• 1
  • 2
2010-03-13, 18:39
Medlem
MayhemOliess avatar
Funderade kring WW2 och såvitt jag ser det så har jag verkligen några små problem med att hitta; Om Hitler verkligen gav order om någon förintelse.. eller så måste jag beskylla på att min skalle värker efter igår..

Skulle man kunna säga att syftet med Auschwitz och gaskammarna är just ett bevis på att Hitler har gett order om en förintelse?
Citera
2010-03-13, 19:23
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MayhemOlies
Funderade kring WW2 och såvitt jag ser det så har jag verkligen några små problem med att hitta; Om Hitler verkligen gav order om någon förintelse.. eller så måste jag beskylla på att min skalle värker efter igår..

Skulle man kunna säga att syftet med Auschwitz och gaskammarna är just ett bevis på att Hitler har gett order om en förintelse?
Gav order och order. Han kände åtminstone till det. Eller är du en av de där foliehattarna som tror att det var Himmler och Göring som var elakingar och lurade snälle farbror Adolf?
Citera
2010-03-13, 20:08
Medlem
Kycklingkungens avatar
Problemet är att Hitler inte gav så många direkta order utan han formulerade tankar och funderingar som andra tvingades tolka. Gärna i form av evighetslånga tal vid middagar och dylikt. Så om han gav en direkt order så är nog svaret nej, men han lär nog ha framfört vissa funderingar som andra tolkade som order.

Många gav helt enkelt fan i att informera Führern att man börjat med någonting förens man var klar med det som man tolkade som sin uppgift för att få beröm och förmåner (det fanns väl en fruktansvärt massa departement, verk och partiorgan som mer eller mindre tävlade om att få göra saker och få mer makt och anslag). Misslyckades man kunde man ju alltid hålla käften, låtsas som det regna och hoppas att inte högsta ledningen fick nys om misslyckandet.

Sen finns det ju teorier att vissa inom framförallt SS framåt 1942 förstod att kriget var förlorat och började då ge order att ha ihjäl så många judar som möjligt för att förhoppningsvis dels mörka sina övergrepp och dels för att även om man skulle förlora så skulle man iallafall slippa judar. Man ska då inte ha informerat partiledningen eftersom det var strängt förbjudet att överhuvudtaget nämna att man kanske skulle förlora kriget. Heydrich, Eichmann och Gestapochefen Müller pekas ut som en av ledarna i denna "komplott", men man ska nog ta teorin med en nypa salt. Det mesta tyder på att allt planerats med partiledningens goda minne.
Citera
2010-03-13, 20:35
Medlem
cp-apas avatar
Finns det några bevis överhuvudtaget som kan styrka att förintelsen skedde? Jag menar alla svalt ju under andra världskriget. Hur många ryssar svalt inte ihjäl exempelvis?

Kan ju lika väl ha varit att judarna svalt ihjäl i lägren när det blev ont om mat efter att ryssen och amerikanerna kom från alla håll och kanter.
Citera
2010-03-13, 23:13
Medlem
shackmatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Finns det några bevis överhuvudtaget som kan styrka att förintelsen skedde? Jag menar alla svalt ju under andra världskriget. Hur många ryssar svalt inte ihjäl exempelvis?

Kan ju lika väl ha varit att judarna svalt ihjäl i lägren när det blev ont om mat efter att ryssen och amerikanerna kom från alla håll och kanter.

@fetmarkering: Du skojar va?
Citera
2010-03-14, 10:07
Medlem
Bohlingers avatar
Jag har också funderat på hur stor Hitlers roll var i det praktiska genomförandet av förintelsen. Jag menar, han var inte med på Wannsee-konferensen och har vad jag vet inte besökt några arbets- eller koncentrationsläger. Jag har fått intycket av att det hela sköttes under honom av främst Himmler. Hoppas det kommer några bra och insiktsfulla svar i den här tråden!

Om nu så var fallet att Hitler hade en mycket liten del i förintelsen, så kanske man ska ta och ställa sig frågan hur stort ansvar en ideolog har för sin ideologis felgöranden. Naturligtvis är Hitler ansvarig för andra brott, men det gör det inte mindre viktigt att diskutera såna här saker som i sammanhanget ofta avfärdas som "detaljer".
Citera
2010-03-14, 10:26
Medlem
blåljuss avatar
Har inte Göring och Goebbels (vet inte hur deras namn stavas) skrivit i sina journalar att dom haft ett möte med Hitler om förintelsen?

Kanske dom bara skrev det tillsammans så det skulle se ut som Hitler var med på allt.
Citera
2010-03-14, 12:28
Medlem
LojtnantWerners avatar
Det existerar inga som helst order på någon förintelse eller några papper på någon plan, kom inte dragandes med Wannsee protokollen för det är en simpel förfalskning, och en annan sak är detta inte fel forum?
Citera
2010-03-15, 12:41
Medlem
HWGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Det existerar inga som helst order på någon förintelse eller några papper på någon plan, kom inte dragandes med Wannsee protokollen för det är en simpel förfalskning, och en annan sak är detta inte fel forum?
Var har du fått det ifrån, att Wannsee-protokollen skulle vara en förfalskning? Bara nyfiken...

Såvitt jag förstått så gav Göring order till Heydrich att verkställa "den slutgiltliga lösningen", vilket i Görings värld inte gick ut på att man skulle börja ta livet av en massa människor, utan "flytta packet österut" i enlighet med tidigare beslut. Detta var Heydrich uppgift som sammankallande vid Wannsee-konferansen.

Det finns ett flertal vittnesmål från högt uppsatta peroner i Hitlers närhet om att han faktiskt beordrade utrotningen av judarna själv. Heydrich meddelade Eichmann redan sommaren -41 att "Führern beordrat fysisk utrotning", och i stort sett samtliga som ingick i den inre kärnan runt Hitler berättade att dom var övertygade om att Hitler själv beordrat aktionen.

Men för att göra detta till absolut sanning så måste man komma ihåg att samtliga dessa vittnesmål framkommit efter det att Tyskland förlorat kriget, dvs samtliga som vittnade om detta hade mycket att vinna på att helgonförklara sig själva och utse en gemensam syndabock...

Sammantaget så finns det, såvitt jag vet, ingen som helst skriftlig dokumentation om att Hitler personligen skulle beordrat "die endlösung der Judenfrage". Det finns dock teorier om att hela förintelseapparaten skulle beordrats från lägre nivå för att tillgodose Hitler´s krav på ett judefritt stortyskland. Det finns dom som menar att man helt enkelt inte klarade av massdeporteringen av judar utanför tysklands gräns, utan var tvungen att börja ta livet av judarna för att upprätthålla sitt egna anseende...
Citera
2010-03-15, 12:59
Medlem
Man tänker ju på det här klassiska talet innan kriget sparkade igång då Hitler klart ovh tydligt uttryckte sig något i stil med "Ett nytt världskrig kommer att innebära undergången för den judiska rasen i Europa"

Annars så vet jag inte om det finns tydliga bevis. Men tänk efter, vore det inte ganska otroligt om INTE Hitler hade ett finger med i spelet? Så otroligt mkt resurser man lade ner på förintelsen, det vore märkligt om allt detta skedde utan fhurerns order.

Sedan mot slutet av kriget då Tyskland var så gott som körda men förintintelsen var i sitt esse sägs ju vara Hitlers order. Han kunde inte längre vinna, men han kunde fortfarande döda, och fort skulle det gå! Det var under krigets sista år förintelsen krävde flest offer.
Citera
2010-03-15, 13:33
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HWG
Var har du fått det ifrån, att Wannsee-protokollen skulle vara en förfalskning? Bara nyfiken...

Såvitt jag förstått så gav Göring order till Heydrich att verkställa "den slutgiltliga lösningen", vilket i Görings värld inte gick ut på att man skulle börja ta livet av en massa människor, utan "flytta packet österut" i enlighet med tidigare beslut. Detta var Heydrich uppgift som sammankallande vid Wannsee-konferansen.

Det finns ett flertal vittnesmål från högt uppsatta peroner i Hitlers närhet om att han faktiskt beordrade utrotningen av judarna själv. Heydrich meddelade Eichmann redan sommaren -41 att "Führern beordrat fysisk utrotning", och i stort sett samtliga som ingick i den inre kärnan runt Hitler berättade att dom var övertygade om att Hitler själv beordrat aktionen.

Men för att göra detta till absolut sanning så måste man komma ihåg att samtliga dessa vittnesmål framkommit efter det att Tyskland förlorat kriget, dvs samtliga som vittnade om detta hade mycket att vinna på att helgonförklara sig själva och utse en gemensam syndabock...

Sammantaget så finns det, såvitt jag vet, ingen som helst skriftlig dokumentation om att Hitler personligen skulle beordrat "die endlösung der Judenfrage". Det finns dock teorier om att hela förintelseapparaten skulle beordrats från lägre nivå för att tillgodose Hitler´s krav på ett judefritt stortyskland. Det finns dom som menar att man helt enkelt inte klarade av massdeporteringen av judar utanför tysklands gräns, utan var tvungen att börja ta livet av judarna för att upprätthålla sitt egna anseende...
Jag stödjer mig på David Irvings uppgifter om Wannsee protokollen,
http://www.fpp.co.uk/Himmler/Wannsee.html
Citera
2010-03-15, 14:03
Medlem
HWGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Jag stödjer mig på David Irvings uppgifter om Wannsee protokollen,
http://www.fpp.co.uk/Himmler/Wannsee.html
Tack!
Citera