2010-03-11, 21:24
Medlem
Jag tänkte börja spara ihop till en lägenhet. De lägenheter jag har tittat på ligger på runt 400k-500k. Så nu behöver jag bara spara ihop 400k-500k

Några av skälen till att jag inte vill låna och köpa lägenhet redan nu; ett stort skäl är ju att det kostar ju att låna, även om priserna på lägenheter fortsätter att gå upp sparar jag ju en hel del på att betala kontant. Dessutom tror jag att sannolikheten är störst att priserna kommer sjunka något i takt med att räntan går upp. Ett annat skäl är att jag fortfarande är van att leva ganska snålt
efter att levt på CSN i nästan 5 år. Lika bra att spara rejält nu istället för att vänja sig med att slösa pengar på massa skit. Nackdelen är att jag måste bo kvar i min knappt människovärdiga lilla sketna etta om 24 kvadrat ytterligare 3 år.

I alla fall, så här ser min budget ut:

Kod:
Lön efter skatt 	22214
Hyra			 2060
CSN			  700
Bredband/tele		  400
El			  250
Bil			 1000
Billån			 1700 (9 månader kvar)
Mat			 3000
Övrigt 			 1000
Totalt kvar		12104

Jag tänkte spara 10000 i månaden till lägenheten och 2000 till annat. Har tittat lite på att börja pensionspara, men jag betalar inte marginalskatt än så jag tänkte vänta ett par år med det. Som jag skrev i budgeten så har jag 9 betalningar kvar på bilen att göra, när det är klart kan jag ju spara lite mer plus löneförhöjningar de kommande åren. Sammantaget borde det vara fullt möjligt att komma upp i målet 500k om 3 år (har 40k sparat redan). Om, och det är här jag behöver tips, mina investeringar inte går åt helvete.

Det jag har tittat på, bland annat, är att öppna upp ett konto på Avanza och köpa fonder. Men ska man ta ett vanligt Aktie- och fondkonto eller ett med kapitalförsäkring? Har jag förstått kapitalförsäkringen rätt om jag säger att jag då betalar strax över 1% på mitt totala sparande varje år istället för att betala 30% i skatt på vinsten när jag säljer?

Brummer Multi-Strategy fonden har jag fastnat lite för, ligger väldigt stabilt på cirka 10% i ökning per år. Avanza zero är väl lite mer riskfylld, men känns som ett alternativ. Börsen har väl en bit kvar till nivåerna innan raset förra året.

Har även tittat på Akelius sparkonton. 5% i ränta på 12 månader "utan risk" låter ju bra. Men eftersom det inte är med insättningsgaranti så känns det ändå rejält riskfyllt, vore inte kul att bli av med allt om Akelius går i konkurs.

Aktier har jag inte kollat på så mycket. Spara direkt i aktier är väl lite väl hög risk när man sparar på en horisont om 3 år?

Välkomnar alla tips, råd och kloka tankar!
Citera
2010-03-11, 21:53
Medlem
Jag tycker personligen att det är fel att vänta i flera år för att köpa lägenhet.
Om du hittar en lägenhet som du gillar till ett skapligt pris tycker jag att du ska slå till.
Även om du väljer att låna till större delen så kan du amortera av hela lånet på kanske 5-6 år om du fortsatt ha så stora överskott i din budget. Jag tror inte att räntorna kommer att stiga så mycket som en del tror. Konjunkturen och ekonomin i både Sverige och internationellt är för svag för att tåla kraftiga räntehöjningar.

Beträffande kapitalförsäkringar så har du uppfattat saken rätt.

Jag tycker inte att det är så stor risk med Akelius. Man äger i stort sett bara hyreslägenheter och man har långa bindningstider för sina lån.
Citera
2010-03-12, 12:40
Medlem
trottwells avatar
..."Man äger i stort sett bara hyreslägenheter"...Lite OT, men hyreslägenheter är bland det säkraste en fastighetsägare kan äga, varje hyresgäst är en mycket liten del av fastighetens totala risk, förutsatt att det finns arbetstillfällen på orten. Nackdelen är att man får en stor administration av hyror och fastighetsskötsel men detta får man betalt för. Jag vill dock inte påstå att just Akelius skulle vara riskfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in