Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-13, 21:35
  #169
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen kan säga med 100% säkerhet vare sig det ena eller det andra.

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Han är dödförklarad, men ingen kan med 100% säkerhet säga om Paul är vid liv eller inte.

Det är riktigt att ingen kan säga med 100% säkerhet vare sig han är i livet eller inte.

Jag är dock övertygad om att han avled i samband med försvinnandet även om jag inte på något sätt kan bevisa detta. Han har nu inte hört av sig på snart 43 år och han var enbart 13 år då han försvann.
Citera
2017-08-14, 11:29
  #170
Medlem
Återigen ett stort tack till Skaraborg2 för ett intressant ämne och till alla respondenter för många intressanta svar!

Under åren 1979-1981 bodde jag i vad som av lokalbefolkningen benämns Aspö Handel, ett stort hus alldeles intill 55:an mellan Strängnäs och Enköping och precis vid infarten till Oknö/Arnö. Min far drev en liten lanthandel där som jag har hört finns kvar än, dock lite mer koncentrerad till sommarsäsongen numera.

Personligen hade jag inte hört talas om Paul Virtanen innan jag läste denna tråd, detta alltså trots att jag bodde i området ganska kort efter försvinnandet och därefter i Strängnäs under många år därefter. Jag frågade nyligen min far om detta och han mindes nog fallet, men enligt honom så var det genom media och inte alls genom lokalbefolkningen. Det är lite märkligt med tanke på att skvallret där ute kunde avhandla händelser som utspelade sig sekler tillbaka i tiden. Dock inte mer moderna tragedier vad det verkar.

Många hade, på den tiden åtminstone, bott på samma gårdar och i samma hus i flera generationer. Jag drar mig särskilt till minnes en syskontrio som bodde i ett hus på åkern på andra sidan 55:an från oss sett. De var i 80-årsåldern och både födda och uppväxta i samma hus som de sedan föräldrarnas bortgång delade. Ett annat original var Frasse som bodde i en liten stuga vid sjön, drack kaffe och sprit dagarna i ända och jagade flugor med ett oladdat luftgevär, bara med tryckluften alltså. Han var min favorit och en otroligt snäll gubbe.

Det finns många platser att gå ner sig på i området annat än på Mälarens is, det finns gott om småvikar och sankmarker runt Logarn/Morrarö som kan vara förödande om man vandrar runt en mörk vinternatt. Vid snö och fullmåne hade man nog kunnat orientera sig hjälpligt, men under andra omständigheter är det förstås svart som i en sopsäck i skog och mark. De enda gatlyktorna vid den tiden fanns vid Aspö kyrka och nere vid Arnöfärjans kaj om jag minns rätt.

Det första jag tänkte på när jag började läsa tråden var en vik vid Lagnö där det under min tid låg ett vrak efter en större träbåt. Det är säkert helt irrelevant men vi kallade det för "Scooby Doo-skeppet" och det säger väl en del om hur det var där ute på den tiden. En båt bärgade man inte nödvändigtvis, den kunde gott få murkna bort. Tiden stod på många vis stilla.

Med det sagt så är det inte fullt så ödsligt och tomt i de krokarna som man kan tro. Visst är det mycket mer folk i rörelse under sommarhalvåret, men antalet bofasta är inte oansenligt och antalet vägar av skiftande storlek och underhåll är också ganska stort. Hade Paul "bara" gått vilse så hade han snart stött på en grusväg eller gammal kostig och kunnat hitta hjälp. Trafikbruset från 55:an hörs också en bra bit in i skogen och ut på öarna, mer då än nu eftersom mycket tung trafik har omdirigerats på senare år.

Troligtvis gick stackars Paul genom isen eller liknande. Det enda alternativet värt namnet är väl om någon i familjen har varit mer inblandad än vad som framkommit. Pappan står väl närmast till hands i så fall, jag ska erkänna att jag inte är så förtjust i honom.

Nåväl. Jag inser att jag inte har så mycket att tillföra själva fallet, men tänkte att jag skulle dela med mig av mina, om än med tiden något bleknade, minnen gällande de geo- och demografiska förhållandena i området.

Tack för ordet!
Citera
2017-08-15, 21:26
  #171
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det troligaste scenariot.

Citat:
Ursprungligen postat av england666
Återigen ett stort tack till Skaraborg2 för ett intressant ämne och till alla respondenter för många intressanta svar!

Under åren 1979-1981 bodde jag i vad som av lokalbefolkningen benämns Aspö Handel, ett stort hus alldeles intill 55:an mellan Strängnäs och Enköping och precis vid infarten till Oknö/Arnö. Min far drev en liten lanthandel där som jag har hört finns kvar än, dock lite mer koncentrerad till sommarsäsongen numera.

Personligen hade jag inte hört talas om Paul Virtanen innan jag läste denna tråd, detta alltså trots att jag bodde i området ganska kort efter försvinnandet och därefter i Strängnäs under många år därefter. Jag frågade nyligen min far om detta och han mindes nog fallet, men enligt honom så var det genom media och inte alls genom lokalbefolkningen. Det är lite märkligt med tanke på att skvallret där ute kunde avhandla händelser som utspelade sig sekler tillbaka i tiden. Dock inte mer moderna tragedier vad det verkar.

Många hade, på den tiden åtminstone, bott på samma gårdar och i samma hus i flera generationer. Jag drar mig särskilt till minnes en syskontrio som bodde i ett hus på åkern på andra sidan 55:an från oss sett. De var i 80-årsåldern och både födda och uppväxta i samma hus som de sedan föräldrarnas bortgång delade. Ett annat original var Frasse som bodde i en liten stuga vid sjön, drack kaffe och sprit dagarna i ända och jagade flugor med ett oladdat luftgevär, bara med tryckluften alltså. Han var min favorit och en otroligt snäll gubbe.

Det finns många platser att gå ner sig på i området annat än på Mälarens is, det finns gott om småvikar och sankmarker runt Logarn/Morrarö som kan vara förödande om man vandrar runt en mörk vinternatt. Vid snö och fullmåne hade man nog kunnat orientera sig hjälpligt, men under andra omständigheter är det förstås svart som i en sopsäck i skog och mark. De enda gatlyktorna vid den tiden fanns vid Aspö kyrka och nere vid Arnöfärjans kaj om jag minns rätt.

Det första jag tänkte på när jag började läsa tråden var en vik vid Lagnö där det under min tid låg ett vrak efter en större träbåt. Det är säkert helt irrelevant men vi kallade det för "Scooby Doo-skeppet" och det säger väl en del om hur det var där ute på den tiden. En båt bärgade man inte nödvändigtvis, den kunde gott få murkna bort. Tiden stod på många vis stilla.

Med det sagt så är det inte fullt så ödsligt och tomt i de krokarna som man kan tro. Visst är det mycket mer folk i rörelse under sommarhalvåret, men antalet bofasta är inte oansenligt och antalet vägar av skiftande storlek och underhåll är också ganska stort. Hade Paul "bara" gått vilse så hade han snart stött på en grusväg eller gammal kostig och kunnat hitta hjälp. Trafikbruset från 55:an hörs också en bra bit in i skogen och ut på öarna, mer då än nu eftersom mycket tung trafik har omdirigerats på senare år.

Troligtvis gick stackars Paul genom isen eller liknande. Det enda alternativet värt namnet är väl om någon i familjen har varit mer inblandad än vad som framkommit. Pappan står väl närmast till hands i så fall, jag ska erkänna att jag inte är så förtjust i honom.

Nåväl. Jag inser att jag inte har så mycket att tillföra själva fallet, men tänkte att jag skulle dela med mig av mina, om än med tiden något bleknade, minnen gällande de geo- och demografiska förhållandena i området.

Tack för ordet!

Tack för din uppskattning!

Stort tack för din berättelse om dessa trakter. Det sätter litet "färg" på platsen där Paul försvann.

Intressant detta du tar upp med sankmarker och småvikar runt bl. a Logarn och hur svårt det är ta sig fram där en mörk vinternatt. Paul skall dessutom ha varit mycket närsynt. Vilket inte gör det precis lättare. Om han hade med sig sina glasögon är jag osäker på och orkar inte nu att försöka få fram hur det förhöll sig.

En bidragande orsak till att du aldrig hade hört talats om hans försvinnande då du bodde där kan ha berott på att familjen Virtanen inte själva bodde där. Ej heller hyrde de sommarboende i dessa trakter. De var endast på ett tillfälligt kort besök hos några bekanta då sonen försvann för alltid.

Det troligaste scenariot är att den stackars pojken gick genom isen.
Citera
2017-08-23, 03:49
  #172
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av england666
Pappan står väl närmast till hands i så fall, jag ska erkänna att jag inte är så förtjust i honom.

Kan och vill du prata mer om honom?
Citera
2017-08-30, 06:21
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kan och vill du prata mer om honom?

Det är mer en magkänsla utifrån artiklar etc. Jag har aldrig träffat honom personligen och ber om ursäkt ifall jag var otydlig.
Citera
2017-09-01, 16:48
  #174
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utomstående vittnen då Paul sprang iväg.

Citat:
Ursprungligen postat av england666
Det är mer en magkänsla utifrån artiklar etc. Jag har aldrig träffat honom personligen och ber om ursäkt ifall jag var otydlig.

Det är flera som har fått denna magkänsla.

Jag har heller aldrig träffat honom.

Mig veterligen var han inte misstänkt för inblandning i Pauls försvinnande. Förutom sin egen familj så befann sig också deras vänner som de besökte i Logarn på plats. Denna familj måste också ha blivit hörda för de var ju också närvarande när Paul sprang iväg tillsammans med boxervalpen Raisa.
Citera
2017-10-01, 02:18
  #175
Medlem
Hood4lifes avatar
Tror mer att han finns på närmare ställen än man letat på. Därför hittas inget.
Citera
2017-10-02, 06:33
  #176
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
Tror mer att han finns på närmare ställen än man letat på. Därför hittas inget.
Var skulle man ha letat i så fall?
Citera
2017-10-02, 17:12
  #177
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var någonstans?

Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
Tror mer att han finns på närmare ställen än man letat på. Därför hittas inget.

Menar du till land eller menar du Mälaren?

Kan du förklara litet närmare vad du tänker på?
Citera
2017-10-03, 00:21
  #178
Medlem
Hood4lifes avatar
Tror inte på mälaren då alla källor är tveksamma. Vittnet är osäkert om det ens var vid samma tillfälle. Kan ha varit nån helt annan hon såg. Nej jag tror på en nära anslutning där man kanske inte ens tänkt på. Kan ha blivit instängd eller fallit ner.
Citera
2017-10-04, 16:30
  #179
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev Paul instängd?

Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
Tror inte på mälaren då alla källor är tveksamma. Vittnet är osäkert om det ens var vid samma tillfälle. Kan ha varit nån helt annan hon såg. Nej jag tror på en nära anslutning där man kanske inte ens tänkt på. Kan ha blivit instängd eller fallit ner.

Ja det kan ha varit någon annan vittnet såg.

Du tror alltså på att något hände Paul i närheten till huset där familjen befann sig. Kan förstås också vara möjligt. Vet inte hur det ser ut där. Fanns det gamla brunnar som inte längre användes? Fanns det gamla källare och bunkrar där han kan ha blivit instängd och avlidit?

Det har nu gått över 43 år sedan pojken försvann och fanns det gamla brunnar, övergivna källare och bunkrar 1974 i området, så tycker man att hans kvarlevor borde ha hittats under alla dessa år.

Boxervalpen "Raisa" blev i a f inte instängd eller också kunde hon ta sig ut därifrån eftersom hon var mindre.

Om nu inte någon med mening stängde in Paul någonstans men lät hunden vara eftersom hon inte var intressant?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-10-04 kl. 16:33.
Citera
2017-10-07, 05:16
  #180
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
Tror inte på mälaren då alla källor är tveksamma. Vittnet är osäkert om det ens var vid samma tillfälle. Kan ha varit nån helt annan hon såg. Nej jag tror på en nära anslutning där man kanske inte ens tänkt på. Kan ha blivit instängd eller fallit ner.
Mälaren ligger iofs väldigt nära. Det finns kartlänkar tidigare i tråden, tyvärr inte var de var exakt, men stugområdet ligger i nära anslutning till sjön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback