Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-09, 17:45
  #1
Medlem
Hej. Har nu bestämt mig för att jag vill hitta ett nytt jobb då jag tröttnat på arbetsuppgifterna efter två år och att jag avskyr min chef. Det här var mitt första och enda jobb jag haft, och min framtida arbetsgivare kommer troligen vilja ha en referens men jag vill heller inte berätta för min nuvarande arbetsgivare att jag söker nytt jobb då det kanske leder till att jag inte får utveckla mig under tiden.

Tips?
Citera
2010-03-09, 18:19
  #2
Medlem
Skriv referens lämnas ut på begäran.
En sådan framställan får i sådana fall komma vid en eventuell anställningsintervju.

bara att förklara läget för den du söker jobb hos
Citera
2010-03-09, 18:46
  #3
Medlem
Jthunderas avatar
Precis, beskriv din erfarenhet och att du lämnar referenser om de önskar det. Alternativ kan du tala med en kollega som du litar på. Gärna någon en nivå över dig så det inte ser ut som en polare.
Citera
2016-09-09, 13:18
  #4
Medlem
Demetrioss avatar
Det är bäst att söka nytt jobb efter man lämnat det som föregående.
Eftersom jag tror att chefen inte skulle vara glad att man kommer att lämna jobbet och skulle känna sig besviken. Kollegor kan bli också avundsjuka att du hittar bättre jobb och kan skoja med din referens.
Fast det är också synd att säga upp sig och sitta utan lön medan man söker nytt jobb.

Alltså, jag har aldrig gett några referenser så jag kan ha orätt.. men skulle vilja veta mer:

Vad gör arbetsgivarna oftast med referenser?
Skickar de e-brev med efterfrågor eller ringer för att ha samtal eller kollar de bara vilket för slags företag är det som man arbetade på förut?

Hur blir det med referenser om man har haft tidigare jobb i andra länder där chefen/kollegorna kan varken engelska eller svenska?
Hur skulle den nya arbetsgivaren kunna prova dem?
Kan man i detta fall få ett jobb blott pga sin erfarenhet eller/och pga några testuppgifter?
Eller behövs referenserna obligatoriskt?
Citera
2016-09-09, 14:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Det är bäst att söka nytt jobb efter man lämnat det som föregående.
Eftersom jag tror att chefen inte skulle vara glad att man kommer att lämna jobbet och skulle känna sig besviken. Kollegor kan bli också avundsjuka att du hittar bättre jobb och kan skoja med din referens.
Fast det är också synd att säga upp sig och sitta utan lön medan man söker nytt jobb.

Alltså, jag har aldrig gett några referenser så jag kan ha orätt.. men skulle vilja veta mer:

Vad gör arbetsgivarna oftast med referenser?
Skickar de e-brev med efterfrågor eller ringer för att ha samtal eller kollar de bara vilket för slags företag är det som man arbetade på förut?

Hur blir det med referenser om man har haft tidigare jobb i andra länder där chefen/kollegorna kan varken engelska eller svenska?
Hur skulle den nya arbetsgivaren kunna prova dem?
Kan man i detta fall få ett jobb blott pga sin erfarenhet eller/och pga några testuppgifter?
Eller behövs referenserna obligatoriskt?

Nej,nej,nej (det fetade).

I övrigt så verkar du väldigt grön vad gäller arbete, nytt arbete, referenser. Varför då ge dessa svar och råd!?

Har man ett arbete och känner för att söka ett nytt då gör man det under tiden man har kvar sitt nuvarande arbete.punkt.slut.

Det är hål-i-huvudet att först säga upp sig och sedan börja söka jobb. Fullständigt.

Det finns en klyscha som stämmer - det är betydligt lättare att få ett nytt jobb när man redan har ett. Allt annat lika. Det sänder så mycket bättre signaler än om man säger att man är "arbetslös".

När det gäller referenser så är det, som vanligt, olika från arbetsgivare till arbetsgivare. Kan även bero på vilken slags tjänst det handlar om.

Ibland kan det räcka med att man vet vilket företag personen jobbar/jobbat på. Då är det iofs ingen referens i sig. Tidigare arbetslivserfarenhet, tjänst, företag, tidsrymd - brukar man ange i sitt CV.

Men då kanske man har koll på det företaget och känner någon som känner någon och därigenom kan få lite feedback.

Jag har ibland ringt upp referenser, ibland inte.

Referens kan även lämnas skriftligt. Ibland kan det vara bra att be om ett "arbetsintyg/betyg", dvs inte ett arbetsgivarintyg, utan ett "intyg" som är mer av "fritext-format" där man kan be sin chef att skriva ett par rader om en själv, hur man fungerat i arbete, på arbetsplats etc.

Vissa kanske ber om referenser per automatik, men ändå kanske inte "nyttjar" dem.

Det är som sagt olika från företag X och företag Y.

Ibland kan det vara hela baletten med referenser, personlighetstester etc. (been there, done that).

Som svar på TS ursprungsfråga - hur göra med referens om man endast haft ett jobb och man inte vill ange sin chef (vilket är förståeligt och logiskt). Skulle säga att den arbetsgivare som inte begriper att man kanske inte lämnar ut namn och nummer till sin nuvarande chef/arbetsgivare - den arbetsgivaren är nog inte så van med att rekrytera och anställa personal.

Tipset (har du redan fått av Jthundera) - kan då vara att ange en kollega som man har förtroende för och som kan göra ett "utlåtande".

