Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-04, 17:57
Medlem
Mouseyyys avatar
Har länge undrat över en sak.

Har rökt nu dagligen i cirkus 3 år, men känner ändå inte att jag är beroende av nikotinet. Vidare är det inte "kicken" jag söker när jag tänder en cigarett utan snarare någon slags oral fixering vid att hålla något mellan fingrarna samt kunna blåsa ut rökmoln från munnen.

Är detta ett beroende att jämför med nikotinberoende styrkemässigt. Eller tror ni jag kommer ha "lättare" (givetis svårt att jämför fall till fall) att sluta röka än andra?

Sist men inte minst kommentarer i stil med "men ditt jävla pucko du är ju nikotinberoende fastän du inte skriver det" undanbedes. Låt oss säga rent hypotetiskt att utgångspunkten ligger i att min kropp lider av 0 nikotinbegär.

Så, vad tror ni? Har jag lättare att ge upp ciggen?
Är det någon som känner igen sig?

Hälsningar

Mousey
Citera
2010-03-04, 18:01
Medlem
_abous avatar
Om vi nu ska utgå från att du inte är nikotinberoende är det väl ganska självklart att du skulle ha lättare att sluta röka än någon som är det?
Det finns för övrigt en tobaksdel.
Citera
2010-03-04, 18:03
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouseyyy
Har länge undrat över en sak.

Har rökt nu dagligen i cirkus 3 år, men känner ändå inte att jag är beroende av nikotinet. Vidare är det inte "kicken" jag söker när jag tänder en cigarett utan snarare någon slags oral fixering vid att hålla något mellan fingrarna samt kunna blåsa ut rökmoln från munnen.

Är detta ett beroende att jämför med nikotinberoende styrkemässigt. Eller tror ni jag kommer ha "lättare" (givetis svårt att jämför fall till fall) att sluta röka än andra?

Sist men inte minst kommentarer i stil med "men ditt jävla pucko du är ju nikotinberoende fastän du inte skriver det" undanbedes. Låt oss säga rent hypotetiskt att utgångspunkten ligger i att min kropp lider av 0 nikotinbegär.

Så, vad tror ni? Har jag lättare att ge upp ciggen?
Är det någon som känner igen sig?

Hälsningar

Mousey

Bra att du klassar tobak som en drog då det är en drog, men det har ett eget forum https://www.flashback.org/f109

OnT:
Tror att du har enklare att sluta än de som röker för att det är gott eller för att det ger en skön känsla ja.

Har du testat att gå några dagar utan cigaretter och se vad som händer?
Citera
2010-03-04, 19:24
Flyttas till Tobak...
Citera
2010-03-04, 19:36
Medlem
Testa att sluta i någon månad så får du väl se om du är beroende eller inte.
Citera
2010-03-04, 19:41
Medlem
Seanns avatar
Mer om detta här https://www.flashback.org/t282213
Citera
2010-03-04, 19:58
Medlem
Mouseyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Flyttas till Tobak...

Tackar vi för.

https://www.flashback.org/t1139478

Intressant läsning.

Men min stora förundran är egentligen om det finns fler där ute som fått, liksom jag, ett nästintill perverst behov av att röka ringar/ beundra min egen rök när jag röker..?
Citera
2010-03-04, 20:22
Medlem
Detta känner jag igen mig mycket i. Jag röker nästan dagligen men inga stora mängder, kanske i genomsnitt 2-3 cigg om dagen. Självklart går det åt betydligt fler vid alkoholintag, då blir jag en riktig nikotinmissbrukare och suktar efter tobaksrök.

Men röker ändå mer eller mindre dagligen, kan bli uppehåll t.ex. när ett paket tar slut. Köper i regel nya kontinuerligt men jag gör inga extra turer utanför dörren för att röka eller inhandla tobak. Röker väl när jag är utomhus skulle man kunna säga.

Jag är inte heller beroende i den meningen att jag på något sätt märker av mina uppehåll, ibland kan de vara veckor och i något unikt fall även månader. Jag känner lite att jag har ett psykiskt beroende av nikotinet, men inte fysiskt.

Har många vänner som är väldigt avundsjuka på mitt förhållningssätt till tobak, t.ex. när man ser längre filmer och de bara måste pausa för att lugna nikotinbegäret.

Men även om jag inte känner mig beroende av tobak så har jag väldigt svårt att föreställa mig livet utan ciggen. Jag gillar trots allt att röka, jag blir lugn, vaknar till, känner mig klarare i knoppen helt enkelt men det kan säkert även bero på den där hemska friska luften man andas in av misstag.
Citera
2010-03-04, 20:34
Medlem
Mouseyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Detta känner jag igen mig mycket i. Jag röker nästan dagligen men inga stora mängder, kanske i genomsnitt 2-3 cigg om dagen. Självklart går det åt betydligt fler vid alkoholintag, då blir jag en riktig nikotinmissbrukare och suktar efter tobaksrök.

Men röker ändå mer eller mindre dagligen, kan bli uppehåll t.ex. när ett paket tar slut. Köper i regel nya kontinuerligt men jag gör inga extra turer utanför dörren för att röka eller inhandla tobak. Röker väl när jag är utomhus skulle man kunna säga.

Jag är inte heller beroende i den meningen att jag på något sätt märker av mina uppehåll, ibland kan de vara veckor och i något unikt fall även månader. Jag känner lite att jag har ett psykiskt beroende av nikotinet, men inte fysiskt.

Har många vänner som är väldigt avundsjuka på mitt förhållningssätt till tobak, t.ex. när man ser längre filmer och de bara måste pausa för att lugna nikotinbegäret.

Men även om jag inte känner mig beroende av tobak så har jag väldigt svårt att föreställa mig livet utan ciggen. Jag gillar trots allt att röka, jag blir lugn, vaknar till, känner mig klarare i knoppen helt enkelt men det kan säkert även bero på den där hemska friska luften man andas in av misstag.

Tack för en lång, utförlig och intressant redogörelse!

Känner igen mig i så mycket av det!

Vidare har man ju fått upp ett sånt knas beroende att t.ex innan man går och lägger sig, måste man röka. Till kaffet, måste man röka. Efter sex, måste man röka o.s.v o.s.v!
Citera
2010-03-05, 14:29
Medlem
Kan du inte testa att rosta cigaretterna i ett paket och se om de ger dig samma tilfredsställelse (rostning tar väll bort nikorinet right?)
Citera
2010-03-05, 15:22
Medlem
Brunnsparkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowFlow
Kan du inte testa att rosta cigaretterna i ett paket och se om de ger dig samma tilfredsställelse (rostning tar väll bort nikorinet right?)

Det där är bullshit, jag trodde alla visste det.
Citera
2010-03-05, 16:22
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunnsparken
Det där är bullshit, jag trodde alla visste det.
Nikotin förångas under 100 grader så det är klart att del av nikotinet försvinner om man värmer med 1000 grader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in