Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-11, 11:03
Medlem
marionels avatar
Vi alla vet ju att Kroatien står och knackar på EU-dörren, och att vi med all sannolikhet blir medlemmar inom dom kommande 3 åren (max 4). Men vad är det som saknas egentligen? Kanske lite pinsamt att man själv inte vet det men politiken är inte min starkaste sida, det skall erkännas.
Citera
2010-03-11, 12:33
Medlem
Habatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marionel
Vi alla vet ju att Kroatien står och knackar på EU-dörren, och att vi med all sannolikhet blir medlemmar inom dom kommande 3 åren (max 4). Men vad är det som saknas egentligen? Kanske lite pinsamt att man själv inte vet det men politiken är inte min starkaste sida, det skall erkännas.

http://europa.eu/legislation_summaries/enlargement/ongoing_enlargement/e50024_en.htm

"key priorities, which are short-term priorities. They relate to: commitments made under the SAA; reform of public administration and the judicial system; the fight against corruption; application of the Constitutional Law on National Minorities; completion of the refugee return and integration process; reconciliation among citizens in the region; cooperation with the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY); resolution of outstanding bilateral issues, particularly in fields relating to borders and fishing; and improvement in business and economic growth potential;"

"political criteria, most importantly democracy and the rule of law (public administration, judicial system, fight against corruption), human rights and the protection of minorities, regional issues and international obligations (protecting the environment and fishing, refugee return, reintegrating returnees, criminal proceedings as regards war crimes, judicial, police and regional cooperation, and border and bilateral issues);"

"economic criteria aiming to guarantee macroeconomic stability, budgetary transparency and management of public debt, to improve management of the health sector, the social welfare system and pensions, to facilitate business entry, to improve the institutional framework for privatisation and restructuring of public enterprises, and to strengthen the labour market;"

"the ability to assume the obligations of membership, namely adoption and implementation of the acquis for 33 of the 35 chapters (thematically arranged by EU legislation policy) to which the accession negotiations apply."

Sen kan du läsa mer på sidan men som sagt om 2-4 år så är ni redo
Citera
2010-03-11, 14:10
Medlem
Det enda som saknas är om Kroatien verkligen är redo att agera hund åt USA. Gäller såklart inte bara Kroatien utan alla andra länder som bill joina EU, inklusiv hela Balkan.

De andra "orsaker" spelar ej någon större roll.
Citera
2010-03-11, 14:14
Medlem
marionels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habato
http://europa.eu/legislation_summaries/enlargement/ongoing_enlargement/e50024_en.htm

"key priorities, which are short-term priorities. They relate to: commitments made under the SAA; reform of public administration and the judicial system; the fight against corruption; application of the Constitutional Law on National Minorities; completion of the refugee return and integration process; reconciliation among citizens in the region; cooperation with the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY); resolution of outstanding bilateral issues, particularly in fields relating to borders and fishing; and improvement in business and economic growth potential;"

"political criteria, most importantly democracy and the rule of law (public administration, judicial system, fight against corruption), human rights and the protection of minorities, regional issues and international obligations (protecting the environment and fishing, refugee return, reintegrating returnees, criminal proceedings as regards war crimes, judicial, police and regional cooperation, and border and bilateral issues);"

"economic criteria aiming to guarantee macroeconomic stability, budgetary transparency and management of public debt, to improve management of the health sector, the social welfare system and pensions, to facilitate business entry, to improve the institutional framework for privatisation and restructuring of public enterprises, and to strengthen the labour market;"

"the ability to assume the obligations of membership, namely adoption and implementation of the acquis for 33 of the 35 chapters (thematically arranged by EU legislation policy) to which the accession negotiations apply."

Sen kan du läsa mer på sidan men som sagt om 2-4 år så är ni redo

Jag ville ha det konkret&enkelt, men får väl nöja dig med ditt svar. Tack för ditt bidrag till tråden!
Citera
2010-03-11, 14:15
Medlem
marionels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Det enda som saknas är om Kroatien verkligen är redo att agera hund åt USA. Gäller såklart inte bara Kroatien utan alla andra länder som bill joina EU, inklusiv hela Balkan.

De andra "orsaker" spelar ej någon större roll.

Eller så vill man utvecklas ekonomiskt, demokratiskt osv?
Citera
2010-03-11, 14:23
Medlem
davveboys avatar
Nej, de knackar inte på dörren. Medlemskap förväntas bli av i år eller nästa år senast.

Citat:
Kommissionen anser att om Kroatien genomför de nödvändiga reformerna kan anslutningsförhandlingarna avslutas under år 2010.
http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/kroatien-pa-vag-mot-eu-medlemskap-1.974405

Citat:
Närmast ett EU-medlemskap är Kroatien. Anslutningsförhandlingarna har nu återupptagits efter det att Slovenien och Kroatien har nått en politisk överenskommelse om gränsfrågan, som länge skapat friktion. Om Kroatien genomför alla de reformer som påtalats inom avtalad tid, skulle förhandlingarna kunna slutföras nästa år.
Det här skrevs 2009.

Citat:
Kroatien redo för EU-medlemskap 2010
http://ec.europa.eu/sverige/news/topics/external_relations/news_date_806_sv.htm

De åtgärder som krävs för att det ska bli så är:
Citat:
Kroatien är inte redo för EU än, inte bara på grund av den organiserade brottsligheten, utan även för att EU vill stabilisera Västra Balkan, så det kommer att bli medlem runt år 2010, skriver Economist.
http://balkanpuls.se/economist-kroatien-medlem-i-eu-ar-2010-osakert-for-serbien/

Citat:
Fortfarande återstår ansträngningar, särskilt när det gäller domstolsväsendet och kampen mot korruption och den organiserade brottsligheten.
http://ec.europa.eu/sverige/news/topics/external_relations/news_date_806_sv.htm

Dock har de gjort framsteg och ett inträde i år är inte omöjligt.
Citera
2010-03-11, 19:32
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
En ny Tudjman vore självklart bäst men som du säger så hade vi aldrig kommit in i EU med en sådan.

Och snacka inte en massa skit om att vi vill sälja oss själva. Vart kommer du ifrån om jag får fråga?
Jag gillar inte heller att t ex en massa zigenare,bosnier och övriga muslim/skitfolk kan flytta in till Kroatien men vi säljer inte oss själva för det. Att vara med i EU är idag (tyvärr) ett måste om man vill vara en exemplariskt land (förutom vissa undantag såklart)

Det beror på hur man definierar ett exemplariskt land. Min personliga åsikt är den, att medlemskap i EU inte är att önska, eftersom det flyttar makten utomlands. Jag litar absolut inte på EU-politiker, men heller inte på inhemska svenska politiker. Möjligheten att påverka politiken är dock alltid större om den förs på hemmaplan. Två exempel på alldeles utmärkta länder, utan medlemskap i EU, är Norge och Schweiz.

Du behöver inte bli upprörd för att jag säger som det är. Kroatien fick redan en bit av sin själ såld av förrädaren Mesic, och det sista lär försvinna med ett EU-medlemskap.

Och hur spelar mitt ursprung någon roll i vår diskussion?
Citera
2010-03-11, 19:43
Medlem
marionels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Det beror på hur man definierar ett exemplariskt land. Min personliga åsikt är den, att medlemskap i EU inte är att önska, eftersom det flyttar makten utomlands. Jag litar absolut inte på EU-politiker, men heller inte på inhemska svenska politiker. Möjligheten att påverka politiken är dock alltid större om den förs på hemmaplan. Två exempel på alldeles utmärkta länder, utan medlemskap i EU, är Norge och Schweiz.

Du behöver inte bli upprörd för att jag säger som det är. Kroatien fick redan en bit av sin själ såld av förrädaren Mesic, och det sista lär försvinna med ett EU-medlemskap.

Och hur spelar mitt ursprung någon roll i vår diskussion?

Ok, men det spelar ingen roll egentligen. Vi kroater är bland dom mest nationalistiska folkslagen i hela världen och väldigt många kroater är väldigt rasistiska gentemot araber/övriga muslimer samt negrer. Kommer dom till vårt land så kommer dom leva LITE annorlunda som de otacksamma kräk dom är här i sverige

Ang ditt ursprung så finner jag det intressant bara. Man skulle kunna tro att du både är kroat,serb, svensk och säkert nåt mer...ifall man då kollar igenom lite inlägg från dig. Så jag tycker bara att det är intressant av att få veta ditt ursprung.
Citera
2010-03-11, 19:55
Medlem
Brales avatar
Citat:

Pinsamt är ordet, att ni tror att EU medlemskap är något positivt eller att en global "uppvärmning" sker pga människans förbränning av fossila bränslen.
Senast redigerad av Brale 2010-03-11 kl. 19:58.
Citera
2010-03-11, 20:09
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ok, men det spelar ingen roll egentligen. Vi kroater är bland dom mest nationalistiska folkslagen i hela världen och väldigt många kroater är väldigt rasistiska gentemot araber/övriga muslimer samt negrer. Kommer dom till vårt land så kommer dom leva LITE annorlunda som de otacksamma kräk dom är här i sverige

Ang ditt ursprung så finner jag det intressant bara. Man skulle kunna tro att du både är kroat,serb, svensk och säkert nåt mer...ifall man då kollar igenom lite inlägg från dig. Så jag tycker bara att det är intressant av att få veta ditt ursprung.

Medlemskap i EU innebär inte direkt att gränserna översvämmas av invällare av brunare hy, men jag förstår vad du vill ha sagt. Se bara på Italien, ett land som försvarar sig riktigt ordentligt från massinvandring från Afrika, och dessutom är minst PK västra Europa, trots EU-medlemsskapet.

Dock, lär kroaterna bli något överkörda i superstaten EU, eftersom de är relativt få. Intressant nog, lär också kroaterna i BiH kunna delta i den demokratiska processen inom EU, eftersom många har även kroatiskt medborgarskap. Jag vet inte, jag kanske har fel.

Skicka PM, om du envisas med att veta.
Citera
2010-03-11, 20:32
Medlem
marionels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brale
Pinsamt är ordet, att ni tror att EU medlemskap är något positivt eller att en global "uppvärmning" sker pga människans förbränning av fossila bränslen.

Men du är säkert jättesmart, du som hyllar kriminella på din avatar. Med andra ord är du riktigt barnslig och töntig.
Citera
2010-03-11, 20:38
Medlem
davveboys avatar
Citat:
En ny Tudjman vore självklart bäst men som du säger så hade vi aldrig kommit in i EU med en sådan.

Och snacka inte en massa skit om att vi vill sälja oss själva. Vart kommer du ifrån om jag får fråga?
Jag gillar inte heller att t ex en massa zigenare,bosnier och övriga muslim/skitfolk kan flytta in till Kroatien men vi säljer inte oss själva för det. Att vara med i EU är idag (tyvärr) ett måste om man vill vara en exemplariskt land (förutom vissa undantag såklart)

Bara genom att gå med i EU är så slickar Kroatien USAs röv. Hela EU slickar USAs röv. Det enda positiva är att ekonomin kommer förbättras, annars vore det bättre att hålla sig utanför EU. Du verkar inte förstå att EU försöker uppnå en standard som gör att alla länder i unionen ska leva efter samma lagar, leva samma liv i princip. Om 40 år kommer vi längre inte ha några länder i Europa, alla kulturer, språk och ekonomi kommer vara samma i vilket land du än befinner dig i. Det enda som kommer skilja oss är historian, som även den kommer vara gemensam om inte en snabb ändring sker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in