Trots den minskade tilltron på lagets förmåga tror jag personligen att Chelsea kommer jogga hem ligatiteln i år. Ancelotti hade ett ganska bra första år som huvudansvarig, med enda minuset att laget till och från var ganska så ojämt under perioder. Denna säsong tror jag på en ökad stabilitet då Ancelotti fått sätta sin prägel på laget och spelarna blivit mer vana i sina roller. Dessutom är både Essien och Bosingwa tillbaka från långtidsskador, och med tanke på hur pass bra de båda var i inledningen av förra säsongen så bådar det mycket gott. Att Chelsea sedan tappat spelare som Belletti, Deco, Cole, Carvalho och Ballack känns bara positivt då ingen av dem (med undantag för Ballack och Ricky) tillförde laget någonting överhuvudtaget. Att sen Ricky förmodligen skulle varit 4:e mittback i rangordningen i år, så är det ju bara bra att casha in på honom innan det är för sent, trots att han lär hålla hög internationell klass minst en eller två säsonger till.
Sen köper jag inte argumentet att spelarna är "ett år äldre och ett år mättare". En bra fotbollsspelare blir plötsligt inte dålig över en sommar, det är något som sker successivt över en flerårsperiod. Att exempelvis Drogba skulle gå från att vara en top 5 anfallare i världen till en medelmåtta på några månader är bara löjligt. Att sen spelarna skulle vara "mätta" (vad som egentligen menas med det) köper jag inte heller. Titta bara på Inter som lyckats vinna ligan 5 år i rad nu, och inte har spelare som Zanetti och Cambiasso börjat se loja ut, utan dem är precis lika bra och lika taggade som de alltid varit. Vad är det då förresten som säger att United-spelarna inte skulle vara "mätta", med tanke på att de vann ligan tre år i rad innan föregående säsong?
Nä, de enda ytterligare värvningen jag skulle vilja se i Chelsea är en kreatör på mitten, en offensiv tekniskt, spelskicklig mittfältare, liknande Özil. Då det känns som något som saknades i laget förra säsongen, samt möjligtvis en ytter av hög klass, då Anelka är väldigt ojämn och inte passar särskilt bra på kanten. Om nu inte Ancelotti väljer att satsa på Kalou, som såg lovande ut under slutet av våren.
Sen köper jag inte argumentet att spelarna är "ett år äldre och ett år mättare". En bra fotbollsspelare blir plötsligt inte dålig över en sommar, det är något som sker successivt över en flerårsperiod. Att exempelvis Drogba skulle gå från att vara en top 5 anfallare i världen till en medelmåtta på några månader är bara löjligt. Att sen spelarna skulle vara "mätta" (vad som egentligen menas med det) köper jag inte heller. Titta bara på Inter som lyckats vinna ligan 5 år i rad nu, och inte har spelare som Zanetti och Cambiasso börjat se loja ut, utan dem är precis lika bra och lika taggade som de alltid varit. Vad är det då förresten som säger att United-spelarna inte skulle vara "mätta", med tanke på att de vann ligan tre år i rad innan föregående säsong?
Nä, de enda ytterligare värvningen jag skulle vilja se i Chelsea är en kreatör på mitten, en offensiv tekniskt, spelskicklig mittfältare, liknande Özil. Då det känns som något som saknades i laget förra säsongen, samt möjligtvis en ytter av hög klass, då Anelka är väldigt ojämn och inte passar särskilt bra på kanten. Om nu inte Ancelotti väljer att satsa på Kalou, som såg lovande ut under slutet av våren.
tack på förhand
) match redan i första omgången mellan Liverpool och Arsenal. Jag är riktigt taggad inför säsongspremiären på lördag, och även söndag men i synnerhet måndagen när United tar emot Newcastles skator. Ser framemot att få se mer av Chicharito, hoppas att han får starta bredvid Rooney även om Berba säkert får ta den platsen.