2016-02-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Varför då? För att det är en invandrarklubb? Alla pengar in i svensk fotboll är väl bra för svensk fotboll, speciellt om man slipper plasta till det.

Svensk fotboll? Du menade nog kurdisk fotboll.
Citera
2016-02-07, 14:52
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Svensk fotboll? Du menade nog kurdisk fotboll.

Polare med Bosse eller?
Citera
2016-02-07, 14:55
Medlem
Citat:
Polare med Bosse eller?

Kurdiska spelare i förening som heter Dalkurd och finansieras av kurdiska företagare som hoppas få många kurdiska supportrar.
Citera
2016-02-07, 15:04
Medlem
Andickys avatar
Citat:
Varför då? För att det är en invandrarklubb? Alla pengar in i svensk fotboll är väl bra för svensk fotboll, speciellt om man slipper plasta till det.

Verkligen inte, har absolut inget emot att det är en invandrarklubb, men att såpass kraftfulla externa finansiärer träder in i Allsvenskan ser jag som negativt.

Till viss mån är det okej vid enstaka spelarköp, givetvis, men sportslig pengadoping a la Qatar som det här känns som är ingenting som faller mig i smaken.
Citera
2016-02-08, 15:50
Medlem
Sujoks avatar
Citat:

Jag avskyr verkligen sånt här, bara det att en av bröderna har Chealse som favorit klubb Privata intressen i en medlemsförening är för mig big no no. Det kommer dock vara intressant att följa detta och se vad det leder till.
Citera
2016-02-08, 15:56
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Kurdiska spelare i förening som heter Dalkurd och finansieras av kurdiska företagare som hoppas få många kurdiska supportrar.

Hur många kurdiska spelare har de i truppen? Jag vet inte. Oavsett så kommer de nog att använda sina pengar till att värva från svenska klubbar så det kommer nog att ramla in pengar till svensk fotboll.

Hur många kurder bor det sedan i Borlänge? Några tusen? Om klubben ska vara ett långsiktigt projekt får de nog bli tvungna att locka supportrar från fler lägren.
Citera
2016-02-08, 16:03
Hur många kurdiska spelare med CL kvalitet i sig finns det? Bara värva dem...

Kanske skall hitta de 2 som möjligtvis har allsvensk kvalitet först...
Citera
2016-02-08, 16:38
Medlem
Citat:

Vem bryr sig. Beklagar du dig över positiva kapitalflöden in i landet när det gäller näringslivet också? Se detta, som en mindre företagsetablering. Ökade skatteintäkter, fler (troligen högavlönade)arbetstillfällen etc.

Jag tycker att det är spännande, men jag tror de har satt ribban alldeles för högt, klarar de inte av att möta kraven, så skall det bli intressant att se hur tålamodet hos investerarna är.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-02-08 kl. 16:40.
Citera
2016-02-08, 16:45
Medlem
Nu kommer det naturligtvis aldrig att bli något av de kurdiska investerarnas storslagna planer. I den delen av världen, Mellanöstern, är det fullt normalt att säga sig vilja ta upp kampen med McDonalds när man startar en korvkiosk i Kirkuk. Kurder och araber funkar så. Ingen verklighetsförankring. Alltid sikta mot stjärnorna och skylla på någon annan när den egna obefintliga arbetsinsatsen sedan resulterar i fiasko.
Citera
2016-02-08, 17:33
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andicky
Fy fasiken vad jag fick en dålig smak i munnen när jag läste det.
Ja, usch för rika invandrare (?) som investerar pengar i Sverige. De ska veta sin plats!
Citera
2016-02-08, 17:39
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Nu kommer det naturligtvis aldrig att bli något av de kurdiska investerarnas storslagna planer. I den delen av världen, Mellanöstern, är det fullt normalt att säga sig vilja ta upp kampen med McDonalds när man startar en korvkiosk i Kirkuk. Kurder och araber funkar så. Ingen verklighetsförankring. Alltid sikta mot stjärnorna och skylla på någon annan när den egna obefintliga arbetsinsatsen sedan resulterar i fiasko.

Jag tror väl inte att de kommer att lyckas, eller i varje fall inte inom tidsramen. Fast det bekymrar inte mig att de vill lägga pengar på ett svensk fotbollslag. Det gör inte mig något. Går det sedan åt helvete är det inte mer med det. Folk verkar närmast förbannade på dem.
Citera
2016-02-08, 22:20
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hur många kurdiska spelare har de i truppen? Jag vet inte. Oavsett så kommer de nog att använda sina pengar till att värva från svenska klubbar så det kommer nog att ramla in pengar till svensk fotboll.

Hur många kurder bor det sedan i Borlänge? Några tusen? Om klubben ska vara ett långsiktigt projekt får de nog bli tvungna att locka supportrar från fler lägren.

2 st i truppen har kurdiska namn, 2 arabiska (kanske kurder men mindre sannolikt) och 2 assyriska (ännu mer osannolika kurder).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in