Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-04, 22:05
  #1
Medlem
niXys avatar
Hej! Jag ska lana i helgen och jag har bara två routers hemma och ingen switch så jag tänkte kolla med er om det går att använda en router som switch? om man måste fixa några inställningar i routern som ska användas som switch eller så? Båda är av märket d-link
Citera
2010-03-04, 22:09
  #2
Medlem
Justlinks avatar
Har själv använt router som switch och det funkade fint.
Har du tänkt att koppla ihop båda routrarna?
Citera
2010-03-04, 22:10
  #3
Medlem
Fungerar utmärkt.
Citera
2010-03-04, 22:11
  #4
Medlem
Greenspexs avatar
Jag har en D-Link Router som jag använt som switch i flera år nu. Inga inställningar behövs, man stoppar inte in tp-kabeln i WAN-uttaget bara.
Citera
2010-03-04, 22:23
  #5
Medlem
raggarsvins avatar
Jo det går. En liknande fråga: Om jag vill anväda en router som switch här hemma, då måste jag ju ändra ip-adressen på den till nåt annat än 192.168.1.1 för min nuvarande router använder den IP-adressen, hur gör jag det? Måste jag stänga av min router och gå in i den router jag vill ha som switch och ändra eller går det på annat sätt?
Citera
2010-03-04, 22:55
  #6
Medlem
niXys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justlink
Har själv använt router som switch och det funkade fint.
Har du tänkt att koppla ihop båda routrarna?
tänkte ha såhär
modem > router > router > (till två) datorer
Citera
2010-03-04, 23:39
  #7
Medlem
kklasens avatar
Helst ska du stänga av dhcp i andra routern. Bara koppla in den och strunta i wan porten.
Vill du nå den måste du ändra IP ja. Det gör du som vanligast i DHCP fliken.
Citera
2010-03-04, 23:44
  #8
Medlem
niXys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Helst ska du stänga av dhcp i andra routern. Bara koppla in den och strunta i wan porten.
Vill du nå den måste du ändra IP ja. Det gör du som vanligast i DHCP fliken.
så i princip är det bara att stänga av DHCP?
Citera
2010-03-04, 23:47
  #9
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niXy
så i princip är det bara att stänga av DHCP?
Gör så här.. gå in i routern via 1.1. eller vad den är nu. Gå in på DHCP, ställ om IP till 1.2 och stäng av dhcp. Koppla sedan in routern i en lan port till en lan port i router 1 och alla andra datorer i resterande 3 portar på router 2.
Citera
2010-03-05, 11:33
  #10
Medlem
niXys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Gör så här.. gå in i routern via 1.1. eller vad den är nu. Gå in på DHCP, ställ om IP till 1.2 och stäng av dhcp. Koppla sedan in routern i en lan port till en lan port i router 1 och alla andra datorer i resterande 3 portar på router 2.
ber om ursäkt om jag är lite trög nu men att ställa in routers är inte min starka sida
Men i routern jag ska ha som switch ser det ut såhär http://data.fuskbugg.se/skalman01/namnlos1.png under DHCP, något jag måste ändra där eller är det bara att koppla in en nätkabel från lanuttag från den "riktiga" routern och sen till "switchen" och sen kablar från switchen till datorerna?
Citera
2010-03-05, 13:32
  #11
Medlem
Det ser rätt ut, men kolla även så du bytt ip på den så det inte är samma som på din router.
Citera
2010-03-05, 14:57
  #12
Medlem
niXys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanFischer
Det ser rätt ut, men kolla även så du bytt ip på den så det inte är samma som på din router.
alltså router ip som 192.168.0.1?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback