Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 08:23
  #301
Avstängd
Vet egentligen inte vad jag tycker.
Kul med snabba och flacka banor men samditigt ska ju skidåkning ha backar.
Citera
2018-04-11, 09:30
  #302
Medlem
Återinföra individuell start på 5- milen och damernas 3- mil. De hade ju det på SM och det var kul att se. Då är det verkligen den starkaste åkaren som vinner!!
Citera
2018-04-11, 09:54
  #303
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Återinföra individuell start på 5- milen och damernas 3- mil. De hade ju det på SM och det var kul att se. Då är det verkligen den starkaste åkaren som vinner!!

tycker man skulle kunna ha mindre avstånd i starterna. 5 sekunder tex.
Citera
2018-04-11, 10:26
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Återinföra individuell start på 5- milen och damernas 3- mil. De hade ju det på SM och det var kul att se. Då är det verkligen den starkaste åkaren som vinner!!

Det var bland det tråkigaste jag sett i hela mitt liv. Det var plågsamt att se varvade och stapplande åkare bli passerade av otoppade landslagsåkare.

Intervallstart på 3- och 5-milen kan vara okej om man plockar bort alla blåbär, låt säga en startlista på 30 åkare. Då går tävlingen snabbare samt att ingen gynnas av bra ryggar, eller för den delen, slippa behöva åka om varvade åkare.

Resten av topp 100 kan ju dagen innan köra en slags b-tävling.
Citera
2018-04-11, 10:50
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det var bland det tråkigaste jag sett i hela mitt liv. Det var plågsamt att se varvade och stapplande åkare bli passerade av otoppade landslagsåkare.

Intervallstart på 3- och 5-milen kan vara okej om man plockar bort alla blåbär, låt säga en startlista på 30 åkare. Då går tävlingen snabbare samt att ingen gynnas av bra ryggar, eller för den delen, slippa behöva åka om varvade åkare.

Resten av topp 100 kan ju dagen innan köra en slags b-tävling.

Ja var kanske lite väl många blåbärs åkare på SM. Men blir förhoppningsvis annorlunda om det skulle vara VM och OS. Men tycker ändå det med åkare som går in i väggen och stapplar osv var lite tjusningen med 5- milarna förr. Att det kunde hända så mycket ca 10-12 kilometrarna. Med kraftiga omsvängningar i resultatlistan.
Citera
2018-04-11, 11:15
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuchullain
Distansmässigt så tycker jag egentligen att damerna och herrarna ska köra lika långt, men jag förstår om det kan bli problem med sändningstiderna eller att damåkarna själva protesterar (lite som sjukamparna gjorde när det snackades om att utöka till 10-kamp) för att de tycker att det blir för långa åktider eller nåt. Men om inte det går så tycker jag att det man bör satsa på är att få så jämna åktider som möjligt. Exakt vad det innebär vet jag inte, men efter att kollat på lite åktider från gamla mästerskap så tycker jag att minst 80% av herrdistansen är ett bra riktmärke.

Sen tycker jag personligen inte att klassisk sprint är så hemskt, bara de lägger tuffare banor, gärna med nån tillräckligt brant slakmota så att folk tvingas diagonala även i sprint. Hur svårt ska det vara att bygga på spåren lite? Jag gillade även snacket ovan om sprintstafett i båda stilarna. Jaktstart ska hållas borta från mästerskapen, och skiathlonen tycker jag är en kul tävlingsform, så den får vara kvar med vissa modifikationer. Intervallstarterna måste tillbaka med längre varv för att hängåkandet ska upphöra.

Så utifrån det så blir mitt mästerskapsförslag för framtiden så här:

Sprint: alternerar mellan klassiskt och fri stil. Herrar och damer kör lika långt i så stor utsträckning som möjligt.

Sprintstafett: 8(!) sträckor. 4 pers kör 2 sträckor var, 2 kör klassiskt, två kör fri stil. Vilken stil som börjar respektive avslutar varvas mellan mästerskapen.

15/12 km intervallstart. Distansen är för kort för att jag ska tycka att en masstart överhuvudtaget är lämplig. Alternera stil med det längre loppet.

30/24 km skiathlon. Alternera ordningen på stilarna och också mellan masstart och intervallstart. När skiathlonen går i masstart är långloppet intervallstart och tvärtom.

50/40 km. Alternera stil med det korta loppet, och masstart/intervallstart med skiathlonen. Gör allt vad som krävs för att stoppa hängåkningen: långa varv, längre intervall mellan de startande, lägg ut de seedade åkarna så att de omöjligt kan komma in på samma varv osv.

Stafett 4x10/4x8 km. 2 klassiska sträckor, 2 i fri stil. Alternera ordningen mellan mästerskapen.


Det stora problemet med att inte ha de klassiska sträckorna först i stafetterna och skiathlonen antar jag är att man inte vill att spåren ska vara sönderåkna efter fristilssträckorna, men ska man arrangera OS eller VM så tycker jag banne mig att det borde gå att ordna tillräckligt med spårbredd och slingor för att det inte ska vara ett problem.

Bortsett från i OS nu senast och nåt tidigare mästerskap så brukar det vara olika slingor i långa stafetterna för klassiskt respektive fristil. Dock kanske det är vissa delar där de går i hop men på det stora hela brukar det vara olika.
Citera
2018-04-11, 11:32
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Ja var kanske lite väl många blåbärs åkare på SM. Men blir förhoppningsvis annorlunda om det skulle vara VM och OS. Men tycker ändå det med åkare som går in i väggen och stapplar osv var lite tjusningen med 5- milarna förr. Att det kunde hända så mycket ca 10-12 kilometrarna. Med kraftiga omsvängningar i resultatlistan.

Det är ju nästan ännu värre på OS och VM då ex Indonesien kan skicka sin bästa åkare.

Det är ju skillnad på om Hellner går in i väggen än om en klubbåkare som åker sin första femmil gör det, det är ju det som är så värdelöst. Att en massa på förhand borträknade åkare ska dit och köra upp spåren och blockera spåret.
Citera
2018-04-11, 13:16
  #308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är ju nästan ännu värre på OS och VM då ex Indonesien kan skicka sin bästa åkare.

Det är ju skillnad på om Hellner går in i väggen än om en klubbåkare som åker sin första femmil gör det, det är ju det som är så värdelöst. Att en massa på förhand borträknade åkare ska dit och köra upp spåren och blockera spåret.

Jo iofs. Men om man sätter blåbären allra sist kanske. Eller så gör man att Herrarnas 5- mil och Damernas 3- mil innehåller max 45- 50 åkare då. Sen att man kör på långa banor. Förr kunde en 5- mil bestå av 3 max 4 varv ju.

Förvisso min åsikt. Men mass start på en 5- mil är enligt mig lika kul att se på som målarfärg som torkar. Är väl endast Olssons legendariska lopp som varit roligt. Men detta är ju min personliga åsikt ju.
Citera
2018-09-26, 01:26
  #309
Medlem
tycker helt klart det är för mycket masstarter. Betydligt mer spännande att sitta och vänta vid varje mellantid. Blir också mer indivuellt och lika villkor istället för att nån ska ligga bakom hela tiden som northug och andra får dra.
Citera
2018-09-26, 09:32
  #310
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
tycker helt klart det är för mycket masstarter. Betydligt mer spännande att sitta och vänta vid varje mellantid. Blir också mer indivuellt och lika villkor istället för att nån ska ligga bakom hela tiden som northug och andra får dra.

Är det verkligen för många masstarter? Den kommande säsongen så är det 16 distanslopp i världscupen, av dessa är det fyra masstarter. Tre av dessa masstarter ligger i tourer. Jag tycker inte det är för många masstarter.

Och masstarterna åks inte heller på samma sätt som när Northug dominerade som mest.
Citera
2019-01-06, 19:25
  #311
Medlem
Hörde ett inslag om längdskidåkningens vikande publikintresse och ekonomiska resultat på Sportextra idag. Man jämförde med skidskyttet som lockar fler sponsorer och därmed också större prispengar. Från FIS sida verkar lösningen vara ännu fler jippobetonade tävlingar för att "locka publiken". Själv är jag övertygad om att påhitt som sprint, hopp och gupp, sprintstafett, skidbyten, bonussekunder, osv. har motsatt effekt. Jag gillar att skidskyttet har ett antal fasta discipliner. Dessa discipliner skulle räcka:

10/15 km
7,5+7,5/10+10 km jaktstart
20/30 km masstart
30/50 km
4x7,5/4x10 km stafett
Citera
2019-01-06, 19:44
  #312
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalex
Hörde ett inslag om längdskidåkningens vikande publikintresse och ekonomiska resultat på Sportextra idag. Man jämförde med skidskyttet som lockar fler sponsorer och därmed också större prispengar. Från FIS sida verkar lösningen vara ännu fler jippobetonade tävlingar för att "locka publiken". Själv är jag övertygad om att påhitt som sprint, hopp och gupp, sprintstafett, skidbyten, bonussekunder, osv. har motsatt effekt. Jag gillar att skidskyttet har ett antal fasta discipliner. Dessa discipliner skulle räcka:

10/15 km
7,5+7,5/10+10 km jaktstart
20/30 km masstart
30/50 km
4x7,5/4x10 km stafett

Ja, för skidskyttet har inte infört några nya tävlingsformer som mixedstafetter, singel mixed stafett och masstart med 60 deltagare.

Och för övrigt så har norska skidskytteförbundet problem att få fram nya sponsorer när de gamla har hoppat av.

Så allt som glimmar är inte guld inom skidskyttesporten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback