Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-28, 21:21
  #1
Medlem
MonkeyPlas avatar
Nu lider ju årets vinter OS mot sitt slut, och Paralympics tar vid. Men varför går de i denna ordning?

Borde det inte vara bättre att börja med paralympics? Ha det som ett sorts för-OS och "reta apriten" för en publik som är svultit i 4 år sen senaste och kollar på vad som helst med OS anknytning. Nu när OS är slut är ju folk lite blasé och bryr sig ju inte så värst om paralympics som ju inte är fullt så intressant.

OS kollar ju alla på ändå så tittarsiffrorna lär ju knappast sjunka av att man värmt upp med paralympics, men paralympics tittarsiffror borde ju öka avsevärt om man kunde så att säga värma upp med alla handikappvarianter, som ju faktiskt kan vara riktigt sevärda de också, men framförallt om man går i förväntans tider för vanliga OS.
Citera
2010-03-03, 18:04
  #2
Medlem
wh0res avatar
Kan ligga något i det du säger.
Men sen tänker väl Paralympics-anordnarna att Folk som vill se paralympics dom ser på det, men folk som vill se vanliga OS hade inte sett paralympics ändå.

Går Paralympics i Vancouver också? För då är det säkert något i stil med att Elit-idrottarna ska ha de bästa förutsättningarna och få spela på fräshast material och de handikappade kommer i självklar andrahand eftersom de har klart färre TV-tittare.

Allt ska kanske vara snyggt och fräscht inför OS eftersom det är ett så abnormt stort spektakel och paralympics får helt enkelt ta 'resterna' eftersom paralympics inte har samma budget. Det kanske går att maila en OS-kommité och fråga?
Citera
2010-03-03, 19:51
  #3
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Kan ligga något i det du säger.
Men sen tänker väl Paralympics-anordnarna att Folk som vill se paralympics dom ser på det, men folk som vill se vanliga OS hade inte sett paralympics ändå.
Fast det är ju så jag resonerar också. Dom som ser paralympics nu hade ju kollat på det om det gick innan OS också. Men fler människor som nu bara ser på vanliga OS hade nog kollat mer på paralympics om det gick innan. Alla kollar ju i princip på OS ändå, oavsett förutsättningar, då det är så stort. Det borde gå att få dem att se paralympics också i ökad utsträckning.

Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Går Paralympics i Vancouver också? För då är det säkert något i stil med att Elit-idrottarna ska ha de bästa förutsättningarna och få spela på fräshast material och de handikappade kommer i självklar andrahand eftersom de har klart färre TV-tittare. Allt ska kanske vara snyggt och fräscht inför OS eftersom det är ett så abnormt stort spektakel och paralympics får helt enkelt ta 'resterna' eftersom paralympics inte har samma budget.
Ja paralympics går på samma ställe som vanliga OS, så allt är redan ordningställt. Det skulle vara en möjlig teori att man vill ha utrustningen i bättre form för OS, fast frågan är om förutsättningarna försämras i någon högre grad. Däremot borde ju arrangörerna nu hålla en högre klass då de fått lite erfarenhet i OS. Jag kan tänka mig att det inte blir samma krångel i jaktstarterna i paralympics. Frågan är om inte vanliga OS faktiskt skulle gynnas av att paralympics gick först då man kan använda handikappatleterna som "försökskaniner"

Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Det kanske går att maila en OS-kommité och fråga?
Jo det vore nog egentligen det mest produktiva alternativet. Fast det känns på nåt vis bättre att sitta och spekulera på FB.
Citera
2010-03-04, 00:42
  #4
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Jo det vore nog egentligen det mest produktiva alternativet. Fast det känns på nåt vis bättre att sitta och spekulera på FB.

Självklart kan jag inte annat än hålla med!

Jag är säker på att folk hade sett det som diskriminering om man använde handikappade som testkaniner inför ordinarie OS. "OS-kommitéen sympatiserar med Hitler" hade det stått i varenda kvällstidning. Och folk hade trott på det tyvärr!

De 'riktiga' idrottarna kanske inte vill bo i samma små hus som det bott handikappade i... Vem vet.
Man kanske vill statuera exempel och visa att handikappade är andra klassens medborgare!

Ju mer jag funderar på det desto svårare blir det att faktiskt hitta någon nackdel med att låta folket utan ben åka skidor först.
Kanske är dom rädda att folk ska tappa sugen på slutet och skita i sista veckan av riktiga os...
Citera
2010-03-10, 16:27
  #5
Medlem
Kupsans avatar
Det är väl för att flera deltagare får Cp-ryck i OS-byn och förstör inredningen, det tar tid att laga.
Citera
2010-03-10, 17:18
  #6
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Det är väl för att flera deltagare får Cp-ryck i OS-byn och förstör inredningen, det tar tid att laga.
Du vet att deltagarna i paralympics inte är förståndshandikappade va?
Citera
2010-03-10, 17:25
  #7
Medlem
Milkcrates avatar
För att paralympics är större än vanliga os, därför är vanliga os bara som en liten teaser. Sen är hela världen bänkade framför paralympics. Så sjukt spännande.
Citera
2010-03-10, 17:48
  #8
Medlem
CoopColas avatar
De är efterblivna.


Förlåt
Citera
2012-09-13, 14:15
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Milkcrate
För att paralympics är större än vanliga os, därför är vanliga os bara som en liten teaser. Sen är hela världen bänkade framför paralympics. Så sjukt spännande.


Paralympics är verkligen inte större än vanliga os
Citera
2016-09-08, 15:04
  #10
Avstängd
Lätt att sitta klistrad vid rutan när det sänds OSsport. Sedan fortsätter man vara
klistrad vid Paralympics. Det omvända verkar inte fullt lika troligt.
Citera
2018-03-11, 13:35
  #11
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Jag har tänkt precis samma sak. Paralympics är helt ärligt skittråkigt. Inte nog med att utövarna är dåliga på grund av sitt handikapp, de är även usla generellt. Många har bara ägnat sig åt sina idrotter i några år och är med andra ord nybörjare.
Jag förstår att man i någon slags värdegrundsdimma vill hajpa eländet men nog vore det bättre att lägga det före riktiga OS när det fortfarande finns en nyfikenhet hos publiken.
Citera
2018-03-11, 13:44
  #12
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Jag förstår faktiskt inte syftet med Paralympics. Tondöva får förstås sjunga men att arrangera ett mello för dem och sända i SVT? Nä.

Alla begriper ju att man inte är en särskilt bra skidskytt om man är blind som en djuphavsfisk så vari ligger underhållningsvärdet (utöver lyteskomiken) i att samla ihop ett gäng av världens sämsta skidskyttar och låta dem tävla mot varann i skidskytte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback