Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Detta känner jag igen mig mycket i. Jag röker nästan dagligen men inga stora mängder, kanske i genomsnitt 2-3 cigg om dagen. Självklart går det åt betydligt fler vid alkoholintag, då blir jag en riktig nikotinmissbrukare och suktar efter tobaksrök.
Men röker ändå mer eller mindre dagligen, kan bli uppehåll t.ex. när ett paket tar slut. Köper i regel nya kontinuerligt men jag gör inga extra turer utanför dörren för att röka eller inhandla tobak. Röker väl när jag är utomhus skulle man kunna säga.
Jag är inte heller beroende i den meningen att jag på något sätt märker av mina uppehåll, ibland kan de vara veckor och i något unikt fall även månader. Jag känner lite att jag har ett psykiskt beroende av nikotinet, men inte fysiskt.
Har många vänner som är väldigt avundsjuka på mitt förhållningssätt till tobak, t.ex. när man ser längre filmer och de bara måste pausa för att lugna nikotinbegäret.
Men även om jag inte känner mig beroende av tobak så har jag väldigt svårt att föreställa mig livet utan ciggen. Jag gillar trots allt att röka, jag blir lugn, vaknar till, känner mig klarare i knoppen helt enkelt men det kan säkert även bero på den där hemska friska luften man andas in av misstag.
Tack för en lång, utförlig och intressant redogörelse!
Känner igen mig i så mycket av det!
Vidare har man ju fått upp ett sånt knas beroende att t.ex innan man går och lägger sig, måste man röka. Till kaffet, måste man röka. Efter sex, måste man röka o.s.v o.s.v!