Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-04, 14:50
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natural
Viktigast är väl att man inte går och köper en bil som man får svårt att ha råd att äga sen, oavsett man betalar med sparade eller lånade pengar.

Nu har jag ganska hyggligt ställt, ändå så föredrar jag att låna till en bil eftersom jag får mer i avkastning på sparpengarna än vad låneräntan ligger på.

Givetvis, men det är en sak att köpa en beggad bil eller ny bil. I TS fall rör det sig om en beggad bil, då vinner man i stort sett ingenting på att låna, snarare går man back i och med att det rör sig om förhållandevis små pengar.

Om man inte har råd med den kan man ju lika gärna sälja den, men då har man gjort en förlustaffär, vilket man alltid gör när det kommer till bilar --> förbrukningsvaror.

Därför avråder i alla fall jag från att köpa en bil med lånade pengar i de flesta lägen. Sen finns det ju som jag nämnde i min första post speciella fall som även du nämnde.
Citera
2010-03-04, 18:46
Medlem
Jag har personligen aldrig lånat pengar till bil men börjar dock fundera på det eftersom att jag börjar vilja ha en bil som är lite nyare och finare och rör sig i prisklass 150-200 000:- jag kommer dock lägga ca: hälften kontant anledningen till lån är att jag behöver bil nu pga av jobb osv och kan inte vänta tills jag sparat pengarna...

Det jag skulle tipsa om är att iaf lägga lika mycket kontant som bilen riskerar att minska i värde under tiden du äger den!! gärna halva värdet på bilen..

Sen vet jag inte hur många som köper nyare tex mercor och bmw som ligger på +400 000 kontant..att döma på hur många såna man ser på stan kan det inte vara många för människor har i regel inte de pengarna att lägga på bil..
Citera
2010-03-04, 21:59
Medlem
OKPOSOs avatar
Återigen så rör det sig om större summor, 150laxar+. Då är det en aning mer förståeligt.

I TS fall rör det sig om under 100-tusingen.
Citera
2010-03-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Återigen så rör det sig om större summor, 150laxar+. Då är det en aning mer förståeligt.

I TS fall rör det sig om under 100-tusingen.

Jag håller helt med, att under 100 ska man nog försöka att inte ta lån...bilar för de summorna kan lätt gå sönder och bli dyra att äga att då sitta med lån känns inte så roligt..man bör också kunna spara ihop de pengarna relativt snabbt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in