• 5
  • 6
2014-09-27, 14:40
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
Gokväll,

Gav mig på att göra en Bea till grillningen ikväll och är semi-nöjd med resultatet. När jag började hälla i det skirade smöret så verkade allt lovande, det blev tjockt och fint och sen helt plötsligt så blev den tunnare! Den skar sig dock inte, den var slät och fin, bara tunn. Vad beror detta på? Jag har läst runt lite på olika recept och det verkar som att man ska vispa upp äggulorna tillsammans med vinägerreduktionen. Är detta ett nyckelmoment för själva emulsionen, att syran är närvarande? Jag tillsatte reduktionen efteråt tillsammans med salt och peppar.

Det blev gott, men jag vill ha en tjock bearnaise!

När sås av detta slaget misslyckas för mig brukar den uppträda antingen som helt grynig och halvtjock eller lös som vatten. När den blir så där lös är den fanimej lösare än vatten, hur nu smör och äggula kan bli det. Men men, båda löses på detta enkla vis:

Ta 1-2 msk grädde och koka upp i en kastrull, ta av från plattan, vispa kraftigt och häll ner smörjan sakta och säkert i den kokande grädden. Detta funkar varje gång, på nåt vis binder det ihop såsen igen.
Det passar alldeles utmärkt också på "gammal" bearnaise som man haft i kylen eller låtit stå i väntan på gästerna sen tidigare på dan. Inte alla som kan slå ihop en bea kvickt och lätt framför gästerna, då är detta ett bra sätt at kunna göra såsen i förväg. Lycka till.

F ö vill jag tipsa om denna tråden om den undgått någon:

(FB) Hur gör man den bästa Bearnaisesåsen?
Senast redigerad av pelvis 2014-09-27 kl. 14:45. Anledning: mellanslag
Citera
2015-12-31, 19:48
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
När sås av detta slaget misslyckas för mig brukar den uppträda antingen som helt grynig och halvtjock eller lös som vatten. När den blir så där lös är den fanimej lösare än vatten, hur nu smör och äggula kan bli det. Men men, båda löses på detta enkla vis:

Ta 1-2 msk grädde och koka upp i en kastrull, ta av från plattan, vispa kraftigt och häll ner smörjan sakta och säkert i den kokande grädden. Detta funkar varje gång, på nåt vis binder det ihop såsen igen.
Det passar alldeles utmärkt också på "gammal" bearnaise som man haft i kylen eller låtit stå i väntan på gästerna sen tidigare på dan. Inte alla som kan slå ihop en bea kvickt och lätt framför gästerna, då är detta ett bra sätt at kunna göra såsen i förväg. Lycka till.

F ö vill jag tipsa om denna tråden om den undgått någon:

(FB) Hur gör man den bästa Bearnaisesåsen?

Nej nej. Ta en påse (valfritt märke) bearnaisesås och blanda upp det med vatten/mjölk. Koka upp och låt puttra någon minut. Tillför smör. Allt står på paketet. Smidigt som fan.
Citera
2015-12-31, 21:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Nej nej. Ta en påse (valfritt märke) bearnaisesås och blanda upp det med vatten/mjölk. Koka upp och låt puttra någon minut. Tillför smör. Allt står på paketet. Smidigt som fan.
Smidigt? Ja, kanske. Bearnaise? Nej, definitivt inte!
Citera
2016-12-31, 19:03
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggoo

Är man osäker och nybörjare kan man göra bea genom att blanda 75% rapsolja och 25% smält skirat smör. Det är det omöjligt att såsen skär sig. Den blir riktigt god faktiskt.

Ungefär som såsbas vilket är det som pizzeriorna använder till att göra sin bea.

Ja då har man gjort majonäs med lite smör i. Stavar man det mayonnaise så låter det riktigt franskt

Mitt recept för alla nybörjare:

Två dussin ägg och ett kilo smör. Koka upp en jävla massa lök/vinäger.

Blanda tre äggulor med en mindre mängd lökavkok och använd en tunnbottnad kastrull på mycket låg värme och ha i en klick kallt smör och vispa ständigt tills det tjocknar till rätt konsistens.

Glöm alla vattenbad, räddningsförsök med grädde och äggulor isbitar och sånt.

Om det skär sig så kör igen med nya äggulor och vinäger. Det är bra om det misslyckas ett par gånger så att man lär sig var gränsen går.

När man väl fått in snitsen på första steget så upprepa experimenterandet med att värma smör i micron och köra sista steget igen och igen tills man fått in känslan för hur varmt smöret skall vara.

Gör detta en ledig eftermiddag utan väntande gäster!
Citera
2017-01-01, 01:54
Medlem
Här kommer mitt bearecept

Typ 80 gram oxtalg(blir mycket mer smak än med smör)/gula
En skvätt champagnevinäger(mild och fin så slipper man rådda med reduktion)
Lökpulver
Harissa
en liten mängd tomatpuré
Vitpeppar
Dragon
0,5 kork kalvfond/äggula
Senast redigerad av jättefisk 2017-01-01 kl. 01:57.
Citera
2017-01-01, 14:42
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jättefisk
Här kommer mitt bearecept

Typ 80 gram oxtalg(blir mycket mer smak än med smör)/gula
En skvätt champagnevinäger(mild och fin så slipper man rådda med reduktion)
Lökpulver
Harissa
en liten mängd tomatpuré
Vitpeppar
Dragon
0,5 kork kalvfond/äggula

Säkert jättegod, men kanske kan ge den ett annat kul namn för Bea är det ju inte
Ända liknande ingrediensen du har är ju dragon å äggula
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in