2010-03-01, 18:45
Medlem
Byfånes avatar
Hej har just köpt en akustisk gitarr men den skorrar, fick med en insekts nyckel som är till för inställning av halsen, törs man som nybörjare ställa in halsen? Nått värt att tänka på?
Citera
2010-03-01, 19:07
Medlem
ollivollis avatar
köpte du den på internet eller i en musikaffär?
Citera
2010-03-01, 19:18
Medlem
pumpanyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Hej har just köpt en akustisk gitarr men den skorrar, fick med en insekts nyckel som är till för inställning av halsen, törs man som nybörjare ställa in halsen? Nått värt att tänka på?

Hej,

köpte du den på musikaffär tycker jag du ska gå tillbaks med den och be dom fixa det. Även om du köpte den över nätet på te x musikbörsen så kan du ju ta dig till närmaste musikbörs och be dom fixa det.

Att det skorrar beror på att halsen har blivit böjd. Det kan du ju fixa själv genom att skruva på en skruv som du oftast hittar på gitarrhuvudet närmast halsen. Ev kan skruven sitta precis innanför resonanshålet.

Men som sagt, om det går, lämna in den nånstans. Annars skulle iaf jag sätta igång och försöka få halsen rak själv
Citera
2010-03-01, 19:32
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpanyckel
Hej,

köpte du den på musikaffär tycker jag du ska gå tillbaks med den och be dom fixa det. Även om du köpte den över nätet på te x musikbörsen så kan du ju ta dig till närmaste musikbörs och be dom fixa det.

Att det skorrar beror på att halsen har blivit böjd. Det kan du ju fixa själv genom att skruva på en skruv som du oftast hittar på gitarrhuvudet närmast halsen. Ev kan skruven sitta precis innanför resonanshålet.

Men som sagt, om det går, lämna in den nånstans. Annars skulle iaf jag sätta igång och försöka få halsen rak själv

Gjorde just det, lite knepigt att få balans på rent ljud och inget skorr. Men förhoppningsvis är det bra nu!
Citera
2010-03-01, 21:43
Medlem
pumpanyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Gjorde just det, lite knepigt att få balans på rent ljud och inget skorr. Men förhoppningsvis är det bra nu!

Vad bra! Vet inte om du visste det med för att kolla att halsen blivit rak så kan du hålla gitarren framför dig som på bilden och kolla längs halsen, då ser du om den fortfarande är böjd.

http://guitaristguitarist.com/images...warp_check.jpg

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in