Kom också ihåg att de man lämnar ut som referenser skall vara påtalade och ok med att man lämnar ut deras namn och nummer/e-mail. Dvs, man frågar först.

mvh
Citera
2016-09-12, 10:15
  #6
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Nej,nej,nej (det fetade).

I övrigt så verkar du väldigt grön vad gäller arbete, nytt arbete, referenser. Varför då ge dessa svar och råd!?

Har man ett arbete och känner för att söka ett nytt då gör man det under tiden man har kvar sitt nuvarande arbete.punkt.slut.

Det är hål-i-huvudet att först säga upp sig och sedan börja söka jobb. Fullständigt.

Det finns en klyscha som stämmer - det är betydligt lättare att få ett nytt jobb när man redan har ett. Allt annat lika. Det sänder så mycket bättre signaler än om man säger att man är "arbetslös".
...

Tack för dina förklaringar, jag uppskattar dina professionella åsikter.
I mitt försvar kan jag säga att min erfarenhet utgår från andra arbetskultur som t.ex Rysslands. Jag vet att många bossar i Ryssland säger så: "Om min arbetare söker nytt jobb, då föredrar jag att man först skulle säga upp sig från mitt företag. Om jag upptäcker att man söker jobb under arbetstiden, så kommer jag själv att sparka honom snart".
Det är inte som en regel men man kan träffa det ofta.
I så fall räknas det inte som synd att söka ett jobb efter man har sagt upp sig och är fri för att åka på intervjuer och göra några testuppgifter. Om man är arbetslös under 1-3 månader medan man söker nytt jobb alla förstår att är det ingen fara alls. Så är det i Ryssland.
Citera
2017-01-19, 01:52
  #7
Medlem
Kapar tråden.

Har ett nytt jobb lite på gång men vill inte använda min nuvarande chef som referens ifall det skulle skita sig med det nya jobbet. Vill alltså inte prata om detta med honom innan allt är klart.

Jag hade lönesamtal med honom i slutet av förra året och då skrev han under ett papper där han hade tagit upp flera saker om mig och hur jag jobbade.

Tror ni det funkar att välja en tidigare chef som referens och även lämna in lönesamtalspappret från min nuvarande, som ett bevis för vad jag har presterat inom mitt nuvarande område?
Citera
2017-01-19, 07:52
  #8
Medlem
Spontant tänker jag ju att en anställd som är rädd för att förlora utvecklingsmöjligheter har kanske ett arbete som det kan vara värt att stanna på, men det vet bara du.
__________________
Senast redigerad av Stahl1 2017-01-19 kl. 07:56.
Citera
2017-01-19, 14:53
  #9
Medlem
enowens avatar
Jag anger aldrig min nuvarande chef som referens.
Du får helt enkelt säga att du inte vill ange din nuvarande chef som referens innan du är säker på att du får det nya jobbet samt att ni är överens om alla detaljer. Detta är ganska förståeligt för ingen vill sitta på obekväma möten med sin chef om man inte ens är säker på att man kommer byta jobb.

Har de tänkt att din nuvarande chef ska sitta och svara på massa frågor dagarna i ände varje gång du söker ett nytt jobb?

Jag gör så och det har alltid fungerat.
Citera
2017-01-19, 20:35
  #10
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Nej,nej,nej (det fetade).

I övrigt så verkar du väldigt grön vad gäller arbete, nytt arbete, referenser. Varför då ge dessa svar och råd!?

Har man ett arbete och känner för att söka ett nytt då gör man det under tiden man har kvar sitt nuvarande arbete.punkt.slut.

Det är hål-i-huvudet att först säga upp sig och sedan börja söka jobb. Fullständigt.

Det finns en klyscha som stämmer - det är betydligt lättare att få ett nytt jobb när man redan har ett. Allt annat lika. Det sänder så mycket bättre signaler än om man säger att man är "arbetslös".


mvh

Stämmer inte, för det första är man en idiot som sitter och säger rakt ut till motparten att man är arbetslös om man lämnat sitt arbete och söker nytt, det är verkligen HÅL I HUVUDET, det finns vägar gå runt det och dom vägarna vet man när man är erfaren och haft några jobb.

Klyschan att det är lättare beror på vem personen är, sitter man i ekonomisk knipa och behöver jobb snabbt akut så är man desperat och kan göra dumma beslut, men oftast INNAN man säger upp sig så har man en buffert på en halvårs lön eller liknande så man klarar sig i värsta fall.

Så innan man säger upp sig innan nytt jobb ska man beakta följande innan man rusar iväg

1. Se till ha ett halvårs lön sparat om du kan

2. Se till vara med i A-kassan samt inkomsförsäkringen genom facket, det är 45 dagar karens om du säger upp dig själv, bästa är att få arbetsgivaren att säga upp DIG, då är det bara 7 dagars karens.

3. Sjukskriv dig en lång period för utbrändhet eller liknande, du måste se till fixa en bra läkare som kan skriva intyg tillsvidare, då kan du söka nytt jobb medans du är sjukskriven några månader eller kortare om du fixar jobb snabbare.

Detta är bara några tips på komma runt en dålig arbetsgivare du vill sluta eller tröttnat på.

Mår personen piss av sitt jobb så underlättar det inte pyskiskt att ta sig från en dålig arbetsplats att söka jobb samtidigt som man är kvar, det minskar chanserna rejält att få ett nytt jobb.
__________________
Senast redigerad av Prodelin 2017-01-19 kl. 20:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback