Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-03-04, 15:47
  #1
Medlem
DaDaniils avatar
Jag har installerat Ubuntu i Windows på en egen partition. Installation gick mycket bra och snabbt. Gillar verkligen Linux men har ingen tidigare erfarenhet. Nu till problemet, jag får inget internet alls. Jag har telia stadsnät eller nåt. Alltså bara en kabel rätt från en modul i väggen in i datorn. Men jag får inget internet i ubuntu, windows funkar bra.

Jag tror att den är några drivrutiner jag måste installera, men jag kan inte hitta för linux. Jag har en skiva men den e bara för windows.

Jag har ett inbyggt nätverkskort i moderkortet. Här är mitt moderkort, och nätverkskortet ska stå där : http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=N61P-S

Så hur får jag internet att funka?
Citera
2010-03-04, 16:12
  #2
Medlem
angelofsins avatar
Vad säger nätverkshanteraren? Är du ansluten till något?
Citera
2010-03-04, 16:21
  #3
Medlem
DaDaniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Vad säger nätverkshanteraren? Är du ansluten till något?

Ja det är jag.. aou.. nått sånt.
Citera
2010-03-04, 16:25
  #4
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaniil
Ja det är jag.. aou.. nått sånt.
Hm okej, har du testat att köra ubuntu från skivan? Om inte så sätt i skivan och starta om datorn och gör det och se om det blir någon skillnad.
Citera
2010-03-04, 16:33
  #5
Medlem
DaDaniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Hm okej, har du testat att köra ubuntu från skivan? Om inte så sätt i skivan och starta om datorn och gör det och se om det blir någon skillnad.

Har ingen skiva, använder virtual clone drive.. Men jag tror inte det påverkar detta? Har redan provat att ominstallera.
Citera
2010-03-04, 16:37
  #6
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaniil
Har ingen skiva, använder virtual clone drive.. Men jag tror inte det påverkar detta? Har redan provat att ominstallera.
Okej jag har aldrig kört ubuntu på en virtuell partition så har därför inte heller stött på några problem med det Men tror vi kan utesluta drivrutinsproblem då du verkar koppla upp dig mot något. Hadu du kunnat köra ubuntu som en live cd så hade vi eventuellt även kunnat utesluta att det blir något fel när du kör det virtuellt.
Citera
2010-03-04, 16:41
  #7
Medlem
DaDaniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Okej jag har aldrig kört ubuntu på en virtuell partition så har därför inte heller stött på några problem med det Men tror vi kan utesluta drivrutinsproblem då du verkar koppla upp dig mot något. Hadu du kunnat köra ubuntu som en live cd så hade vi eventuellt även kunnat utesluta att det blir något fel när du kör det virtuellt.

Men det är ju ingen virtuell partition? Jag skapade en partition i easus partition magic. Är den virtuell då?
Citera
2010-03-04, 16:48
  #8
Medlem
angelofsins avatar
Nej har du gjort en helt vanlig partiotion så är den inte virtuell Jag har kanske missförstått dig lite, då du skrev att du hade installerat det på en partition i Windows. Testa att pilla runt lite i nm-applet som är nätverkshanteraren. Du har inget användarnamn eller lösen som ska fyllas i nån stans?
Citera
2010-03-04, 16:51
  #9
Medlem
DaDaniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Nej har du gjort en helt vanlig partiotion så är den inte virtuell Jag har kanske missförstått dig lite, då du skrev att du hade installerat det på en partition i Windows. Testa att pilla runt lite i nm-applet som är nätverkshanteraren. Du har inget användarnamn eller lösen som ska fyllas i nån stans?

När man ska installera finns det olika val, jag valde installera i windows, sen får man välja en partition och där installeras ubuntu, har 9.10 och använde wubi när jag installerade.

Vad finns det att pilla i då? Liksom jag vill inte förstöra något
Citera
2010-03-04, 16:56
  #10
Medlem
TangbuaTs avatar
Om du skippar att ha windows igång en ca 10 min (kanske mer) och eventuellt resettar kundnoden i din bostad å bootar in i linux borde det funka!... Windows har den egenheten (vista) (hos mig iaf) att den låser dhcp'n till sig. det hjälper inte att releasa ip'n eller något, fattar inte varför.

Tyvär hade du ju valt en windows-installation... så det funkar ju inte.... om du nu inte drar ur nätverkskabeln ur datorn och inte sätter i den förns du startar ubuntu.
__________________
Senast redigerad av TangbuaT 2010-03-04 kl. 16:58.
Citera
2010-03-04, 16:56
  #11
Medlem
angelofsins avatar
Okej, jag har aldrig installerat på det där sättet. Men har du möjlighet att bränna en skiva? Gör isåfall det och starta upp med skivan och gör en ren installation på den partitionen du gjort för ubuntu.
Citera
2010-03-04, 17:14
  #12
Medlem
DaDaniils avatar
Har tyvärr ingen möjlighet att bränna en skiva :/

Använde denna guide: http://www.hackpod.net/2009/07/easil...untu-from.html

Ska testa att dra ut kabeln
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback