anledning. Samma sak med "vad händer efter döden?" Jag hade gärna fått en kort utläggning om förmultningsprocessen.
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Hehe, jag tycker nog nästan tvärtom. De böcker jag läst av honom har i de flesta fall varit lysande. Min favorit är 'En biodlares död'.

Bloggen däremot kan vara lite snurrig på sina ställen. Läs t.ex. inlägget från 5:e januari där han försöker argumentera för att detta millennium inte började 2000 utan med den första timmen år 2001. Med hans sätt att resonera så skulle millenniet snarare ha börjat kl. 01.01.01 1 jan 2001 och det känns ju inte särskilt rimligt. Han verkar sky siffran 0, den gode Lars. Till och med den katolska kyrkan har ju erkänt dess existens sedan flera decennier tillbaka.
Det är ju självklart att det nya årtusendet började det nya årtusendets första år, inte det senaste årtusendets sista. Den nya hundralappen påbörjas inte på 100:- utan på 101:-, precis samma regel gäller när man talar om årtusenden, knippen om tio morötter, våldtäcktstrios och andra roliga sifferbundna saker.

Jag uppmanar förresten alla att läsa "Det sällsamma djuret från norr". Den innehåller ett par ordentligt skeva tankegångar och historier.
Citera
2010-09-16, 21:26
  #4
Medlem
BaalZeBubs avatar
Kan inte med honom sedan han hade med ett 'efterord' till Rosens Namn som bara handlade om att han var nyfrälst nyliberal. Vad i h-e skulle det vara med i Ecos bok för...
Citera
2010-09-16, 22:59
  #5
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Kan inte med honom sedan han hade med ett 'efterord' till Rosens Namn som bara handlade om att han var nyfrälst nyliberal. Vad i h-e skulle det vara med i Ecos bok för...
Smackar belåtet a lá Gustafsson med läpparna:

Du har stavat fel, min gode herre. Smack. Smack.



Han är jude också. Visste ni det? Vi borde bedriva hetsjakt på honom. En jude som är besserwisser! Häng honom från elefantens svans, trots att han skriver bra!
Citera
2010-09-16, 23:36
  #6
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Smackar belåtet a lá Gustafsson med läpparna:

Du har stavat fel, min gode herre. Smack. Smack.



Han är jude också. Visste ni det? Vi borde bedriva hetsjakt på honom. En jude som är besserwisser! Häng honom från elefantens svans, trots att han skriver bra!
Hur har jag stavat fel?
Citera
2010-09-16, 23:45
  #7
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Hur har jag stavat fel?
Du glömde Umberto innan Eco.

Nej, men allvarligt talat får jag väl ta mitt straff och smacka Gustafsson-smack på smutsiga negerkukar, när jag inte ens kan skilja på skofabrikörer och författare längre.

Du borde dock ge honom ett försök. Jag gillar vanligtvis inte poesi, men efter att ha strosat runt lite på hans blogg har jag hittat flera bra.

Favoriten än så länge är Lampan.

Citat:
Innan lampan tändes
satt vi alldeles stilla

En kråkas sträva röst
och plötslig doft av klöver

kom med en sötaktig värme
igenom detta stigande mörker.

Vatten, alldeles stilla.
Jorden, också den lugn.

Fågeln flög
så nära den kunde

över sin egen skugga.

Och humlan, många somrars
trogna vän

törnade mot fönsterglaset
som var en världens vägg.

Och lommen
flög från sjö till sjö

Det kunde vara sent
eller tidigt
i olika liv.

Det kunde vara i skuggan av en fjäril
I skuggan utav vilket liv som helst.

http://larsgustafssonblog.blogspot.c...08/lampan.html

Go natt och fortsatt trevlig kväll.

/Burk
Citera
2010-09-17, 18:42
  #8
Medlem
Sjölin sa att Gustafsson skrev "läsbar poesi", bara det är väl en smärre sensation idag. Tror i alla fall att jag ska läsa någon av hans böcker, men har redan glömt vilka han själv rekommenderade.
Citera
2010-09-17, 19:01
  #9
Medlem
Hardstekts avatar
stofilernas stofil.



Jag önskar jag vore som han.
Citera
2010-09-19, 10:56
  #10
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk

Det är ju självklart att det nya årtusendet började det nya årtusendets första år, inte det senaste årtusendets sista. Den nya hundralappen påbörjas inte på 100:- utan på 101:-, precis samma regel gäller när man talar om årtusenden, knippen om tio morötter, våldtäcktstrios och andra roliga sifferbundna saker.


Eh... Jag tycker det är självklart att man t.ex. med 60-talet menar åren 1960-1969 och inte 1961-1970, vidare att 100 kronor och 50 öre är mer än 100. Millennieskiftet innebär att tusentalssiffran byts från 1 till 2 i vårt kära decimala positionssystem, vilket alla utom uppenbara rättshaverister borde inse.

Men skriva kan han. Och att han sticker ut hakan även i ämnen han inte till fullo behärskar är bara positivt.
Citera
2010-09-19, 17:49
  #11
Medlem
Carobnjaks avatar
Kan inte med honom sedan han hade med ett 'efterord' till Rosens Namn som bara handlade om att han var nyfrälst nyliberal. Vad i h-e skulle det vara med i Ecos bok för...

Får fråga, vad du menar med nyliberal. Läste nyss efterordet och märkte inget som har med nyliberalismen att göra. Är jag helt ute och cyklar här...?
Citera
2010-09-19, 17:52
  #12
Medlem
Carobnjaks avatar
Snubblade över denna brevväxling nyss, intressant!

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter...agen-1.1173406
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback