Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-02, 19:03
Medlem
Hej!

Sitter just nu med riktigt dåligt tålamod då jag har spenderat senaste 3 dagarna åt mitt ljud när jag installerade Ubuntu 9.10 och sedan en massa mer problem. Jaja, ska nu iaf installera Apache
och det har börjat krångla rejält. Hittade denna guide http://wiki.linuxportalen.se/index.p...MySQL_i_Ubuntu som är simpel men saken är att jag redan suttit i 1 timma och följt andra guider som inte alls har fungerat. Tog bort mappen "apache2" då jag ville avinstallera apache och nu när jag försöker installera på nytt kommer det aldrig någon upp någon "apache" mapp i "etc". Kan någon hjälpa mig att få bort hela apache från datorn så det känns lite rent igen?

Dock verkar apache fortfarande köras då jag går till localhost..
Citera
2010-03-02, 20:17
Medlem
javla_bajss avatar
Prova med
Kod:
apt-get remove apache
eller
Kod:
apt-get remove apache2
Citera
2010-03-02, 21:00
Medlem
Det har jag redan gjort.

Varken apache, php eller mysql verkar nu finnas kvar på datorn, men när jag försöker installera dem på nytt så står det att dem lyckades installeras osv, osv men det finns ingen mapp till dem i "etc".

EDIT: Sådär fick webbservern att fungera nu. För dem som kanske har samma problem gjorde jag såhär: Gick till "System->Administrations->Synaptic Package Manager" och sökte på apache2 och php5 sen högerklicka på dem sen "Complete removal" typ. Sen installerade jag om på nytt. Simpel!

Har ett till problem nu! Nu har jag inte rättigheter att modifiera saker i /var/www ändrade rättigheterna på mappen med "chmod 755 /var/www" men sen när jag ska öppna webbbläsaren
och gå till filen jag sparat så kommer det upp typ om jag vill spara phtml filen. Måste vara något med att webbläsaren inte har rättigheter eller? Någon som kan hjälpa till?
Senast redigerad av janne85 2010-03-02 kl. 21:42.
Citera
2010-03-02, 21:46
Medlem
Tjatters avatar
Får att ta bort något helt från terminalen så är det apt-get purge <paket> om jag inte minns fel.
Citera
2010-03-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Får att ta bort något helt från terminalen så är det apt-get purge <paket> om jag inte minns fel.
Jo det blir ju samma som Synaptic Package Manager sen Complete removal. Det är ju bara ett GUI för det hela.
Citera
2010-03-03, 15:23
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Kod:
$ sudo apt-get remove apache* --purge
Citera
2010-03-07, 12:43
Medlem
mstmtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne85
...när jag ska öppna webbbläsaren
och gå till filen jag sparat så kommer det upp typ om jag vill spara phtml filen. Måste vara något med att webbläsaren inte har rättigheter eller? Någon som kan hjälpa till?

phtml är antagligen en PHP-sida. Installera libapache2-mod-php5. Du behöver dessa paket för en LAMP-server:

Kod:
sudo apt-get install apache2 php5 mysql-server libapache2-mod-php5

Lite mer info här: http://www.howtoforge.com/ubuntu_lamp_for_newbies
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in