Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-11-14, 17:05
  #25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En ärta låter rätt mycket, på min dator skulle jag gissa som ett knappnålshuvud i storlek.
Och en sista fråga, antistat utrustning är detta nödvändigt?
Där det kan vara aktuellt främst, måste väl vara själva rengöringen.
De andra momenten, så har man i alla fall ingen direktkontakt med CPU.

Någon har misslett dig. Man pratar om ett riskorn inte en ärta.

Om man polerar två metallytor så blir det alltid spår av slipmedlet. Det kan se helt plant ut med blottat öga men i microskop finns repor. Lägger man ihop ytorna så blir det fickor med instängd luft. Luft är en bra isolator i t.ex dubbelkopplade fönster, glasfiberull o.s.v och det vill man inte ha.

Kylpastan ska alltså fylla ut dessa ojämheter med något som leder värme lika bra som metallen. Pastan leder inte riktigt lika bra som metal så därför vill man inte ha för mycket så att metallerna inte kommer i kontakt alls.

Däremellan ligger det.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-11-14 kl. 17:16.
Citera
2016-11-14, 17:15
  #26
Medlem
Men seriöst. På mig nån ärta kylpasta. På med CPU locket o kör 😛. Så länge du inte vräker på kylpasta så här de faktiskt ingen större skillnad på kylförmågan hur du applicerar den . Vi pratar om 1-2 grader + eller minus kanske. Max
Vad som är relevant är att den är ren o fin innan fläkten monteras 😊
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-11-14 kl. 17:19.
Citera
2016-11-14, 17:21
  #27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Men seriöst. På mig nån ärta kylpasta. På med CPU locket o kör 😛. Så länge du inte vräker på kylpasta så här de faktiskt ingen större skillnad på kylförmågan hur du applicerar den .
Vad som är relevant är att den är ren o fin innan fläkten monteras 😊

Det finns många sätt att applicera pastan. Massor med youtubefilmer i ämnet som visar skillnaderna..

https://www.google.se/webhp?sourceid...e+apply+method

En ärta lät mycket men de har små ärtor i USA.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-11-14 kl. 17:42.
Citera
2016-11-14, 17:26
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En ärta är ju som att vräka på pasta.
Har du ätit ärtsoppa någon gång.

Det finns många sätt att applicera pastan. Massor med youtubefilmer i ämnet som visar skillnaderna..

https://www.google.se/webhp?sourceid...e+apply+method

De finns många ämnen som bevisar att effekten inte e någon speciell också 😊
En ärta kanske e fel beskrivning . Men de behövs då inte möe .
Citera
2016-11-14, 17:35
  #29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Har aldrig använt antistat utrustning medans jag pillat med datorer, men det betyder såklart inte att det är riskfritt.
Jag brukar bara ta i något stort metalliskt så försvinner statisk elektricitet, ett element eller om chassit är av plåt så ska det duga förhoppningsvis. Vissa kör med nätagget kopplat i väggen men inte till någon komponent sen rör vid det emellanåt.

Mängden kylpasta är inte så viktigt så länge det är tillräckligt mycket. För lite är ett större problem än för mycket, vissa säger att om du har på för mycket så blir temperaturen sämre tack vare att det blir ett tjockare lager kylpasta men tester har motbevisat det. Likaså spelar det ingen roll hur du lägger på kylpastan på en processor, bara den täcker större delen av "heat spreadern". Börjar det spruta ut kylpasta när du sätter på cpu kylaren har du kanske tagit i för mycket. https://youtu.be/r2MEAnZ3swQ?t=1m50s Här testar han alla möjliga metoder och mängder, slutsatsen är att för lite är sämst och resten är likvärdiga.
Toppen och tack för hjälpen, har nu det jag behöver så fixar detta inom kort.
Han på videon blev nästan besviken att det inte blev som han initialt trodde.
Citera
2016-11-14, 17:38
  #30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon har misslett dig. Man pratar om ett riskorn inte en ärta.

Om man polerar två metallytor så blir det alltid spår av slipmedlet. Det kan se helt plant ut med blottat öga men i microskop finns repor. Lägger man ihop ytorna så blir det fickor med instängd luft. Luft är en bra isolator i t.ex dubbelkopplade fönster, glasfiberull o.s.v och det vill man inte ha.

Kylpastan ska alltså fylla ut dessa ojämheter med något som leder värme lika bra som metallen. Pastan leder inte riktigt lika bra som metal så därför vill man inte ha för mycket så att metallerna inte kommer i kontakt alls.

Däremellan ligger det.
Som jag sa, så såg mängden ut på min dator, som det handlar om en knapphåls storlek i kylpasta.
Och en ärta i storlek hade jag aldrig lagt, max halva den mängden.
Då det var otroligt tunt lager de hade lagt på, i mitt fall så var det inte svårt att lista ut att så mycket en ärta i storlek, bara är för mycket.
Citera
2016-11-14, 17:53
  #31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
De finns många ämnen som bevisar att effekten inte e någon speciell också 😊
En ärta kanske e fel beskrivning . Men de behövs då inte möe .


Här kommer han fram till att en ärta och ett riskorn ger samma resultat. Gôrlite.
https://www.youtube.com/watch?v=VJq-FbhzOtk


Seriös kille.
https://www.youtube.com/watch?v=ibvs0xrDXag

(notera plattan på Bequiet Pure Rock. En sån har jag, alltså är den bra)
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-11-14 kl. 18:06.
Citera
2017-01-05, 12:59
  #32
Medlem
klybans avatar
Humor, såg till och antistata mig på ett element precis innan, applicerar och lägger på fläkten.
Men sen yrar jag iväg emellan och laddar upp mig igen
Hör det smätter till och uppfattade det går mot GPU, men visade sig funka efteråt och gjort ett bra tag nu.
Så får hoppas det inte blev någon skada visar sig sen.
Märkte faktiskt skillnad, då datorn före ny kylpasta betedde sig som en dator med en del damm i sig.
För efteråt så flöt det på som vanligt igen.
__________________
Senast redigerad av klyban 2017-01-05 kl. 13:03.
Citera
2017-01-07, 09:19
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Humor, såg till och antistata mig på ett element precis innan, applicerar och lägger på fläkten.
Men sen yrar jag iväg emellan och laddar upp mig igen
Hör det smätter till och uppfattade det går mot GPU, men visade sig funka efteråt och gjort ett bra tag nu.
Så får hoppas det inte blev någon skada visar sig sen.
Märkte faktiskt skillnad, då datorn före ny kylpasta betedde sig som en dator med en del damm i sig.
För efteråt så flöt det på som vanligt igen.


Esd är nog ingen fara, korten är skyddade tämligen bra.
Så länge de inte brände av någon krets, men de gjorde du säkert inte.

Allt är inte så känsligt som alla säger lika med pastan, om de kommer lite på mobo så är de ingen fara men är de mycket är de värre.

Sen ska man tänka på att inte kladda m.m onödigt mycket.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback