Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-08, 23:52
  #1
Medlem
johanbtks avatar
Vilket djur skulle du minst av allt vilja råka ut för?
Själv så tycker jag att valet är enkelt: Kubmaneten Chironex fleckeri.

Jag har läst att smärtan av att bli stucken av denna art inte kan jämföras med något annat. Smärtan ska tydligen vara så intensiv att offret hamnar i chock och drucknar innan giftet dödar honom. Om offret ändå skulle lyckas hålla sig vid metvetande så dör han ändå inom 2-3 minuter under fruktansvärda smärtor.

http://medlem.spray.se/folkblom/venomweb/kubmanet.htm
Citera
2004-03-08, 23:58
  #2
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Vilket djur skulle du minst av allt vilja råka ut för?
Själv så tycker jag att valet är enkelt: Kubmaneten Chironex fleckeri.

Jag har läst att smärtan av att bli stucken av denna art inte kan jämföras med något annat. Smärtan ska tydligen vara så intensiv att offret hamnar i chock och drucknar innan giftet dödar honom. Om offret ändå skulle lyckas hålla sig vid metvetande så dör han ändå inom 2-3 minuter under fruktansvärda smärtor.

http://medlem.spray.se/folkblom/venomweb/kubmanet.htm

Jag gillar inte tanken att simma med en (vit?)-haj efter sig (eller möjligtvis under sig). Fy fan för att känna när den biter av benet och man känner att man bara sprattlar med en benstump och försöker simma vidare.

Alternativt simma med en giftig orm efter sig och bara vänta på bettet... och sedan känna hur gifter bränner och börjar paralysera nervsystemet... brrr...

Ok, din manet låter ganska otrevlig också...
Citera
2004-03-09, 00:00
  #3
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
En arg Grizzly eller isbjörn lär vara det bland de farligaste djuren på jorden.
Citera
2004-03-09, 00:08
  #4
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Jag gillar inte tanken att simma med en (vit?)-haj efter sig (eller möjligtvis under sig). Fy fan för att känna när den biter av benet och man känner att man bara sprattlar med en benstump och försöker simma vidare.

Alternativt simma med en giftig orm efter sig och bara vänta på bettet... och sedan känna hur gifter bränner och börjar paralysera nervsystemet... brrr...

Ok, din manet låter ganska otrevlig också...

Ormbett är inte heller trevliga.
Anledningen till att jag tycker att kubmaneten är så mycket värre är att man som människa känner sig så extremt försvarslös i vatten. Ormar är dock mycket mer aggressiva än maneter så det väger väl upp.

Är det en slump att de flesta av värdens giftigaste djur lever i Australien?
Citera
2004-03-09, 00:10
  #5
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Jag gillar inte tanken att simma med en (vit?)-haj efter sig (eller möjligtvis under sig). Fy fan för att känna när den biter av benet och man känner att man bara sprattlar med en benstump och försöker simma vidare.

Alternativt simma med en giftig orm efter sig och bara vänta på bettet... och sedan känna hur gifter bränner och börjar paralysera nervsystemet... brrr...

Ok, din manet låter ganska otrevlig också...

Som sagt, man känner sig betydligt mer hjälplös i vatten än på land. En haj är inte att leka med heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
En arg Grizzly eller isbjörn lär vara det bland de farligaste djuren på jorden.

Tur att endast isbjörnar är riktigt aggressiva mot människor. Våra svenska nallar är inte så farliga om de inte blir provocerade.
Citera
2004-03-09, 09:13
  #6
Medlem
RIP-Polariss avatar
Skulle inte vara nice att bli attackerad av en svärm afrikaniserade honungsbin heller..... Eller pirayor......ryyys
Citera
2004-03-09, 09:54
  #7
Banned
trampa på ett vildsvin när man är ute o plockar svamp är nog inte så populärt..
Citera
2004-03-09, 10:19
  #8
Medlem
Azraels avatar
Klart jobbigt att bli inlåst i en liten lägenhet med en lössläppt Kungskobra (Ophiophagus Hannah) eller Svart Mamba (Dendroaspis polyepsis). Extremt aggressiva ormar.
En Isbjörn i samma lägenhet vore också stressande.

Eller en sådan här i badkaret (Serrasalmus Rhombeus):
Citera
2004-03-09, 20:37
  #9
Medlem
Farbror Buskes avatar
Jag har hört sägas att det endast är isbjörnar och krokodiler/alligatorer som naturligt betraktar människor som föda. Dom vithajar som tar en surfare ska visst oftast spotta ut dom efter att ha nafsat på dom (vilket iofs. innebär att man förlorar en arm eller ett ben, men det är en annan femma )
Citera
2004-03-16, 13:32
  #10
Medlem
Curls avatar
Ormar biter endast om de måste försvara sig, maneterna är däremot farligare då man av misstag simmar in i deras bränntrådar eller vad det kallas.
Citera
2004-03-16, 16:49
  #11
Medlem
Mysonoxens avatar
Homo Sapiens Sapiens, det värsta djuret av dem alla
Citera
2004-03-17, 02:35
  #12
Avstängd
rått-apan i braindead. fast den dog iofs... ärsch djur är otrevliga hur som helst. inte alls konstigt att den mänskliga arten har valt att äta upp dem när de beter sig som svin. bokstavligt talat. När jag e ute på mina nattliga promenader så är jag ibland övertygad om att jag kommer bli attackerad av ett vildsvin. Kan höra hur det prasslar i buskarna kring mig. Bor lite halvt lantligt sådär och går ofta på mörka gångvägar genom skogas osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback