2011-12-06, 21:58
Medlem
Vad kunde vara det längsta svenska ordet som INTE var en sammansättning av flera ord?

I mitt modersmål, finska, lär det fortfarande vara det ökända epäjärjestelmällistyttämättömy​ydellänsäkään
Citera
2013-03-13, 23:00
Medlem
J.BaptisteClamences avatar
Svenskans längsta ord?

Hittade ingen tråd om det här trots att det måste finnas. Strunt samma. Jag kör på ändå.

Jag såg på Rapport i går. Jag skyller på vanan. Mitt i ett inslag om den polisman som förolyckas i en fyrhjulingsolycka talades det om "trafikavspärrningsarbetsuppgifter". Äntligen tänkte jag, som den idiot jag är, ett ord som är längre än "katastrofberedningslandningsplats". Men icke.

Vilket är egentligen svenskans längsta ord?

Det måste förstås vara ett officiellt ord, det vill säga ett ord som använts i ett officiellt sammanhang, helst i riksmedia, utan annat syfte än att fylla en funktion i en adekvat mening. Ordet får alltså inte ha skapats som effekt, det vill säga som en medveten demonstration.

Hej då.
Citera
2013-03-13, 23:03
Medlem
Potentatens avatar
nordvästersjökustartilleriflygspaningssimulatoranl äggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskus sionsinläggsförberedelsearbeten kanske, eller Realisationsvinstbeskattning.
Citera
2013-03-13, 23:06
Medlem
AIKDaniels avatar
https://www.flashback.org/t114264
kanske?

nordvästersjökustartilleriflygspaningssimulatoranl äggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskus sionsinläggsförberedelsearbeten (130 bokstäver)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ord
Citera
2013-03-13, 23:10
Medlem
CarlSolomons avatar
Frågan är irrelevant då vi kan sammansätta i stort sett vilka ord som helst.

Det finns t ex inget som heter grilltragedi, men vi kan lätt tänka oss vad det skulle kunna innebära. "Läs allt om grilltragedin i Varberg" kan mycket väl stå på Aftonbladets löp. Således kan vi hitta på vad som helst. Nästan.

Tidtabellhandläggarmöteslokalstädningsansvarig. Torde vara den person som är ansvarig för att städa den lokal där personer som utarbetar tidtabeller sammanträder.
Citera
2013-03-13, 23:56
Medlem
J.BaptisteClamences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlSolomon
Frågan är irrelevant då vi kan sammansätta i stort sett vilka ord som helst.

Det finns t ex inget som heter grilltragedi, men vi kan lätt tänka oss vad det skulle kunna innebära. "Läs allt om grilltragedin i Varberg" kan mycket väl stå på Aftonbladets löp. Således kan vi hitta på vad som helst. Nästan.

Absolut. Men om en seriös tidning sätter samman en rad ord så att de tillsammans bildar ett adekvat ord som fyller en given funktion, mer än att vara ett långt ord, köper jag vilken innerstadsgrilltragedibrandkårsutryckningschock som helst. Visa mig bara löpet.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlSolomon
Tidtabellhandläggarmöteslokalstädningsansvarig. Torde vara den person som är ansvarig för att städa den lokal där personer som utarbetar tidtabeller sammanträder.

Om ordet använts som en officiell mediebeskrivning av denne städare så är det godkänt. Däremot är det inte godkänt om det bara är något en människa med mycket fritid satt ihop i teorin.
Senast redigerad av J.BaptisteClamence 2013-03-14 kl. 00:01.
Citera
2013-03-14, 00:42
Medlem
Nekro.s avatar
Vad jag har hört.
Flaggstångsknoppsputsarfirmabilen.
Där har du ordet med flest sammansatta ord iallafall.
Citera
2013-03-14, 08:01
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Vad jag har hört.
Flaggstångsknoppsputsarfirmabilen.
Där har du ordet med flest sammansatta ord iallafall.

Flaggstångsuppsättarmedhjälpararristenten.

Du kan hålla på hur mycket som helst.
Citera
2013-03-14, 10:20
Medlem
JaneCs avatar
Det mest intressanta är kanske hur lång tid det kan tänkas ta innan någon föreslår hyperneuroaku ...
Citera
2013-03-14, 10:56
Medlem
MrFolds avatar
Längsta ordet i SAOL lär vara 'realisationsvinstbeskattning', vilket är 28 tecken. Det längsta som inte är en sammansättning: 'internationalisering' som är 20 tecken.
Citera
2013-03-14, 21:34
Medlem
CzarnyOrzels avatar
Jag har inte någon länk som bevis men jag var tidigare ägare till Guiness Rekordbok (svenska) från -96 och -97 och någon av dem menade att det längsta ord som förekommit i offentligt tryck torde varit "rusdrycksförsäljningsförordningen". Vet inte om det letade sig in i någon ordbok dock, däremot i en mängd offentliga skrivelser.
Citera
2013-03-14, 21:40
Medlem
CzarnyOrzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det mest intressanta är kanske hur lång tid det kan tänkas ta innan någon föreslår hyperneuroaku ...

Fast jag får diafragmakontravibration till 24 bokstävet, dvs bara 2/3 av rusdrycksförsäljningsförordningen Däremot hag jar råkat ut för folk som memorerat "hyperneuroakustisk diafragmakontravibration" som ett enda ord utan att förstå att det är ett adjektiv och ett substantiv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback