Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Koscielny blir bättre och bättre, och likaså Djourou. Dessa två behöver rutin i fasta situationer. I övrigt kan Djourou plocka bort Drogba och Koscielny Messi - det har vi redan sett den här säsongen. Den enda månad som dessa två har fått vara skadefria är januari, och då släppte vi bara in fyra mål på tio matcher. Vi har en av världens bästa högerbackar i Sagna (och en underbar fast instabil Eboué som ersättare), och en rätt bra Clichy (Gibbs är dock oroande skadebenägen ersättare). När Verminator kommer tillbaka har vi en hyfsat stabil backuppsättning. Fabianski är en fantastisk linjemålvakt, men osäker i luften. Han duger som andrakeeper. Szczesny är en fantastisk talang, som visat att han kan hantera de stora matcherna (han verkar ha "idiotpsyket"). Backsidan och målvaktsidan ser mycket bättre ut än i somras.
Vi har två stora problem: Problem 1 med Arsenal är att vi har ett anfall och offensivt mittfält där ALLA vill möta bollen (förutom icke-startspelare som Bendtner) - ingen går på djupet. Vi saknar spelare som kan skjuta på distans (förutom van Persie och Arshavin emellanåt), och vi saknar inläggsspelare (Clichy och Sagna slår tillsammans 80% av Arsenals inlägg). Problem 2 är att vi inte har en given uppsättning av spelare på mitten. Vi har tio dussin "nästan riktigt bra". Ramsey och Wilshere är två av världens största talanger på mitten. Nasri trivs bäst i mitten. Vi har supertalangen Miyaichi i Feyenoord ("lyckligtvis" är han nog ett par säsonger bort), och det ryktas att Eden Hazard kommer in under sommaren. Samtidigt har vi en ojämn Arshavin och Walcott. Vi har spelare som alla behöver - och kräver? - speltid, men mycket begränsat utrymme på planen.
Vi behöver lite killer-instinct på mittfältet och på topp. En tysk på mitten och en målspruta på topp. Jag förstår knappt själv hur jag i slutet av denna säsong kan säga att vårt problem är vårt anfallsspel.
Vi har två stora problem: Problem 1 med Arsenal är att vi har ett anfall och offensivt mittfält där ALLA vill möta bollen (förutom icke-startspelare som Bendtner) - ingen går på djupet. Vi saknar spelare som kan skjuta på distans (förutom van Persie och Arshavin emellanåt), och vi saknar inläggsspelare (Clichy och Sagna slår tillsammans 80% av Arsenals inlägg). Problem 2 är att vi inte har en given uppsättning av spelare på mitten. Vi har tio dussin "nästan riktigt bra". Ramsey och Wilshere är två av världens största talanger på mitten. Nasri trivs bäst i mitten. Vi har supertalangen Miyaichi i Feyenoord ("lyckligtvis" är han nog ett par säsonger bort), och det ryktas att Eden Hazard kommer in under sommaren. Samtidigt har vi en ojämn Arshavin och Walcott. Vi har spelare som alla behöver - och kräver? - speltid, men mycket begränsat utrymme på planen.
Vi behöver lite killer-instinct på mittfältet och på topp. En tysk på mitten och en målspruta på topp. Jag förstår knappt själv hur jag i slutet av denna säsong kan säga att vårt problem är vårt anfallsspel.

Jag håller med dig om de stora dragen i dina resonemang. Dock tycker jag just den där förnöjdheten som du visar upp angående målvakt och backlinje är ett av Arsenals problem, och har så varit i allt för många år. Szczesny är som sagt redan en bra målvakt och kommer troligtvis bli jättebra i framtiden, samtidigt som Kos och Djorou är bra PL-backar. Jag tycker dock att Szczesny är lite för valpig, ojämn och nochalant för att vara en förstemålvakt att lita på hela nästa säsong, om man nu ska vinna titlar och aspirera på att vara ett av Europas bästa lag. Djourou har vuxit enormt denna säsong men både han och Koscielny tycker jag är lite virriga i positionsspelet och tappar markeringar osv.
Arsenal måste sluta ha målet att utveckla spelare i första hand och verkligen försöka skapa ett komplett lag där det ska vara rejäl kvalitet över hela linjen. Då vill jag se ett mittbackslås i form av Vermaelen och Cahill/Distin/Hangeland, och sedan en rejäl och stabil målvakt bakom. Sedan spelar Gunners så många matcher och skador inträffar så att vi måste rotera spelare, och då är det perfekt att ha Kos och Djourou. Om nu Wenger vill satsa på Szczesny så ska han göra det fullt ut. Han har skött målvaktshistorien så galet oproffsigt från ruta ett. Innan säsongen lägger han skambud på Schwarzer och visar därigenom sina målvakter att han inte har fullt förtroende för dom. Han vägrar höja budet och går därefter igenom en säsong med fyra olika målvakter, varav en var ren misär (som alla andra förutom Wenger redan innan visste), och en annan hämtade han från de pensionerades skara. Jag vill se honom köpa in en rejäl förstemålvakt men vill han satsa på Szczesny så ska han göra det fullt ut och deklarera det tydligt.
I övrigt håller jag med dig om resonemangen kring mittfält och anfall. Arsenal svämmar över av bra tekniska spelare som kan rulla boll. Men vi blir för trubbiga och är för dåliga på att fylla på in i boxen. En påse pengar till Bayern och Schweinsteiger och Gomez till norra London skulle nog lösa många problem
Nåja, nu ska jag inte fantisera, det kommer ju inte hända, men kan man kanske få drömma om Tim Cahill?
Senast redigerad av TheBunk 2011-05-02 kl. 19:40.
Senast redigerad av TheBunk 2011-05-02 kl. 19:40.