Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-04, 02:23
  #1
Medlem
Vill köra Ubuntu från ett USB minne på min netbook. Detta verkar gå helt problemfritt (om än en smula segt vid starten), men vill helst att jag inte alls ska kunna komma åt den vanliga hårddisken inne i Ubuntu.

Någon som kan tipsa om hur man åstakommer detta.
Citera
2010-03-04, 03:04
  #2
Medlem
pan.pans avatar
Va? du vill alltså boota från Usb och helt blockera access till HDD? Låter dumt... Du kan väl sätta en 7-- på alla filer på disken? kanske ett script som gör detta automatiskt...
Citera
2010-03-04, 03:15
  #3
Medlem
Vad menar du med "7--"?

Varför skulle det vara dumt att blockera HDDn? Jag kör från USB och där finns plats för dokument och liknande som jag behöver i Linux. Jag kopplar aldrig upp datorn till nätet i Windows, men vill kunna boota upp den i Linux om jag någon gång skulle behöva komma ut på nätet när jag bara har den lilla datorn med mig. Men då vill jag samtidigt inte kunna ställa till något på HDD. Mina kunskaper i Linux är för närvarande kraftigt begränsade (men det ska väl ordna sig).
Citera
2010-03-04, 04:14
  #4
Medlem
kklasens avatar
Förstår inte vitsen med att inte vilja ansluta datorn med windows igång.
Strunta bara i att montera interna hårddisken helt enkelt.
Citera
2010-03-04, 04:30
  #5
Medlem
Det är väl en paranoid läggning som kommit fram. Det är ju knappast huvudfrågan här.

Hur menar du att jag ska kunna hindra hårdisken från att monteras när jag startar upp linux, det låter ju precis som det jag är ute efter.
Citera
2010-03-04, 07:20
  #6
Medlem
Yameos avatar
Antar att pan pan menar något i stil med:
Kod:
sudo chmod 700 /media/hårddiskens_mappnamn
Förmodligen hda1 eller sda1 eller något liknande.

Men kan du inte bara köra umount på de enheter som du vill neka åtkomsten till.

Jag har i och för sig aldrig startat via ett usb minne. Men om det är mer eller mindre liknande så som det blir när man startar från en cd, så har man väl redan begränsade skrivrättigheter dit?
Citera
2010-03-04, 11:09
  #7
Medlem
Låt bli att montera hårddisken överhuvudtaget när du bootar via USB?

edit:
FYI. Dock så finns det ett program i Linux som heter 'chattr' som kan användas för att göra filer/kataloger immutable. Då kan du inte ta bort dem fast du är root. Jag vet inte hur det fungerar just i Linux, men man ska enbart kunna ta bort flaggan i Single-user-mode.

Citat:
Ursprungligen postat av Yameo
Antar att pan pan menar något i stil med:
Kod:
sudo chmod 700 /media/hårddiskens_mappnamn
Förmodligen hda1 eller sda1 eller något liknande.

Det paradoxala med hela hans fråga är dock att då kan man bara montera hårddisken till någon helt annan katalog. Vet inte var hans paranoia kommer från.
__________________
Senast redigerad av Cantetten 2010-03-04 kl. 11:14.
Citera
2010-03-04, 11:18
  #8
Medlem
nnncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cross
Vill köra Ubuntu från ett USB minne på min netbook. Detta verkar gå helt problemfritt (om än en smula segt vid starten), men vill helst att jag inte alls ska kunna komma åt den vanliga hårddisken inne i Ubuntu.

Någon som kan tipsa om hur man åstakommer detta.

Ta en titt på /etc/fstab.
Citera
2010-03-04, 12:28
  #9
Medlem
Yameos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantetten
Låt bli att montera hårddisken överhuvudtaget när du bootar via USB?

edit:
FYI. Dock så finns det ett program i Linux som heter 'chattr' som kan användas för att göra filer/kataloger immutable. Då kan du inte ta bort dem fast du är root. Jag vet inte hur det fungerar just i Linux, men man ska enbart kunna ta bort flaggan i Single-user-mode.



Det paradoxala med hela hans fråga är dock att då kan man bara montera hårddisken till någon helt annan katalog. Vet inte var hans paranoia kommer från.

Jag vet, det verkar jättekonstigt. Men det är ju inte mycket att diskutera egentligen. Hans fråga är ändå inte om huruvida det är smart eller osmart att göra det. Utan hur man gör det :-).

Är han dessutom van vid windows oöverskådliga och förvirrande sätt att visa mappar och filstrukturer så kanske det finns fog för nojan.
Citera
2010-03-04, 14:13
  #10
Medlem
Du tar bort de libsata moduler som används för den hårddisk kontrollern du använder. Om kärnan inte kan använda kontrollern kan den omöjligt använda hårddisken. Jag kan inte så mycket om ubuntu men jag tror den disten kör med initrd. Du måste leta upp initrd filen som används, mounta den och ta bort rätt moduler. Det är all hjälp jag har ork att ge dig just nu.
Citera
2010-03-04, 18:31
  #11
Medlem
Okey, min erfarenhet av Linux är som ni kanske inser ytterst liten. Trodde detta skulle vara enklare än det tycks. Ska kolla igenom de olika förslagen. Men det känns en smula lurigt att pilla när man inte vet vad man gör.

Syftet med att göra hårddisken otillgänglig var bara att jag ville ta bort risken att kunna trasla för windows när jag pillar i linux.

Så jag får väl läsa lite guider och lära mig lite baskunskaper innan jag frågar igen, så att jag kan begränsa frågan lite mer. (Man är ju van vid att allt ska vara grafiskt, man går i i den menyn under den fliken och där finns inställningarna som små rutor att bocka för/av)
Citera
2010-03-04, 21:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cross
Okey, min erfarenhet av Linux är som ni kanske inser ytterst liten. Trodde detta skulle vara enklare än det tycks. Ska kolla igenom de olika förslagen. Men det känns en smula lurigt att pilla när man inte vet vad man gör.

Syftet med att göra hårddisken otillgänglig var bara att jag ville ta bort risken att kunna trasla för windows när jag pillar i linux.

Så jag får väl läsa lite guider och lära mig lite baskunskaper innan jag frågar igen, så att jag kan begränsa frågan lite mer. (Man är ju van vid att allt ska vara grafiskt, man går i i den menyn under den fliken och där finns inställningarna som små rutor att bocka för/av)

Gör som Akina skrev, det är en bra idé. Börja med att skapa en katalog som du kan montera USB-stickan på.
mkdir /mnt/initrd
mount -t ext3 -o loop /boot/initrd.img-x.x.xx /mnt/initrd
(ext3 är filsystemet, kolla vilket du kör med först)

Där x.x.xx är vad din initrd heter, det kan du ju kolla upp. Hur som helst, när den är monterad på /mnt/initrd, kan du prova byta katalog till: cd /mnt/initrd/lib
Och kolla ifall du hittar någon libata eller liknande.

Om du inte gör det, prova skriv "find /mnt/initrd -name ata". Om du inte får fram något vettigt då heller återkom. Jag vet nämligen inte hur man gör detta på rak hand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback