Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-12, 11:40
  #1
Avstängd
Exogens avatar
Stör mig på detta så oerhört.

Jag gav bilen till honom (?)
Han gick dit.
Fråga honom.

Ja någon vänlig själ som är bra på grammatik får gärna förklara för mig helt snabbt detta.

MVH
Citera
2010-03-12, 11:43
  #2
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Hör du inte själv vad som är rätt?
Typexempel: Jag dödade han - jag dödade honom.
Citera
2010-03-12, 11:47
  #3
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Hör du inte själv vad som är rätt?
Typexempel: Jag dödade han - jag dödade honom.
Han frågade efter de grammatiska reglerna och man kan därför utgå ifrån att han har problem med att se skillnaderna.
Citera
2010-03-12, 11:48
  #4
Avstängd
Exogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Hör du inte själv vad som är rätt?
Typexempel: Jag dödade han - jag dödade honom.

Jo men i vissa situationer så börjar jag tveka, är inte svensk för att lägga till.

MVH
Citera
2010-03-12, 11:52
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exogen
Jo men i vissa situationer så börjar jag tveka, är inte svensk för att lägga till.

MVH

Du pratar väldigt bra svenska för att inte vara svensk i alla fall!
Jag har märkt att många har svårt för det, men jag vet inte några speciella regler eller så. Jag säger också fel ibland, byter ut honom mot han. Men då vet jag ju egentligen hur det ska vara om jag tänker efter!

Lycka till i din jakt på sanningen, min vän!
Citera
2010-03-12, 11:53
  #6
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Rasputin
Han frågade efter de grammatiska reglerna och man kan därför utgå ifrån att han har problem med att se skillnaderna.

Vilken tur att du kom in och bidrog med något vettigt till diskussionen, då.
Citera
2010-03-12, 11:55
  #7
Avstängd
Exogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Du pratar väldigt bra svenska för att inte vara svensk i alla fall!
Jag har märkt att många har svårt för det, men jag vet inte några speciella regler eller så. Jag säger också fel ibland, byter ut honom mot han. Men då vet jag ju egentligen hur det ska vara om jag tänker efter!

Lycka till i din jakt på sanningen, min vän!

Tack!

Jag har lätt för språk, pratar 4 språk flytande nu. Och läser latin för mina vetenskapliga studier
Men grammatik har jag aldrig haft lätt för, jag lär mig språk av ord och sen associerar när och var böjning av ordet osv. så det blir rätt. Sen ifall det är fel så brukar någon påpeka det och så är man lite klokare

Tack!

MVH
Citera
2010-03-12, 11:58
  #8
Avstängd
Oilkinks avatar
Subjektsform: han

Exempel: Han spelar fotboll. Han dödade sin pappa.

Objektsform: honom

Exempel: Jag (subjekt) spelar fotboll med honom. Jag dödade honom.
Citera
2010-03-12, 11:59
  #9
Avstängd
Oilkinks avatar
Delete
Citera
2010-03-12, 12:05
  #10
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exogen
Tack!

Jag har lätt för språk, pratar 4 språk flytande nu. Och läser latin för mina vetenskapliga studier
Men grammatik har jag aldrig haft lätt för, jag lär mig språk av ord och sen associerar när och var böjning av ordet osv. så det blir rätt. Sen ifall det är fel så brukar någon påpeka det och så är man lite klokare

Tack!

MVH

Sen kanske man inte orkar stanna upp och tänka efter: "Hmm, vilken form blir det nu, då?"
Men det kommer välla med tiden!
Önskar jag kunde fyra språk, men så exotisk är man inte!

För övrigt pratar du långt bättre svenska än majoriteten av svenskarna här på Fb
Citera
2010-03-12, 12:08
  #11
Avstängd
Exogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Sen kanske man inte orkar stanna upp och tänka efter: "Hmm, vilken form blir det nu, då?"
Men det kommer välla med tiden!
Önskar jag kunde fyra språk, men så exotisk är man inte!

För övrigt pratar du långt bättre svenska än majoriteten av svenskarna här på Fb

Haha precis, i en vanlig konversation så säger man "Vänta ursäkta! Sade jag ordet i rätt form?" xD

Jag vill bli en såkallad pollyglott, dvs. en som kan flytande 6 eller fler språk ''

Att jag pratar bättre svenska än majoriteten här beror enbart på att majoriteten här är antingen retarderade, höga eller rent utav blåsta i huvudet

Önskar jag kunde gå i skola o lära mig mer dock.

MVH
Citera
2010-03-12, 12:09
  #12
Avstängd
Exogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkevin
Pinsaaamt!

Att jag frågar är pinsamt?

Ffs. har inte gått ut grundskolan ens, får väl fråga...

MVH
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback