Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vad är han?
Hjälte
48,83%
1027 röster
Provokatör
18,12%
381 röster
Attention Whore
12,74%
268 röster
Smart marknadsförare
6,56%
138 röster
Idiot
8,61%
181 röster
Likgiltig
5,14%
108 röster
2015-02-19, 23:50
  #3637
Medlem
Danmark står upp för yttrandefriheten. Lars Vilks kommer i höst att ta emot ett yttrandefrihetspris i danska folketinget.

Citat:
Initiativet kommer från den svenske konstnärens stödorganisation, den danska Lars Vilks-kommittén, som också står bakom priset.

Enligt den danska nyhetsbyrån Ritzau är partierna Enhedslistan, Venstre, Liberal Alliance och Dansk Folkeparti positiva till att en prisceremoni hålls i Christansborg
http://www.svt.se/nyheter/varlden/vi...medium=twitter
Citera
2015-02-19, 23:58
  #3638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Själv är jag nästintill islamofob (obs, vill inte ha svar som beskyller mig f att gulla med IS och gänget)men att sexa till Mohammed och göra honom till rondellhund, väl vetande att det är ett orent djur ur muslimsk synpunkt, är respektlöst. Minst sagt. LV bär en stor del av ansvaret för vad som skett.
(Möjligen inga nya synpunkter, men var tvungen...)
Ärligt talat, är inte muslimernas nedlåtande syn på hundar det största problemet här? Hunden är ju människans bästa vän.

Sedan kan jag, som fått släktingar mördade av kommunister, tycka att ditt användarnamn är en smula stötande. Men jag vill inte förbjuda dig att kalla dig rosalenin för det. Och jag tycker definitivt inte att du "bär en stor del av ansvaret" om någon slår ihjäl dig p.g.a. ditt provocerande användarnamn.
Citera
2015-02-21, 19:40
  #3639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Ärligt talat, är inte muslimernas nedlåtande syn på hundar det största problemet här? Hunden är ju människans bästa vän.

Sedan kan jag, som fått släktingar mördade av kommunister, tycka att ditt användarnamn är en smula stötande. Men jag vill inte förbjuda dig att kalla dig rosalenin för det. Och jag tycker definitivt inte att du "bär en stor del av ansvaret" om någon slår ihjäl dig p.g.a. ditt provocerande användarnamn.
Jadu, mitt användarnamn. Utan att outa mig själv för mycket kan jag meddela att syrran och jag på skoj smällde ihop en brev till en skitfin tidning som sökte en redaktör. Det var innan e-postens dagar. Vi undertecknade det med...ja just det. Och sen blev det fläskbak med dess sensitiva och ömtåliga medlemmar. Har gjort bort mig så många gånger f ö att jag ska nog skaffa ett annat konto.
Och nej, jag är inte kommunist.
__________________
Senast redigerad av rosalenin 2015-02-21 kl. 19:50.
Citera
2015-02-27, 18:17
  #3640
Moderator
Tystnads avatar
Precis som man kunde räkna med är det nu flera som avbokar honom.
Troligen är han ganska rökt ett bra tag framöver,ingen vågar ta risken.

http://www.hd.se/nyheter/sverige/201...sakerhetsskal/
Citera
2015-02-27, 18:34
  #3641
Medlem
For mig är det fullständigt horribelt, att få en dodsdom over sig om man råkar rita en teckning, och

hela det svenska pk-etablissemanget lallar med.

Nu jobbar de på att stänga ner Flashback....
Citera
2015-02-27, 18:35
  #3642
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Blir av men på annan plats - bra jobbat, Vilks!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...lksforelasning
Citera
2015-02-27, 18:40
  #3643
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
For mig är det fullständigt horribelt, att få en dodsdom over sig om man råkar rita en teckning, och

hela det svenska pk-etablissemanget lallar med.

Nu jobbar de på att stänga ner Flashback....

"Råkar" och "råkar".

Knappast en omedveten gärning. Men likväl är det horribelt.
Citera
2015-02-27, 18:52
  #3644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
"Råkar" och "råkar".

Knappast en omedveten gärning. Men likväl är det horribelt.

Det är ointressant. Den västerlänska civilisationen bygger på Lars Vilks tänk.
Citera
2015-03-14, 01:18
  #3645
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Lars Vilks i Karlstad 16/3-15, Utrikespolitiska föreningen Karlstad

Som rubriken visar så kommer vår folkkäre provokatör och samhällsdebattör, samt oefterhärmlige konstnär framträda på Utrikespolitiska föreningens forum måndagen den 16/3-2015.

Han är klart mest känd som skapare utav sina Rondellhundar och "subtila" kritik mot islam i stort. Ett antal frågor bör resas innan denna föreläsning och dessa följer nedan.

-Är det rätt av UPF att bjuda in Lars Vilks?
-Varför tror ni de gör detta?
-Skall yttrandefriheten trumfa religiösa dogmer?
-Vilka frågor önskar ni borde ställas?
-Är detta hets mot folkgrupp, religiösa uppfattningar och/eller rasism?
-Är detta ett medialt jippo eller är det ett seriöst försök att lyfta debatten kring yttrandefrihet och religiösa dogmer, samt politisk korrekthet?
-Driver Vilks sina teser för långt?
-Är detta en personlig egotripp eller en allmängiltig och viktig samhällsdebatt?
-Är Vilks ansvarig för eventuella attacker mot föreläsningen?

Osv. osv. Fyll gärna på med egna spörsmål som ni anser vara relevanta och viktiga kring ovanstående.

Jag kommer personligen vara på plats och kommer försöka filma, via Iphone, om detta är tillåtet - vilket det självklart borde, med tanke på ämnet som debatteras - sedan läggs detta upp här på Flashback, om jag får till det.

Som ovan redan nämnts så undrar jag om det är någon fråga jag som deltagare på mötet borde ställa, om möjligt? Om sedan modet sviker eller inte, vågar jag inte ta gift på...

Till sist undrar jag vad ni ser fram emot med detta möte och vad hoppas ni det får för konsekvenser, om några? Om ni är emot föreläsningen, vad är era argument för detta? Hur stor risk anser ni att det är för ett ytterligare terrordåd, ala Charlie Hebdo och/eller Köpenhamndådet?

Shoot!
Citera
2015-03-14, 01:25
  #3646
Medlem
ManJuices avatar
Med tanke på relationen till flertalet arabländer från Sveriges sida lär detta knappast bättra på saken om man säger så. Våra inrikesnyheter blir alltid utrikesnyheter om utländsk media snappar upp det, vilket de alltid gör.
Citera
2015-03-14, 14:26
  #3647
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar sammanfogade.
/Mod
Citera
2015-03-14, 14:28
  #3648
Medlem
GeneralPoops avatar
Personligen tycker jag nog allt att Vilks är en komplett idiot och att hans konst är rätt löjlig.

Däremot så ska han ha all rätt i världen att få göra sin konst utan att bli mordhotad och jagad av halva världens jävla avskum till muslimer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback