Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vad är han?
Hjälte
48,83%
1027 röster
Provokatör
18,12%
381 röster
Attention Whore
12,74%
268 röster
Smart marknadsförare
6,56%
138 röster
Idiot
8,61%
181 röster
Likgiltig
5,14%
108 röster
2012-02-22, 21:22
  #3229
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Bögen Lasse kostar nog en hel del skulle jag tro
skjut honom och spar pengar

vem betalar för hans säkerthet?
Och när det är gjort, vem tar vi sen? Dig för att du avbildat che guevara som tomte? Kastar ägg på dig, mordhotar dig i fyra år tills du får säpobeskydd, och sedan är cirkusen igång igen. Vore det inte bättre att deportera brottslingar, inte låta religion styra som på den gamla onda tiden och inte ge offret skulden?
__________________
Senast redigerad av Tre100 2012-02-22 kl. 21:25.
Citera
2012-02-22, 21:37
  #3230
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tre100
Och när det är gjort, vem tar vi sen? Dig för att du avbildat che guevara som tomte? Kastar ägg på dig, mordhotar dig i fyra år tills du får säpobeskydd, och sedan är cirkusen igång igen. Vore det inte bättre att deportera brottslingar, inte låta religion styra som på den gamla onda tiden och inte ge offret skulden?

som man bäddar får man ligga som vi brukar säga
LV kommer aldrig att sova gott
minsta lilla chansen så kommer dom att knäppa honom
ddet är som att vittna mot kriminella
ibland är det bättre att vara tyst än att leva som en råtta
Citera
2012-02-22, 21:44
  #3231
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
som man bäddar får man ligga som vi brukar säga
LV kommer aldrig att sova gott
minsta lilla chansen så kommer dom att knäppa honom
ddet är som att vittna mot kriminella
ibland är det bättre att vara tyst än att leva som en råtta
Då får belöningen komma upp i runt 10000000 kr för att någon vettig människa ska ha ihjäl honom. Så som det är nu är det bara självsanerande idioter som eldar eller spränger sig själva, eller somalier bärandes på kniv som frågar efter honom på konstutställningar.
Citera
2012-02-22, 21:49
  #3232
Medlem
jag tycker att han är modig som vågar stå får sin åsikt i dagens samhälle.

han gör inte heller något fel. om folk inte fattar, så är det meningen att konst ska beröra och väcka debatt. det är KONST!
__________________
Senast redigerad av License.To.Thrill 2012-02-22 kl. 21:51.
Citera
2012-02-23, 16:54
  #3233
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
jag tycker att han är modig som vågar stå får sin åsikt i dagens samhälle.

han gör inte heller något fel. om folk inte fattar, så är det meningen att konst ska beröra och väcka debatt. det är KONST!

det är nog bara i Norden religion inte betyder nåt tror jag

rita Påven eller Jesus som en smutsig liten hund så får du se hur dom reagerar
Citera
2012-02-24, 11:10
  #3234
Medlem
Tre100s avatar
http://arenan.yle.fi/audio/1329997726604

Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
det är nog bara i Norden religion inte betyder nåt tror jag

rita Påven eller Jesus som en smutsig liten hund så får du se hur dom reagerar
http://i100.photobucket.com/albums/m...t/dog-pope.jpg
http://www.rockthreads.com/media/cat...file_42_23.jpg

Jesus har jag inte funnit som hund, så du har stor möjlighet att bli först och känd som den förste att bli mordhotad utav galna katoliker. Tror du får stor konkurrens med tanke på alla jesusbögar som dykt upp.
__________________
Senast redigerad av Tre100 2012-02-24 kl. 11:23.
Citera
2012-02-24, 13:47
  #3235
Medlem
Teleskopbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
det är nog bara i Norden religion inte betyder nåt tror jag

rita Påven eller Jesus som en smutsig liten hund så får du se hur dom reagerar

Vad du tror är ointressant. Både Jesus och påven har avbildats på olika sätt som kan anses kränkande. Men inte fan skjuter Vatikanen sönder ambassader eller springer runt massa män i klänning och trampar på flaggor för det.
Citera
2012-02-24, 14:37
  #3236
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
som man bäddar får man ligga som vi brukar säga
LV kommer aldrig att sova gott
minsta lilla chansen så kommer dom att knäppa honom
ddet är som att vittna mot kriminella
ibland är det bättre att vara tyst än att leva som en råtta

Härligt civilkurage du verkar ligga inne med...Jag tycker man lever som en råtta om man inte står upp för vad man tror på.

Tillbaks till topic: -Visst har jag tyckt att Vilks är något av en posör men denna artikel förvånade mig faktiskt med sin dräpande skärpa. https://www.flashback.org/leave.php?...provokation%2F

Vilks rondellhund och Elisabeth Ohlssons Ecce Homo brukar ju ofta jämställas i debatten men jag tror inte att Ohlsson behöver livvakter ty hon har trots allt bara sparkat in öppna dörrar!
Citera
2012-02-24, 14:57
  #3237
Medlem
Cineastens avatar
Lars Vilks är tveklöst en provokatör som förmodligen kommer få sätta livet till. Men jag tycker att det han gör är viktigt.

Vi kan inte och bör inte låta religiösa fanatiker diktera villkoren för hur västvärldens form av yttrandefrihet ska se ut. Man måste kunna få skämta om islam, Allah, Mohammed osv utan att bli mordhotad för det. Detsamma ska gälla alla andra religioner. Man ska inte bli mordhotad eller misshandlad för att man ritar en skämtteckning föreställande en überfjollig Jesusgestalt i läderbögsutstyrsel. Det är möjligt att somliga tycker sånt är osmakligt eller nedvärderande gentemot kristnas tro men ingen tvingar dig att titta på den typen av konst eller vad man nu vill kalla tilltaget.

Man behöver inte och bör inte få gå ut offentligt och säga "alla jävla muslimapor ska dö" eller motsvarande, men en teckning föreställande en aldrig nog så viktig ikon bör inte ses som någon skymf eller som något allvarligt. Lite humor och självdistans bör de religiösa grupperna kunna ha.

Det är skrämmande att yttrandefrihet som nyttjas för att göra sig lustig på vita västerlänningar är helt okej och politiskt korrekt samtidigt som det anses som fel och i stort sett är illegalt (rasistiskt, hets mot folkgrupp, kalla det vad du vill) om samma yttrandefrihet nyttjas i syfte att göra sig lustig över muslimer, negrer, asiater, kannibaler från Nya Guinea eller vilken grupp man nu väljer.

Lika för alla helt enkelt. Ingen specialbehandling, inga favörer och ingen diskriminering gentemot någon. (inskränkningar och diskriminering mot kriminella och farliga våldsverkare exkluderat förstås)
Citera
2012-02-24, 15:04
  #3238
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Lars Vilks är tveklöst en provokatör som förmodligen kommer få sätta livet till. Men jag tycker att det han gör är viktigt.

Vi kan inte och bör inte låta religiösa fanatiker diktera villkoren för hur västvärldens form av yttrandefrihet ska se ut. Man måste kunna få skämta om islam, Allah, Mohammed osv utan att bli mordhotad för det. Detsamma ska gälla alla andra religioner. Man ska inte bli mordhotad eller misshandlad för att man ritar en skämtteckning föreställande en überfjollig Jesusgestalt i läderbögsutstyrsel. Det är möjligt att somliga tycker sånt är osmakligt eller nedvärderande gentemot kristnas tro men ingen tvingar dig att titta på den typen av konst eller vad man nu vill kalla tilltaget.

Man behöver inte och bör inte få gå ut offentligt och säga "alla jävla muslimapor ska dö" eller motsvarande, men en teckning föreställande en aldrig nog så viktig ikon bör inte ses som någon skymf eller som något allvarligt. Lite humor och självdistans bör de religiösa grupperna kunna ha.

Det är skrämmande att yttrandefrihet som nyttjas för att göra sig lustig på vita västerlänningar är helt okej och politiskt korrekt samtidigt som det anses som fel och i stort sett är illegalt (rasistiskt, hets mot folkgrupp, kalla det vad du vill) om samma yttrandefrihet nyttjas i syfte att göra sig lustig över muslimer, negrer, asiater, kannibaler från Nya Guinea eller vilken grupp man nu väljer.

Lika för alla helt enkelt. Ingen specialbehandling, inga favörer och ingen diskriminering gentemot någon. (inskränkningar och diskriminering mot kriminella och farliga våldsverkare exkluderat förstås)

Utmärkt inlägg. Det bästa jag läst idag faktiskt.
Citera
2012-02-24, 17:02
  #3239
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Utmärkt inlägg. Det bästa jag läst idag faktiskt.

Tack. Intressant då det finns ett antal personer som tycker att jag är en idiot och knäppskalle av värsta sort. Jag antar att man inte kan behaga alla.
Citera
2012-02-24, 22:45
  #3240
Medlem
Det roliga är att det inte behövs provoceras på det
minsta sofistikerade sätt .Någon usel ritad streckgubbe
och skriva Muhammed så tar det antagligen hus i helvete
för en liten men extrem grupp muslimer.Heder åt muslimerna
som tar avstånd och fördömer mordhoten.Vilks provokationer
är bra.Religösa extremister ska inte respekteras alls
__________________
Senast redigerad av mangne 2012-02-24 kl. 22:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback