Hur kommer det sig att en del människor har sin klocka "upp och ner"? Jag anser att det är väldigt konstigt faktiskt att ha så. Märker oftast att det är äldre personer som har så! Jag tycker att man ändå vill visa uret och att det är också enklare att ha klockan åt "rätt" håll.
Det är vad jag förstår till största anledningen av bekvämlighet, vissa uppfattar det skönare att kolla på klockan så. Äldre har ju en tendens att vara aningen lata av sig
Man kanske vill flasha spännet eller dölja ett hakkors som man dumt nog tatuerade på fyllan i en båt på väg till Estland en gång i tiden. Något annat kan jag inte komma på.
Reflekterade över det ganska nyligen då jag såg nån tv-serie (tror det var the Unit) där soldater av något slag hade klockan så. Men bara då de var ute på uppdrag, inte annars.
Så jag gissar att det kan vara av en praktisk anledning, med urtavlan på "insidan" av handleden kan man ju se den även fast man håller i ett gevär eller för den delen dricker kaffe.
Reflekterade över det ganska nyligen då jag såg nån tv-serie (tror det var the Unit) där soldater av något slag hade klockan så. Men bara då de var ute på uppdrag, inte annars.
Så jag gissar att det kan vara av en praktisk anledning, med urtavlan på "insidan" av handleden kan man ju se den även fast man håller i ett gevär eller för den delen dricker kaffe.
Precis, det härstammar från det militära och det har väl levt vidare bland äldre herrar (som antagligen fick göra lumpen på större allvar än oss ynglingar).
I lumpen fick man tipset att använda klockan under handleden så man enkelt kunde hålla koll på tiden när man låg i eldställningar.
Du är inne på rätt spår. Vad jag har hört är det pga att man ska undvika solkatter, och således hålla sig gömd för fienden. (kommer givetvis från militären)
Du är inne på rätt spår. Vad jag har hört är det pga att man ska undvika solkatter, och således hålla sig gömd för fienden. (kommer givetvis från militären)