Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-05, 15:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niXy
alltså router ip som 192.168.0.1?

Ja. Det gälller att de inte har samma bara så funkar det.
Citera
2010-03-05, 15:44
  #14
Medlem
niXys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanFischer
Ja. Det gälller att de inte har samma bara så funkar det.
vi försökte att fixa det men vi kommer in in på routern vi ska använda som switch, vi provade även med en riktigt stor hub som min polare tog med sig men vi kommer inte in på internet med den heller, är det några inställningar i routern som måste göras för att det ska fungera?
Citera
2010-03-05, 15:58
  #15
Medlem
Hur har du kopplat ihop dom? Ska vara LAN-LAN
Funkar det direkt på routern?
Citera
2010-03-05, 17:09
  #16
Medlem
wootens avatar
kan ni inte bara skippa en router?
Citera
2010-03-05, 18:57
  #17
Medlem
niXys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
kan ni inte bara skippa en router?
hade inte två tillräckligt långa kablar men vi löste det så att min polare sitter på trådlösa och jag tar kabeln
Citera
2010-03-06, 06:53
  #18
Medlem
Ja, det kommer att gå bra. Man bör dock konfigurera routern så att den inte börjar dela ut IP-addresser, och man bör se till att det inte är någon IP-address-krock.

I praktiken innehåller alla routrar med fler än ett LAN-nätverksuttag (tex 1 WAN + 4 LAN eller 1 WAN + 8 LAN, men inte 1 WAN + 1 LAN) en komplett switch, helt separat.

Denna switch är ett eget chip som har vior dragna till alla LAN-uttag, plus en till som är kopplad till själva routern-delens ena nätverkskort. Routerchippet är en ARM-dator som vanligen kör Linux eller VxWorks och som har två nätverkskort, ett kopplat till WAN-utgången, och ett kopplat till switchen.

Så det går att pinga routern både från WAN eller LAN-port (men via olika IP-addresser).

Jag tror dock TS redan har löst problemet, men nu fick ni veta lite om routrar. Jag rekommenderar att istallera OpenWRT om eran router klarar det.
Citera
2014-08-31, 11:03
  #19
Medlem
Jag har följt tråden för att gör min gamla router till switch.

Jag kopplade in den gamla och ändrade IP till 192.1681.3 då min första (nya) router har .1 och IP telefoni dosan har .2.

När jag sen skulle koppla in min min befintliga router den med IP .1 så gick det inte att ansluta till internet. Den klagade på dynamisk eller statisk IP.

Så jag koppla in den gamla routern med IP .3 och där fungerar internt.

Hur ska jag göra för att få mitt internet att fungera på min nya router som jag har använt sen innan och allt fungerade bra?
Citera
2014-08-31, 14:54
  #20
Medlem
PeterNosters avatar
Du behöver bara stänga av DHCP i den router du vill använda som switch och ansluta den till en av LAN-portarna istället för WAN (Internet). Dina datorer ansluts till övriga LAN-portar och de får adress från den första routern.
Det blir allts 3 lediga LAN-portar i routern och 3 i switchen. Vad de skrivit tidigare i tråden om adressändring är nys. Switchen har ingen adress.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-31 kl. 14:59.
Citera
2014-08-31, 15:30
  #21
Medlem
Jag tror de var det jag gjorde.

Men det var riktigt dumt av mig att försöka mig på det här.

Det jag bara vill nu är att mina router ska fungera igen. Den router som skulle va switch ska tillbaka i lådan.

Det konstiga är att den "switch" routern fungerar med internet min den routern som jag använt länge för internet har slutat fungera.

Vad är det som hindrar det? Jag använder samma internet kabel och det fungerar bara på den ena?
Det som jag får upp är att det står att dynamisk IP eller statisk ip har ändrats.
Citera
2014-09-01, 14:50
  #22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladde76
Jag tror de var det jag gjorde.

Men det var riktigt dumt av mig att försöka mig på det här.

Det jag bara vill nu är att mina router ska fungera igen. Den router som skulle va switch ska tillbaka i lådan.

Det konstiga är att den "switch" routern fungerar med internet min den routern som jag använt länge för internet har slutat fungera.

Vad är det som hindrar det? Jag använder samma internet kabel och det fungerar bara på den ena?
Det som jag får upp är att det står att dynamisk IP eller statisk ip har ändrats.

Kör kommando ipconfig /release och sen ipconfig /renew i kommandotolken. Du kan även göra en fabriksåterställning av routern.
Citera
2014-09-02, 10:52
  #23
Medlem
Det räkte med att ringa internet leverantören så de släppte IP adressen som var låst til MAC adressen för den routern.
Citera
2017-09-15, 07:50
  #24
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du behöver bara stänga av DHCP i den router du vill använda som switch och ansluta den till en av LAN-portarna istället för WAN (Internet). Dina datorer ansluts till övriga LAN-portar och de får adress från den första routern.
Det blir allts 3 lediga LAN-portar i routern och 3 i switchen. Vad de skrivit tidigare i tråden om adressändring är nys. Switchen har ingen adress.
Tack för det här! Jag vet inte om det var lösningen men jag hade problem med att min router/switch inte delade signal vidare till både PS4 och digitalbox men efter jag slog av DHCP funkar det fint.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback