I listan över "heta" ämnen ute till höger syns inte antalet läsare, inte hos mig i alla fall.
Man måste hovra över ämnet.
Jag börjar uppifrån och ner. Nederst brukar det vara två trådar med två som tittar, över dessa två som beror på BePositives framlagda anledning är sedan de aktuella. Det är en tumregel, men stämmer inte alltid.
Frågan är ju hur dessa trådar hamnar på heta listan? Jag har sett mängder av trådar där sista inlägget skrivs för många år sedan, och dessa trådar kan inte med bästa vilja i världen betraktas som heta. Hur har dessa gamla dammiga trådar hamnat på heta listan? Det är för att många läser tråden, men varför blir en tråd med tre meningslösa inlägg från 2003 (jag sparade givetvis inte länken till den) helt plötsligt så populär sju år senare. Inte var det för dess innehåll, det kan jag garantera, och jag har sett flera exempel på samma sak.
Frågan är alltså varför dessa dammiga trådar helt plötsligt blir så populära? Det känns lite halvt meningslöst att klicka på en tråd med en intressant rubrik, läsa hela tråden och finna att diskussionen dog ut för flera år sedan, och den fråga som då var aktuell inte på något sätt är aktuell idag.
För att folk troligtvis söker på sökord och eller ämne som är aktuellt. Ett bra exempel är den här tråden
Melodikrysset - rätt lösning https://www.flashback.org/t126780
som varje lördag förmiddag hamnar på heta ämnen eftersom folk (alltså inte bara användare på FB) söker på Google efter nyckelorden.
postar i gammal tråd=folk blir arga
skapar ny tråd=folk blir arga
håller käft=ingen blir arg
btw ts du stavade fel på "gamla"
Vad folk tycker spelar rätt liten roll egentligen så länge moderatorerna är nöjda. Det handlar helt enkelt om fingertoppskänsla. Letar någon upp en gammal tråd och fortsätter att skriva så blir vi aldrig arga så länge det inte bara är en idiotisk bump. Finns det en antik tråd så gör det inget om man startar en ny med samma fråga. Finns det däremot en inte allt för gammal tråd - och det är här fingertoppskänslan kommer in - så bör man hålla sig till den. Gör man inte det så finns risken dels att det bara blir en sammanfogning, eller ännu värre, den nya åker i papperskorgen.
Nej, de trådar är ju uppenbarligen intressanta så då är det bra att man kan se dem på en lista – vad är problemet?
Att gamla trådar blir bumpade och folk orkar aldrig läsa igenom trådarna utan kommer med samma frågor eller åsikter som redan för flera år sedan var kassa.
Många av oss har inga problem att svara folk, men när det kommer frågor som besvarat 10ggr i olika trådar och den gamla tråden antingen är värdelös eller svarar på frågan flera ggr om så blir man lite trött!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!