Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-06, 01:28
  #1
Medlem
bombaccis avatar
Här på flashback diskuterar vi av naturliga skäl mestandels riksdagspolitik och valet till riksdagen här i höst. Men ett val som åtminstone jag tycker är oerhört viktigt är kommunvalet i Stockholm. Ni bor jag inte längre där, men med största sannolikhet kommer det bli en flytt tillbaka dit om ett par år när jag är klar med min utbildning och behöver få tag i ett jobb.


Några som bor is thlm från flashback? Vilka ska ni rösta på i kommunvalet och varför?


Skulle jag bo i sthlm skulle jag med stor sannolikhet rösta på V. Detta främst av bostadspolitikern. Jag "gillar" carin jämtin men sap har svikigt förr i sthlms politiken. Vad gäller bostäder så säljer borgarna ut allt fler hyresrätter, de gör detta till reapriser och samtidigt byggs det få nya hyresrätter. Detta gör att priserna går upp och det blir svårare att få tag på en lägenhet.

jag såg idag annonser på 3 rok i hässelbt strand som är längt ut på gröna linjen ( t-banan) att för dessa vill de ha ca 2 mkr för! Visst det är nyggt och trevligt men hässelby strand är itne direkt kungsholmen...priserna går upp och snart finns det bara de riktigt otrevliga kvarteren kvar, dessa kommer även dem bli svåra att få tag på då vi fattiga får slåss om de allra sista hyresrätterna.

Så vem vet, om man får ett jobb i sthlm, kanske man får försöka få tag på en hyresrätt i norrtälje eller södertälje...men lagom kul att pendla.

Den andra viktiga frågan för mig vad gäller kommunpolitikern är att kollektivtrafiken måste bli billigare. SL kort i sthlm är extremt dyra, ca 700 kr kostar dem. Det är en tredjedel av bidraget för mig som fattig student. Det måste sänkas och sänkas rejält.

Det är även viktigt att ha gröna parker och våra närområderna. Det finns vackra parker och tillgång till vatten och grönska, det måste vi fortsätta värna om.

Hur resonerar ni kring sthlms valet? vilka frågor känns betydelsefulla för er där? vilka ska ni rösta på eller skulle ?

Tyvärr ser det väl ut som om borgarna tar en andra mandatperiod på raken där igen...
Citera
2010-03-06, 01:39
  #2
Avstängd
Oj oj oj, vilka problem.

Har du inte råd med en innerstadslägenhet så får du pendla. Finns hyres samt bostadsrätter i exempelvis Norrort. Från Åkersberga tar det väl till exempel mellan 20-40min (beroende på om du tar "snabbtåget") in till Tekniska. Det avgår även morgonbussar som för dig direkt till Humlegården.

Det här är inget unikt "problem" som bara existerar i Sverige. Soak it up, jävla lipsill.

Oj oj oj, vad dyra SL korten är. Det är minsann hutlöst hur dom kan ta så mycket för ett kort som berättigar dig att åka hur mycket som helt inom en viss period. Skamligt!

Jävla gnällspik, skaffa lite ryggrad för helvete.
Citera
2010-03-06, 01:45
  #3
Medlem
bombaccis avatar
Här kan ni läsa mer om sthlms vänstern politik:


http://www2.vansterpartiet.se/storst...bostadspolitik

Visst en del förslag låter väl inte så seriösa kanske...men deras bostadspolitik är super. Jag gillar ideen om att ha en vegetarisk dag varje vecka i skolorna med. Folk behöver lära sig äta nyttigare ochvärna vår natur. Vi borde alla lära oss mer om hur det är att laga god vegetarisk mat.


När jag åt vegetarisk mat på en folkhögskola, kunde det hända att jag fick typ tv tomater och n gurka till lunch, när jag klagade så var mattanten helt oförstående. Vi vegtarianer verkade inte direkt prioriteras.
Citera
2010-03-06, 03:58
  #4
Medlem
526s avatar
Jag tror på representativ direktdemokrati i kommunen
Citera
2010-03-06, 04:10
  #5
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Här kan ni läsa mer om sthlms vänstern politik:


http://www2.vansterpartiet.se/storst...bostadspolitik

Visst en del förslag låter väl inte så seriösa kanske...men deras bostadspolitik är super. Jag gillar ideen om att ha en vegetarisk dag varje vecka i skolorna med. Folk behöver lära sig äta nyttigare ochvärna vår natur. Vi borde alla lära oss mer om hur det är att laga god vegetarisk mat.


När jag åt vegetarisk mat på en folkhögskola, kunde det hända att jag fick typ tv tomater och n gurka till lunch, när jag klagade så var mattanten helt oförstående. Vi vegtarianer verkade inte direkt prioriteras.


Citat:
Studentboende på färja - Studentboendet är ett akut problem i Stockholm. Vi föreslår en tillfällig lösning med studentboende på en Finlandsfärja, fast förankrad i kajjen. Motion av Ann-Mari Engel. 2009.

vaaaaa? ett skämt eller?


Jobbfrågor

Citat:
Stockholm växer. Det är viktigt att staden anpassar sig efter de ökade behov av samhällsservice, bostäder och infrastruktur som uppstår. Det behövs mer personal i skola och äldreomsorg. Vårt mål är att Stockholms stad nyanställer 10.000 personer under de kommande åren. En del av dessa/denna satsning vill vi öronmärka för unga och personer som på grund av funktionshinder eller andra skäl har svårt att ta sig in på den ordinarie arbetsmarknade

Precis staten skall skapa jobb igen...inte ett ord om att främja någon form av privat intiativ..du vet sådana där jobb som faktiskt betalar för alla andra jobb.

Citat:
. Till exempel vill vi starta ytterligare ett kommunalt kriscentrum för kvinnor, ge ökat stöd till tjej- och kvinnojourner och introducera feministiskt självförsvar i Stockholms gymnasieskolor. Vi vill även ta fram metoder för att skapa en mer jämställd äldrevård, genusutbilda socialtjänstens personal och uppmuntra till starta jämställdhetsgrupper för skolelever. Särskild kompetens krävs också för att kunna hjälpa de människor som lever under hedersrelaterat förtryck.

Unga män är de som lider absolut störst risk att bli utsatta för misshandel, men ändå är det samma tjat om kvinnors utsatthet hela tiden..jämnställdhet my ass!

Citat:
Att stärka romernas mänskliga rättigheter - För att stärka den utsatta romska gruppen i Stockholm bör ett romskt råd tillsättas och romerna bör prioriteras i stadens budget 2010. Motion av Ann-Margarethe Livh . 2009.

Nej usch nu orkar jag inte läsa mer...blir bara upprörd.


Och jag skall rösta på SD i kommunvalet. Varför kan ni läsa här:

http://www.sverigedemokraterna.se/wp...d_del_2_01.pdf
Citera
2010-03-06, 09:14
  #6
Medlem
lumpkinss avatar
Stockholms bostadspolitik verkar vara sjukt misskött. Jag har fått uppfattningen om att det handlar om bortslumpning, att det ska vara privat till varje pris, snarare än utförsäljning. Tror absolut att stan skulle må bra av ett maktskifte!
Citera
2010-03-06, 09:20
  #7
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ok har haft "tur" och bor efter mycket bytesjobb genom åren nu i "fina" innerstan. Men hur kul är det att se skurkarna i stadshuset slumpa bort lägenheter i allmännyttan till vrakpris av rent principiella skäl? Däremot verkar det inte vara någon köpfest i miljonprogrmområdena av förståeliga skäl. Men visst skulle det kännas bra att vara en av klipparna...
Citera
2010-03-06, 09:27
  #8
Medlem
Hårbolls avatar
Haha, tack och lov kommer kommunisterna inte ha råd att bygga speciellt mycket för skattebetalarnas pengar.

Ingen annan kommer heller bygga på grund av styrda hyror, kafka-inspirerad plan och bygglag, överbetald arbetskraft och oligopol på byggmarknaden. Alltihopa resultat av medvetna politiska beslut som oftast applåderas av kommunisterna.

Att rösta på V för bostadspolitiken i stockholm är ju som att köpa sprit till alkoholisten. Men det känns förmodligen lockande för rena idioter som bombacci som saknar den mest basala förmågan att förstå orsak och verkan.
Citera
2010-03-06, 09:41
  #9
Medlem
Memory-leaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag tror på representativ direktdemokrati i kommunen

Låter som en god idé. I alla fall som ett experiment i några kommuner till en början.
Citera
2010-03-06, 10:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Här på flashback diskuterar vi av naturliga skäl mestandels riksdagspolitik och valet till riksdagen här i höst. Men ett val som åtminstone jag tycker är oerhört viktigt är kommunvalet i Stockholm. Ni bor jag inte längre där, men med största sannolikhet kommer det bli en flytt tillbaka dit om ett par år när jag är klar med min utbildning och behöver få tag i ett jobb.


Några som bor is thlm från flashback? Vilka ska ni rösta på i kommunvalet och varför?


Skulle jag bo i sthlm skulle jag med stor sannolikhet rösta på V. Detta främst av bostadspolitikern. Jag "gillar" carin jämtin men sap har svikigt förr i sthlms politiken. Vad gäller bostäder så säljer borgarna ut allt fler hyresrätter, de gör detta till reapriser och samtidigt byggs det få nya hyresrätter. Detta gör att priserna går upp och det blir svårare att få tag på en lägenhet.

jag såg idag annonser på 3 rok i hässelbt strand som är längt ut på gröna linjen ( t-banan) att för dessa vill de ha ca 2 mkr för! Visst det är nyggt och trevligt men hässelby strand är itne direkt kungsholmen...priserna går upp och snart finns det bara de riktigt otrevliga kvarteren kvar, dessa kommer även dem bli svåra att få tag på då vi fattiga får slåss om de allra sista hyresrätterna.

Så vem vet, om man får ett jobb i sthlm, kanske man får försöka få tag på en hyresrätt i norrtälje eller södertälje...men lagom kul att pendla.

Den andra viktiga frågan för mig vad gäller kommunpolitikern är att kollektivtrafiken måste bli billigare. SL kort i sthlm är extremt dyra, ca 700 kr kostar dem. Det är en tredjedel av bidraget för mig som fattig student. Det måste sänkas och sänkas rejält.

Det är även viktigt att ha gröna parker och våra närområderna. Det finns vackra parker och tillgång till vatten och grönska, det måste vi fortsätta värna om.

Hur resonerar ni kring sthlms valet? vilka frågor känns betydelsefulla för er där? vilka ska ni rösta på eller skulle ?

Tyvärr ser det väl ut som om borgarna tar en andra mandatperiod på raken där igen...

Varför ska du ha rätt till en bostad där priset inte bestäms av marknaden? Jag tycker att det är för jävligt att staten inte subventionerar priset på den BMW jag vill ha. I min prisklass finns bara de "otrevliga" bilarna kvar.
Citera
2010-03-06, 10:42
  #11
Medlem
Kollektivtrafiken dyr? Knappast va?! För 690 kronor i månaden reser du hur mycket du vill mellan Norrtälje och Södertälje. Motsvarande i tex Gävleborgs län kostar mellan 1000-1500 beroende på om du är student eller vuxen.

Få folk att sluta planka, dvs betala för sig, och få bort klottret så kanske vi kan tala om sänkta priser.


Bostäder finns, till och med hyresrätter, bara inte omedelbart och nu inne i City dit du vill ha en gräddfil.

V ville bygga 20.000 billiga hyresrätter på fyra år va? För att lyckas med detta så måste de, förutom att skära ned på mycket av det som är tvingande standard i husen idag (bla den svindyra handikappanpassingen), även att behöva ta bort mycket av de grönområden som finns kvar i staden. Hur resonerar V kring detta? Inte alls va?

Edit: stavfel
__________________
Senast redigerad av byggare bob 2010-03-06 kl. 11:25.
Citera
2010-03-06, 10:55
  #12
Medlem
Drapåtrissors avatar
Just kollektivtrafiken är nog billigast i EU. Och prickar man in just 15 mars och 15 april så blir det även tot 320kr billigare än normalt för månadskort. Men visst minns när det kostade sketna 50kr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback