2013-05-23, 11:48
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Jag emottog precis ett lite intressant mail massutskickat från Gais kansli undertecknat den nya ordföranden. Ett par citat:

Därefter lite sedvanligt tiggeri. Det ser verkligen mörkt ut för Gais just nu... Christer Wallin borde skämmas.
Satan vad billigt den karln kommit undan - kanske inte härinne men "offentligt".

Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det blir naturligtvis intressant att se hur AIKs ekonomi artar sig nu, i och med att vi med största sannolikhet får svårt att nå spel i Europa. Visserligen lär intäkterna öka rejält, men samtidigt har vi en väldigt lönebelastad trupp. Förhoppningsvis kan vi lufta lite genom att göra oss av med 3-5 speare under sommarfönstret, plus förhoppningsvis få ut en del pengar för de talanger vi har.

Problemet är väl att Quaison är iskall, Backman skadad och Milošević sitter fast på bänken. Snacka om att deras marknadsvärde har gått ned en aning.
Vad kostar Majstorovic egentligen? Hur långt kontrakt skrev han? Känns som en riktigt dyr spelare med tanke på vad han levererar just nu. Nyfiken då man hör en del om att han ska vara riktigt dyr.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det måste ändå anses som godkänt för att vara första gången. Förmodligen hade de flera engångsutgifter som inte återkommer senare år. Det blir kanske inte bli någon Gothia cup för Gais, men inkomst kan det nog bli. Ett sådant här projekt måste startas i en liten skala för att sedan växa. Det går inte att tro på miljonvinst på en gång.

Godkänt är det säkert, men knappast vad GAIS behöver just nu och vad man naivt nog hade hoppats på. Man har alltså i princip tagit på sig en massa merarbete för att eventuellt kunna gå med vinst kommande år. Långsiktigt kan det vara en vettig investering dock - återstår att se personligen är jag inte övertygad.
Citera
2013-05-23, 13:03
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det måste ändå anses som godkänt för att vara första gången. Förmodligen hade de flera engångsutgifter som inte återkommer senare år. Det blir kanske inte bli någon Gothia cup för Gais, men inkomst kan det nog bli. Ett sådant här projekt måste startas i en liten skala för att sedan växa. Det går inte att tro på miljonvinst på en gång.
Är villig att hålla med. Klart imponerad över att man öht inte gick back på skiten. Sen hur bra det här kommer att stå sig återstår att se.

Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Satan vad billigt den karln kommit undan - kanske inte härinne men "offentligt".
Det kan man säga!!

Vi i GK har fan skrikit om det här sen förra sommaren. Folk har avfärdat oss som idioter som vill skada klubben. Wallin borde vara högvilt ute på gator och torg, istället tas det med en klackspark. "Jaha, då var vi här igen"...

Fittor.

Citat:
Godkänt är det säkert, men knappast vad GAIS behöver just nu och vad man naivt nog hade hoppats på. Man har alltså i princip tagit på sig en massa merarbete för att eventuellt kunna gå med vinst kommande år. Långsiktigt kan det vara en vettig investering dock - återstår att se personligen är jag inte övertygad.
Bra mycket sämmre än dom där "5 mille GARANTERAT rätt ner i kistan" en styrelsemedlem pratade med mig om...

Fittorrrrr.

Står även rätt klart att vi i GK hade bättre koll på ekonomin i klubben än den ingående ledningen. Säger väl en hel del om hur avgående topp valde att informera innan dom valde att fly.

FITTOR.
Senast redigerad av Bornet 2013-05-23 kl. 13:06.
Citera
2013-05-23, 13:27
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det blir naturligtvis intressant att se hur AIKs ekonomi artar sig nu, i och med att vi med största sannolikhet får svårt att nå spel i Europa. Visserligen lär intäkterna öka rejält, men samtidigt har vi en väldigt lönebelastad trupp. Förhoppningsvis kan vi lufta lite genom att göra oss av med 3-5 speare under sommarfönstret, plus förhoppningsvis få ut en del pengar för de talanger vi har.

Problemet är väl att Quaison är iskall, Backman skadad och Milošević sitter fast på bänken. Snacka om att deras marknadsvärde har gått ned en aning.

Gnagets ekonomi är svårtolkad, försäljningen ökade med 4 miljoner men vinsten på försäljningen med bara 2, engångskostnader eller sämre vinstmarginal på nya arenan? Lönerna något ner och förlusten gick från nästan 10 miljoner 2012 till dryga 7 miljoner.

Nu borde ju försäljningen öka Q2 och lönerna sjunka igen, men visst bommar man europaspel ännu en gång samt svikande publiksiffror om man håller sig runt övre mitten så kan det bli tungt då truppen är dyr och spelarna som skulle kunna säljas inte levererat.

Men direkta problem med ekonomin har man ju inte, den är stabil efter bangura *2 eller banghora som en visst kallas.
Citera
2013-05-23, 14:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Men direkta problem med ekonomin har man ju inte, den är stabil efter bangura *2 eller banghora som en visst kallas.
Att säga att en ekonomi är stabil på grund av två jätteförsäljningar är kanske inte helt rätt. Ett skepp med hål i skrovet blir ju inte tätt för att man gör en jätteinsats och länspumpar den en gång.

Sen hur det är nu för tiden vill jag inte säga nått om, det vet jag för lite om så ta inte detta inlägget för mer än vad det är.
Dock så kan man kanske i längden fundera på hur det blir med Kompisvallen, om publiken kommer svika om den nu är så dålig som det låter som..
Citera
2013-05-23, 15:01
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Att säga att en ekonomi är stabil på grund av två jätteförsäljningar är kanske inte helt rätt. Ett skepp med hål i skrovet blir ju inte tätt för att man gör en jätteinsats och länspumpar den en gång.

Sen hur det är nu för tiden vill jag inte säga nått om, det vet jag för lite om så ta inte detta inlägget för mer än vad det är.
Dock så kan man kanske i längden fundera på hur det blir med Kompisvallen, om publiken kommer svika om den nu är så dålig som det låter som..

Ja ordet stabil är väl en smula fel, jag antar att jag är så van vid hur ekonomin rent generellt ser ut i svenska klubbar. Där man oftast använder ord som kris, panik och sjunkande skepp.

Aik har väl 2 utmaningar, dels att få folk att fortsätta gå till friends även om det går knackigt och kommunikationerna suger, och dels att lyckas sälja av sin potential vill ett bra värde. Precis när jag skriver detta så hör jag rykten om karikari till Danmark, antagligen inte rätt spelare sett till värde och lön men ett steg på vägen att ordna till truppen.
Citera
2013-05-24, 11:06
Medlem
David Pruttons avatar
Man skulle kunna tro jag är GAIS:are med tanke på allt fokus jag riktar ditåt.
Men som fotbollsvän och som Göteborgare så är det ju svårt att inte tycka GAIS och alla dess ekonomiska turer är fascinerande.

Hade jag varit grönsvart hade jag antagligen tagit livet av någon dock.

http://www.expressen.se/gt/sport/wan...raven-pa-gais/

Det var la skönt för Gais, ett problem mindre åtminstone.
Bra jobbat av Wallin & MP.

Framgår tydligt i artikeln att Wanderson sett mellan fingrarna för att de clownerna numer är borta.
Citera
2013-05-24, 12:55
Medlem
http://www.gp.se/sport/fotboll/1.168...a-forst-i-host
Tydligen skall GAIS ordna en stödgala i höst för att rädda ekonomin. Jag undrar egentligen hur många som är intresserade av att gå och kolla på Håkan Hellström, Claes Malmberg med flera för att rädda GAIS förutom Gaisare själva. Man får ju ändå berömma Gaisare för deras ihärdiga vilja att rädda sin klubb, man har ju gått med hinkarna sen 80-talet nu. Vet en som var med då och hjälpte till att rädda klubben men som till slut tröttnade för att man ändå kom tillbaka några år senare och bad om ännu mer pengar.

Har sagt det tidigare men säger det igen, alla dessa desperata idéer för att rädda ekonomin känns väldigt likt ÖIS för 3-4 år sedan med den skillnaden att ÖIS hade ett bolag som gick i konkurs och därför bara fick börja om i ettan.
Citera
2013-05-24, 12:58
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Tydligen skall GAIS ordna en stödgala i höst för att rädda ekonomin. Jag undrar egentligen hur många som är intresserade av att gå och kolla på Håkan Hellström, Claes Malmberg med flera för att rädda GAIS förutom Gaisare själva. Man får ju ändå berömma Gaisare för deras ihärdiga vilja att rädda sin klubb, man har ju gått med hinkarna sen 80-talet nu. Vet en som var med då och hjälpte till att rädda klubben men som till slut tröttnade för att man ändå kom tillbaka några år senare och bad om ännu mer pengar.

Har sagt det tidigare men säger det igen, alla dessa desperata idéer för att rädda ekonomin känns väldigt likt ÖIS för 3-4 år sedan med den skillnaden att ÖIS hade ett bolag som gick i konkurs och därför bara fick börja om i ettan.

Uppträder Håkan Hellström gratis för klubben finns det nog en slant att dra in. Killen säljer och lockar publik.

Det är dock bara konstgjord andning och en tillfällig räddning. Vågar man inte sänka den sportsliga ambitionen som kommer de att bli tvungna att arrangera nya galor.
Citera
2013-05-24, 13:10
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

Kan inte riktigt se problemet i att kända personer ställer upp gratis för att hjälpa klubben dem älskar.
Så länge man kan dra in pengar till GAIS så är allt välkommet. Vad som ska ske efteråt (om nu vi klarar elitlicensen) är en helt annan fråga som såklart måste handla om det sportsliga alltså vilka ambitioner klubben ska ha.
Citera
2013-05-27, 19:01
Medlem
snillet_1s avatar
Wanderson drar tillbaka sina krav på Gais:

Citat:
Ekonomiskt hårt ansatta Gais har fått ett glatt besked.
Brasilianaren Wanderson do Carmo, supportrarnas älskling, drar tillbaka sina miljonkrav på föreningen, uppger GT/Expressen.
Wanderson ansåg att klubben inte fullföljde det avtal han hade med dem och ansåg, enligt GT, att cirka två miljoner kronor skulle betalas ut till honom. För det drev han en process.

Nu är han proffs i Ryssland och därifrån kommer beskedet om att han tar tillbaka sina krav.
– Jag vill inte medverka till att min gamla klubb går i konkurs, säger Wanderson till GT/Expressen och framhåller att han har flera gamla goda lagkamrater i Gais som är beroende av sina anställningar där.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle16835940.ab

Sympatiskt.
Citera
2013-05-29, 12:13
Medlem
David Pruttons avatar
Enligt uppgift var det ett möte igår?
Framkom det något nytt?

Hörde det talas om att man ska dra in på Gjulems sportchefsroll då man inte har råd med en sådan befattning? Är det nu Lundén som ska sköta den biten? Herregud.

Det skulle innebära att hela trojkan Wallin, Persson och Gjulem nu är borta.

Edit:
Hittade lite mer:

Gais behöver få in en halv miljon kronor i Framtidsfonden i år – annars riskerar klubben att tvingas skrota sin ungdomsakademi.
http://www.gp.se/sport/fotboll/1.170...demi-ar-i-fara

Ordförande Tomas Andersson kunde på medlemsmötet inte ge några siffror på hur mycket pengar som saknas för att klubben ska ha hämtat in det negativa egna kapitalet på 11,6 miljoner
http://www.gp.se/sport/fotboll/1.170...kansligt-lage-
Senast redigerad av David Prutton 2013-05-29 kl. 12:20.
Citera
2013-05-29, 12:21
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Enligt uppgift var det ett möte igår?
Framkom det något nytt?

Hörde det talas om att man ska dra in på Gjulems sportchefsroll då man inte har råd med en sådan befattning? Är det nu Lundén som ska sköta den biten? Herregud.

Det skulle innebära att hela trojkan Wallin, Persson och Gjulem nu är borta.
Gjulem var klubbchef och hans roll kommer att skötas av Jonas Lundén som varit sportchef. Dessutom har man satt ett datum för sin stödgala, ett datum som ligger efter den 31/8 vilket innebär den inte kommer att hjälpa för att rädda elitlicensen. Det framkom även att Gais stora möjlighet till pengar, Håkan Hellström, INTE kommer vara med på galan.

GP har skrivit ett par artiklar kring gårdagen och även liverapporterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in