2010-03-02, 22:27
Medlem
Mojo Nixons avatar
Har nu fått ännu en falsk räkning till mitt företag och nu får det fanimig vara nog.

Denna gång var det från ett företag som kallar sig Enironet. Verkar vara Skandinavisk Handelstjänst AB som driver det, ni kan läsa lite mer om det här, gick ut en varning idag. Som det står i länken så skickar de inte ut en betalningsplikt men väl ett "erbjudande", men det är upplagt som en faktura och är ganska tydligt att det är falskt.

ORGNR: 556792-2728
BG: 488-7535
"Telefonnummer": 040-6160325
kundtjanst@enironet.se

Skandinavisk handelstjänst AB
Box 4215
203 13 Malmö

3490,21:- ska man tydligen betala för Banner och marknadsföring. My ass säger jag.

Nåväl, nu vill jag ha all möjlig hjälp att ta reda på allt om dessa jävlarna och på något fyndigt sätt (!) göra livet surt på dem. Tar gärna emot alla former av roliga tips att slå tillbaka till de som vill robba mig på pengar.

För övrigt har jag ringt runt på alla telefonnummer som jag hittat, sista gången ledde det till en tant någonstans som inte hade den blekaste jävla aning om namnet jag sökte efter.
Citera
2010-03-02, 22:41
Medlem
Persepones avatar
Kasta pappret, det är inte svårare än så. Det är bara ett lurigt "erbjudande".
Citera
2010-03-02, 22:43
Medlem
Mojo Nixons avatar
Det var inte svaret jag efterfrågade.
Citera
2010-03-03, 14:35
Medlem
Fått likant idag med posten...
Skall kolla om det går att polis anmäla som bluff faktura eller nåt.
Sitter i telefon hos konsumentverket just nu, får se vad domn säger...
Detta hittade jag på konsumentverkets hemsida.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Faktura på vara som du inte beställt

Har du fått en faktura på varor som du inte beställt? Betala inte. Betala bara för varor du uttryckligen har beställt. Om du krävs på betalning trots att du inte har gjort en beställning finns det några riktlinjer att följa.

Så här går du till väga för att bestrida fakturan:
•Meddela företaget skriftligt att du inte tänker betala. I brevet ska du uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress om du har en sådan. Dessutom ska du ange numret, beloppet och datumet på den faktura som du inte tänker betala och förstås anledningen till varför du inte betalar.

•Det kan vara bra att spara en kopia på brevet. En extra trygghet är också att skicka brevet rekommenderat.

•Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.

•Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev. Det är tillräckligt att invända mot det första betalningskravet.

•Trots att du har invänt mot en faktura kan det hända att företaget har tagit ärendet vidare till ett inkassobolag. Då får du ett nytt krav, denna gång från inkassobolaget. Det är viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen. Brevet kan utformas på samma sätt som brevet till företaget som hade det ursprungliga kravet på dig. Skicka även med det brev du skrev till företaget. Återigen är det bra att spara en kopia på brevet du skickar.

•Bara för att ett inkassobolag kräver dig på pengar är du inte skyldig att betala. Många inkassobolag undersöker inte om kravet är korrekt förrän en konsument bestrider det. Det är upp till företaget som kräver dig på pengar att bevisa att du är skyldig att betala.

•Du riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag. En betalningsanmärkning får du först när tingsrätten har dömt att du är skyldig att betala och du trots detta väljer att inte betala. Bestrid alla krav som du inte anser att du ska betala.
Konsumentverket och Konsumentombudsmannen sätter extra stort fokus på företag som ägnar sig åt den här typen av marknadsföringsmetoder och avtalskonstruktioner. Därför uppmanar vi drabbade konsumenter att anmäla företag som agerar oetiskt.
Citera
2010-03-03, 15:21
Medlem
Mojo Nixons avatar
Ja, det är ju inte så att jag har trott att det varit någon faktura, eller att jag varit på väg att betala. Har ju hela tiden varit väldigt uppenbart att det är fake. Har fått ett flertal liknande räkningar tidigare och börjar bli ganska trött på dem.

Därför hade det varit kul att skoja lite med skojarna. Men det verkar inte vara någon här som har konkreta tips.
Citera
2010-03-07, 23:59
Medlem
svengörans avatar
Får ni en bluffaktura så gör alltid en polisanmälan.
Finns en massa information på nätet hur man ska gå tillväga, Är ni medlemmar i Svensk handel så är det bara att ringa dom.
http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=15601
Citera
2010-03-08, 21:01
Bannlyst
Det dem skickat ut är ett erbjudande tyvärr. Det är ej en bluffaktura (som hade grundats på att de har ett betalningskrav riktat mot er)
Man kan inget göra kring ett erbjudande fick jag reda på.
Men hoppas att TS hittar ett sätt att jävlas tillbaka
Citera
2010-03-11, 07:51
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Våra kunder får en reklambanner på vår hemsida och plats i vårt företagsregister för pengarna de betalar, säger han.
Nån som har hittat den hemsidan? Jag kan inte hitta den.

Citat:
Jag har svårt att förstå att folk blir så vansinniga. Det står inte faktura på utskicket. Folk har en skyldighet att läsa igenom vad det står och kan välja att kasta det i papperskorgen om de inte är intresserade.

Han som står bakom detta seriösa företag? Nenad Todorovic

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article636928/Agaren-fornekar-bluff.html
Citera
2010-03-11, 15:43
Medlem
Mojo Nixons avatar
Japp, det är Nenad som står bakom. Ringde ett av hans telefonnummer, men då svarade en tantjäkel. Hon verkade inte ha så stor koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in