2011-05-02, 19:11
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Koscielny blir bättre och bättre, och likaså Djourou. Dessa två behöver rutin i fasta situationer. I övrigt kan Djourou plocka bort Drogba och Koscielny Messi - det har vi redan sett den här säsongen. Den enda månad som dessa två har fått vara skadefria är januari, och då släppte vi bara in fyra mål på tio matcher. Vi har en av världens bästa högerbackar i Sagna (och en underbar fast instabil Eboué som ersättare), och en rätt bra Clichy (Gibbs är dock oroande skadebenägen ersättare). När Verminator kommer tillbaka har vi en hyfsat stabil backuppsättning. Fabianski är en fantastisk linjemålvakt, men osäker i luften. Han duger som andrakeeper. Szczesny är en fantastisk talang, som visat att han kan hantera de stora matcherna (han verkar ha "idiotpsyket"). Backsidan och målvaktsidan ser mycket bättre ut än i somras.

Vi har två stora problem: Problem 1 med Arsenal är att vi har ett anfall och offensivt mittfält där ALLA vill möta bollen (förutom icke-startspelare som Bendtner) - ingen går på djupet. Vi saknar spelare som kan skjuta på distans (förutom van Persie och Arshavin emellanåt), och vi saknar inläggsspelare (Clichy och Sagna slår tillsammans 80% av Arsenals inlägg). Problem 2 är att vi inte har en given uppsättning av spelare på mitten. Vi har tio dussin "nästan riktigt bra". Ramsey och Wilshere är två av världens största talanger på mitten. Nasri trivs bäst i mitten. Vi har supertalangen Miyaichi i Feyenoord ("lyckligtvis" är han nog ett par säsonger bort), och det ryktas att Eden Hazard kommer in under sommaren. Samtidigt har vi en ojämn Arshavin och Walcott. Vi har spelare som alla behöver - och kräver? - speltid, men mycket begränsat utrymme på planen.

Vi behöver lite killer-instinct på mittfältet och på topp. En tysk på mitten och en målspruta på topp. Jag förstår knappt själv hur jag i slutet av denna säsong kan säga att vårt problem är vårt anfallsspel.

Jag håller med dig om de stora dragen i dina resonemang. Dock tycker jag just den där förnöjdheten som du visar upp angående målvakt och backlinje är ett av Arsenals problem, och har så varit i allt för många år. Szczesny är som sagt redan en bra målvakt och kommer troligtvis bli jättebra i framtiden, samtidigt som Kos och Djorou är bra PL-backar. Jag tycker dock att Szczesny är lite för valpig, ojämn och nochalant för att vara en förstemålvakt att lita på hela nästa säsong, om man nu ska vinna titlar och aspirera på att vara ett av Europas bästa lag. Djourou har vuxit enormt denna säsong men både han och Koscielny tycker jag är lite virriga i positionsspelet och tappar markeringar osv.

Arsenal måste sluta ha målet att utveckla spelare i första hand och verkligen försöka skapa ett komplett lag där det ska vara rejäl kvalitet över hela linjen. Då vill jag se ett mittbackslås i form av Vermaelen och Cahill/Distin/Hangeland, och sedan en rejäl och stabil målvakt bakom. Sedan spelar Gunners så många matcher och skador inträffar så att vi måste rotera spelare, och då är det perfekt att ha Kos och Djourou. Om nu Wenger vill satsa på Szczesny så ska han göra det fullt ut. Han har skött målvaktshistorien så galet oproffsigt från ruta ett. Innan säsongen lägger han skambud på Schwarzer och visar därigenom sina målvakter att han inte har fullt förtroende för dom. Han vägrar höja budet och går därefter igenom en säsong med fyra olika målvakter, varav en var ren misär (som alla andra förutom Wenger redan innan visste), och en annan hämtade han från de pensionerades skara. Jag vill se honom köpa in en rejäl förstemålvakt men vill han satsa på Szczesny så ska han göra det fullt ut och deklarera det tydligt.

I övrigt håller jag med dig om resonemangen kring mittfält och anfall. Arsenal svämmar över av bra tekniska spelare som kan rulla boll. Men vi blir för trubbiga och är för dåliga på att fylla på in i boxen. En påse pengar till Bayern och Schweinsteiger och Gomez till norra London skulle nog lösa många problem Nåja, nu ska jag inte fantisera, det kommer ju inte hända, men kan man kanske få drömma om Tim Cahill?
Senast redigerad av TheBunk 2011-05-02 kl. 19:40.
Citera
2011-05-02, 19:17
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LUHG
Var den inte svår att se då? Det tog mig minst tre repriser innan jag såg om bollen ändrade bana vid den situationen. Sedan måste du ju fråga dig, vilken tränare går ut och totalsågar domaren för att han inte blåste straff emot egna laget? Har man följt Ferguson under en tid så förstår man vad han menar.

Helt bisarrt att säga att Arsenal inte skulle haft straff för att den var svår att se. Öht har det blivit ett jävla fjanteri att det enda som diskuteras är domslut. Jag släppte Vidic hands nån minut efter, so what, det är liksom en del av spelet att domaren inte kan va hundraprocentig. Sen ska väl United ha straff också, men ja... då vart det ju rättvist. Börjar bli sån jäkla sandlådenivå att bara diskutera hur domarna dömer, fattar inte hur ni kan tycka att det är så intressant.
Citera
2011-05-02, 19:19
Medlem
snillet_1s avatar
Det måste in ledare och tuffingar. En sådan som Mark van Bommel hade varit utmärkt. Rensa truppen på Denilson, Almunia, Rosicky och ett par till. Sen tycker jag figuren på förra sidan antyder att Koscielny och Djourou skulle duga som ordinarie mittbackspar

Seedorf nämndes också, skratta och glömma, antar jag.
Citera
2011-05-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
O herregud vilken psykos du sitter på som resten av dina United-kumpaner.. Ferguson har verkligen lyckats hjärntvätta alla er under så många år. Kanske dags att börja ändra spår? Dags och bli en självständig människa som kan tänka själv?

Chelseas fördelar är tydligen bara ren idioti medan Uniteds är mänskliga faktorn. Hör du inte själv hur jävla löjligt det låter? Laget som genom historien fått flest fördelar gnäller högst.. Det är pinsamt och ni bör sluta med det omedelbart..

Förresten, var det den mänskliga faktorn när Atkinson visade gult kort till Drogba efter att Evans kungfu-sparkat han i bröstet? Ni ser bara det ni själva vill se och det är förbannat irriterande. Det är en illusion ni byggt upp i eran skalle att alla är emot er och ni får aldrig ngt med er. Fattar ni inte det så bör psykolog uppsökas...

Grejen är, som du tog upp själv: "Fergie skyller på domaren"

Reportern ställer ju frågan direkt om straffsituationerna, Fergie svarar. Det är inte direkt någon rant som ni ABUare vill få det till och som journalisterna försöker vinkla det som.

Vidare.

Jag inledde med att säga att det känns onödigt att gå in på enskilda beslut, då det är rätt uppenbart vem de gynnat. Du tar upp två situationer, varav den ena är en domartabbe och den andra är i stort sett omöjlig att upptäcka. Jämför det med:

2008-09

Straff på SB för Chelsea när Carrick får bollen på handen när armen ligger helt intill kroppen, ett direkt avgörande mål.

2009-10

Rooney avblåst i friläge när han är två meter onside, Valencia får sin tröja sönderriven av Terry i straffområdet utan åtgärd. Chelsea avgör på en felaktig frispark, där det även kan blåsas för offside och frispark vid målet.

2010-11

Luiz som har ett gult kort när han armbågar Hernandez i bröstet, utan åtgärd från Atkinson. Samma spelare kapar sedan Rooney på väg mot ett friläge, utan att varnas av samme man. I anfallet efter får Chelsea en riktigt billig straff, vilket blir totalt matchavgörande, otroligt uselt beslut med tanke på hur han bedömde anfallet innan.

Sedan kan du komma och gnälla att United fansen spelar över och är löjliga, men som sagt. Det är lätt för dig att sitta och sola dig när alla domslut går eran väg. United och Ferguson är avskydda i England och i vissa aspekter märks det mer än väl, det är ofta United mot världen och FA, inget nytt där. Eller behöver man gå in på alla avstängningar som tydligen bara tillämpas på personer med United anknytning?
Citera
2011-05-02, 19:25
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det måste in ledare och tuffingar. En sådan som Mark van Bommel hade varit utmärkt. Rensa truppen på Denilson, Almunia, Rosicky och ett par till. Sen tycker jag figuren på förra sidan antyder att Koscielny och Djourou skulle duga som ordinarie mittbackspar

Seedorf nämndes också, skratta och glömma, antar jag.

Nu antar jag att det är jag som är "figuren". Jag sa aldrig att Koscielny och Djourou skulle duga som ordinarie mittbackspar. Jag sa att de hade potential att bli det, och att de saknar rutinen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Jag håller med dig om de stora dragen i dina resonemang. Dock tycker jag just den där förnöjdheten som du visar upp angående målvakt och backlinje är ett av Arsenals problem, och har så varit i allt för många år. Szczesny är som sagt redan en bra målvakt och kommer troligtvis bli jättebra i framtiden, samtidigt som Kos och Djorou är bra PL-backar. Jag tycker dock att Szczesny är lite för valpig, ojämn och nochalant för att vara en förstemålvakt att lita på hela nästa säsong, om man nu ska vinna titlar och aspirera på att vara ett av Europas bästa lag. Djourou har vuxit enormt denna säsong men både han och Koscielny tycker jag är lite virriga i positionsspelet och tappar markeringar osv.

Arsenal måste sluta ha målet att utveckla spelare i första hand och verkligen försöka skapa ett komplett lag där det ska vara rejäl kvalitet över hela linjen. Då vill jag se ett mittbackslås i form av Vermaelen och Cahill/Distin/Hangeland, och sedan en rejäl och stabil målvakt bakom. Sedan spelar Gunners så många matcher och skador inträffar så att vi måste rotera spelare, och då är det perfekt att ha Kos och Djourou. Om nu Wenger vill satsa på Szczesny så ska han göra det fullt ut. Han har skött målvaktshistorien så galet oproffsigt från ruta ett. Innan säsongen lägger han skambud på Schwarzer och visar därigenom sina målvakter att han inte har fullt förtroende för dom. Han vägrar höja budet och går därefter igenom en säsong med fyra olika målvakter, varav en var ren misär (som alla andra förutom Wenger redan innan visste), och en annan hämtade han från de pensionerades skara. Jag vill se honom köpa in en rejäl förstemålvakt men vill han satsa på Szczesny så ska han göra det fullt ut och deklarera det tydligt.

I övrigt håller jag med dig om resonemangen kring mittfält och anfall. Arsenal svämmar över av bra tekniska spelare som kan rulla boll. Men vi blir för trubbiga och är för dåliga med att fylla på in i boxen. En påse pengar till Bayern och Schweinsteiger och Gomez till norra London skulle nog lösa många problem Nåja, nu ska jag inte fantisera, det kommer ju inte hända, men kan man kanske få drömma om Tim Cahill?

Jag köper en stor del av resonemanget. Men det är ju lite det som är poängen - Arsenal är fyllt av "nästan-spelare". Szczesny är en av dem. Jag drömmer också vackra drömmar om Schweinsteiger. Det vore wunderbar!
Citera
2011-05-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Helt bisarrt att säga att Arsenal inte skulle haft straff för att den var svår att se. Öht har det blivit ett jävla fjanteri att det enda som diskuteras är domslut. Jag släppte Vidic hands nån minut efter, so what, det är liksom en del av spelet att domaren inte kan va hundraprocentig. Sen ska väl United ha straff också, men ja... då vart det ju rättvist. Börjar bli sån jäkla sandlådenivå att bara diskutera hur domarna dömer, fattar inte hur ni kan tycka att det är så intressant.

Det är ju liksom ingen som påstått att det inte var straff.

Dock är det lättare att acceptera ett felbeslut som i stort sett är omöjliga att se.

Exempelvis Hernandez gör två mål på Chelsea på OT, ett blir avblåst för offside. Jag ser repris efter repris och jag kan fortfarande inte avgöra om båda var offside eller om båda var regelrätta.

Det som irriterar mig någon fruktansvärt är reportern som tar upp straffsituationen med Ferguson som svarar på frågorna helt normalt, sedan blåser media upp det hela som det varit någon rant från Fergie och majoriteten av folket som bara läser texten utan att se intervjun får för sig att Fergie skyller på domaren igen.
Citera
2011-05-02, 19:30
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Nu antar jag att det är jag som är "figuren". Jag sa aldrig att Koscielny och Djourou skulle duga som ordinarie mittbackspar. Jag sa att de hade potential att bli det, och att de saknar rutinen.

Jag köper en stor del av resonemanget. Men det är ju lite det som är poängen - Arsenal är fyllt av "nästan-spelare". Szczesny är en av dem. Jag drömmer också vackra drömmar om Schweinsteiger. Det vore wunderbar!

Potential, visst. Men det är för mycket av den varan i Arsenal, och det vet vi båda

Schweini hade varit en makalös värvning. Var jag den enda som tyckte han var VM:s bästa spelare förra sommaren?
Citera
2011-05-02, 19:48
Medlem
didierdrogbas avatar
Citat:
Var den inte svår att se då? Det tog mig minst tre repriser innan jag såg om bollen ändrade bana vid den situationen. Sedan måste du ju fråga dig, vilken tränare går ut och totalsågar domaren för att han inte blåste straff emot egna laget? Har man följt Ferguson under en tid så förstår man vad han menar.

Det är otroligt lätt att sitta och vara spydig och spela Allan och låtsas sätta sig över andra när besluten går ens egen väg. Som jag skrev nyligt, majoriteten av de avgörande besluten har gått Chelseas väg emot United i ligan, så enkelt är det.

Sedan måste man ju skilja på äpplen och päron. Att missa Machedas hands i röran med 10 spelare framför mål och bollen går som en flipperkula är fortfarande ett feldomslut, men ett mänskligt misstag. Att däremot missa Drogbas två meters offside eller bete sig som Atkinson gör så fort han sätter sin fot på SB är sjukt.

Hur fan kunde det ta dig tre gånger att se detta http://www.youtube.com/watch?v=R8T4_d3e46k.
Här snackar vi fan skandal. Att du orkar yttra dig om Kalous fortfarande hårfina offside är ju jävligt sådär. Ja
Citera
2011-05-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didierdrogba
Hur fan kunde det ta dig tre gånger att se detta http://www.youtube.com/watch?v=R8T4_d3e46k.
Här snackar vi fan skandal. Att du orkar yttra dig om Kalous fortfarande hårfina offside är ju jävligt sådär. Ja

Lilla gumman.

Ser du handsen i första situationen har du Stålmannen syn, inte heller någon annan än Van Persie verkar se den. Sedan var de inte den reprisen som visades på TV ursprungligen, som jag hänvisade till. Dessutom används ju i stort sett stillbilder i klippet, vilket således inte är relevant för mitt tidigare inlägg.
Citera
2011-05-02, 20:13
Medlem
didierdrogbas avatar
Citat:
Lilla gumman.

Ser du handsen i första situationen har du Stålmannen syn, inte heller någon annan än Van Persie verkar se den. Sedan var de inte den reprisen som visades på TV ursprungligen, som jag hänvisade till. Dessutom används ju i stort sett stillbilder i klippet, vilket således inte är relevant för mitt tidigare inlägg.

Ok,då är jag en liten tant med grym syn helt enkelt .

Läste vad du skrev om Hernandez offsidemål också ,och konstaterar att vi helt enkelt har olika syn på saker och ting.

Bäst att ge sig nu innan the bunk börjar gråta
Citera
2011-05-02, 20:27
Medlem
Saferider0.02s avatar
Jisses vad jag är less på att efter varenda fotbollsmatch så är det domaren och inte dom två lagen som står i centrum. Inte var det såhär för bara några år sen? Fan vad jag är less på dagens fotboll.

Hoppas United vinner nästa söndag, men satan vilken dålig sits dom satt sig i.Förlust och Chelsea är definitivt favoriter. Man har ju faktiskt vunnit 3/4 matcher mot Chelsea i år (ja, jag räknar med CS för att få större siffror) så man ska kunna vinna/kryssa när det gäller som mest.
Citera
2011-05-02, 20:31
Medlem
Zielfelts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saferider0.02
Jisses vad jag är less på att efter varenda fotbollsmatch så är det domaren och inte dom två lagen som står i centrum. Inte var det såhär för bara några år sen? Fan vad jag är less på dagens fotboll.

Ja håller med. Känns som att det är nån "skandal" varje vecka numer. Får en att ledsna ganska duktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in