Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-12, 13:10
  #1
Medlem
Jeltzins avatar
Goddag!

Jag har en liten fråga angående omvänd plagiering:
Jag har en vän som går i min klass, jag tyckte synd om honom då han hade varit sjuk under en längre tid och sen kommit tillbaka till skolan bara för att finna sig mitt i en Hög av oskrivna uppsatser.
Jag som redan hade skrivit allt mitt kände ett begär att hjälpa honom att skriva en eller annan uppsats.
Jag vet att OM han skulle (mot förmodan) åka fast så är det plagiering och riskerar avstängning. Frågan är då bara om JAG kan hamna i trubbel för detta? Har försökt googla men hittar inga svar angående min fråga.

TACKSAM FÖR SVAR!
Citera
2010-03-12, 13:31
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Mja. Det är nog olika för olika skolors policy. Man får ju såklart dela material bland sina kamrater för hjälp och inspiration etc. I många av mina kurser har detta även uppmuntrats. Så du kan ju bara hävda att han har fått sett ditt material och inget mer så är det ju såklart lugnt för din del.

Om det nu kan visas att du är skyldig till medhjälp så att säga så är det nog olika för olika skolors policy, en varning tippar jag på, då som jag har förstått är det vad milt fusk brukar få.
Citera
2010-03-12, 15:07
  #3
Medlem
ormanoffs avatar
Nej, inget straffbelagt, men skolan kan så klart ha synpunkter på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback