Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-28, 10:23
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Det TS beskriver låter däremot som inflammerade svettkörtlar. Helt klassisk symtombeskrivning faktiskt. TS: helt klart bäst om du besöker vårdcentralen imorgon och får hjälp snabbt. Om det inte handlar om stora, röda och mjuka bölder kommer de med största sannolikhet inte att skära i dig.

Jag har faktiskt haft en böld förut, den satt i ansiktet på kindbenet ungefär. Denna var som du beskriver, röd och mjuk, spände i huden när man tog på den. Såg ut ungefär som jag fått en smäll i ansiktet. Och det jag har under armen känns/ser inte alls ut som denna gjorde..

Försöker vara optimistisk nu efter jag blivit så uppskrämd

Citat:
Symtom

När en infekterad svettkörtel uppträder i armhålan, i ljumsken, under brösten hos kvinnor eller i området kring könsorgan och analöppning och ser ut som en böld, kan man misstänka svettkörtelinflammation. Sjukdomen är vanligast hos överviktiga personer. Det är typiskt med stora "pormaskar" (makrokomedoner) i dessa områden.

Dubbel-check...
Senast redigerad av Drums 2010-02-28 kl. 10:26.
Citera
2010-02-28, 12:19
Medlem
Dr.Houses avatar
Jag hade samma problem som dig under mina tonår med akne. Till och från fick jag "bölder" i armhålan och på andra olämpliga ställen. Först provade jag vårdcentral och sjukhus, det enda de gjorde var att ta hål och tömma bölden vilket gjorde fruktansvärt ont i och med hela området runt om är ömt.

Den effektivaste lösning fixade min hudläkare, när det dök upp någon böld fick jag en kortisonspruta in i bölden, efter en dag eller två sen hade infektionen lagt sig helt och hållet för att sen försvinna.
Citera
2010-02-28, 12:26
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.House
Jag hade samma problem som dig under mina tonår med akne. Till och från fick jag "bölder" i armhålan och på andra olämpliga ställen. Först provade jag vårdcentral och sjukhus, det enda de gjorde var att ta hål och tömma bölden vilket gjorde fruktansvärt ont i och med hela området runt om är ömt.

Den effektivaste lösning fixade min hudläkare, när det dök upp någon böld fick jag en kortisonspruta in i bölden, efter en dag eller två sen hade infektionen lagt sig helt och hållet för att sen försvinna.

Har ringt VC rådgivningen nu där jag bor och dom tyckte inte jag behövde åka in på akuten eller något idag så länge jag inte hade feber eller kände mig väldigt dålig. Det gör jag ju inte, så jag väntar och bokar tid imorgon istället.

Ska lägga fram det med kortisonsprutan.. Jag vill helst inte de skär i mig då jag som sagt har otrolig fobi för läkare/sjukhus/sprutor/knivar Hoppas på svaret att den nog kommer läka sig själv..

Dock kan det bli svårt med hudläkarbesök innan det hunnit bli mycket värre. För ska jag ha kontakt med en riktig hudläkare måste jag kontakta mitt försäkringsbolag (har ingen hudläkare i staden jag bor), och förra gången jag gjorde det fick jag vänta i en månad = då kan det hinna bli värre antar jag..

Jag får helt enkelt vänta till imorgon och se vad läkaren säger.

Något dom frågade om när jag ringde var om jag hade någon "röd linje" / "rött streck" vid det onda området (kommer inte ihåg exakt vad dom använde sig av för ord). Vad kan ett sådant strevk innebära? Varför ville dom veta det?

Edit: House, läste att du tagit Roaccutan i tidigare år, hjälpte det mot bölderna med?

Edit 2: Ni nämner gång på gång hur ont det gör, och att de inte kan bedöva. Varför kan dom inte lokalbedöva eller liknande?? Och kan man kräva att bli nedsövd? Vad skulle det kosta?
Senast redigerad av Drums 2010-02-28 kl. 12:55.
Citera
2010-02-28, 13:39
Medlem
Dr.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Har ringt VC rådgivningen nu där jag bor och dom tyckte inte jag behövde åka in på akuten eller något idag så länge jag inte hade feber eller kände mig väldigt dålig. Det gör jag ju inte, så jag väntar och bokar tid imorgon istället.

Ska lägga fram det med kortisonsprutan.. Jag vill helst inte de skär i mig då jag som sagt har otrolig fobi för läkare/sjukhus/sprutor/knivar Hoppas på svaret att den nog kommer läka sig själv..

Dock kan det bli svårt med hudläkarbesök innan det hunnit bli mycket värre. För ska jag ha kontakt med en riktig hudläkare måste jag kontakta mitt försäkringsbolag (har ingen hudläkare i staden jag bor), och förra gången jag gjorde det fick jag vänta i en månad = då kan det hinna bli värre antar jag..

Jag får helt enkelt vänta till imorgon och se vad läkaren säger.

Något dom frågade om när jag ringde var om jag hade någon "röd linje" / "rött streck" vid det onda området (kommer inte ihåg exakt vad dom använde sig av för ord). Vad kan ett sådant strevk innebära? Varför ville dom veta det?

Edit: House, läste att du tagit Roaccutan i tidigare år, hjälpte det mot bölderna med?

Edit 2: Ni nämner gång på gång hur ont det gör, och att de inte kan bedöva. Varför kan dom inte lokalbedöva eller liknande?? Och kan man kräva att bli nedsövd? Vad skulle det kosta?

Alltså, du behöver ju inte skära i bölden, den kommer lägga sig av sig självt om du väntar ut, kan dock ta lite tid. Vet inte vad det är för streck de frågar efter. Se i alla fall till att du får en hudläkare som du kan ha kontakt med i fortsättningen om dessa fortsätter att dyka upp.

Klart de kommer bedöva men det kommer inte hjälpa så mycket, dels så är området runtomkring bölden jävligt ömt och där är det inte skönt att sätta en bedövningsspruta. Sen så hjälpte inte bedövningen mig så mycket vad jag minns, det var bara o bita i ihop. Skillnaden att ta en kortisonspruta mot att skära och pressa i bölden är ljusår i smärta till kortisonsprutans fördel.

Tetralysal hjälpte mig mot finnarna i ansikte och rygg men tog inte bort alla bölder, fick dem lite till och från ändå. Roaccutan däremot tog bort allt vad finnar och bölder hette, fick aldrig någon böld under tiden jag tog Roaccutan.
Citera
2010-02-28, 13:47
Medlem
paco-s avatar
Det kan vara hårsäcksinflammationer som orsakas av stafylokocker och behandlas med Heracillin.
Citera
2010-02-28, 13:53
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paco-
Det kan vara hårsäcksinflammationer som orsakas av stafylokocker och behandlas med Heracillin.

Ja det skulle jag ju inte gnälla över.. Jag måste nog sluta googla mig fram nu, har bara skrämt upp mig ännu mer med alla skräckexempel som finns på internet. Huvva. Får gå till läkaren imorn och se vad dom säger.
Citera
2010-03-01, 13:39
Medlem
Drumss avatar
Läkarbesök om någon timme nu då.. Hoppas på det bästa. Har inte känt av någon feber eller liknande i alla fall. Den är dock aningen större och rödare nu, lite ojämn. Fortfarande galet öm just i mitten av den, känns som om det sitter fast en nål under huden när jag vidrör där.
Citera
2010-03-01, 16:07
Medlem
Drumss avatar
Kom precis hem från läkaren..

Citat:

Precis detta sa han.. efter att ta tittat på den i ca 10 sekunder. Jag fick Heracillin och ska klämma ut den själv sa han.

Men jag är fortfarande förbannat orolig. Han visste inte vad Hidroadenit var, han visste inte vad Hidradenitis Suppurativa var.. Ingenting.. Sen skrattade han när han sa "om den inte försvinner så skär vi upp den.. utan bedövning haha!". WTF? När jag frågade om det inte fungerar att ta en kortisonspruta i bölden istället för att snitta upp den lol'ade han mig också.

Jag vetefan.. Jag hade nog kanske varit lättad om det nu hade varit så att han verkade säker på det han sa, men han gav ju inte direkt något seriöst intryck.

Om nu Heracillinet hjälper och jag klämmer ut skiten själv, slipper jag skära upp då? Jag har fan sjuklig fobi för sånt. Usch. Utan bedövning med... Låter ju som tortyr

Nu ska jag sätta mig och hoppas på att den mognar och spricker ngn jävla gång..
Citera
2010-03-01, 16:20
Medlem
paco-s avatar
Vad skönt att det inte var något allvarligt iaf!
Se till att rengöra noga om du klämmer den!!
Hibiscrub skall vara effektivt vid rengöring då den innehåller 40mg/ml klorhexidin. (Används ofta vid operationer)
Om du inte har detta hemma så räcker det gott och väl med alsolsprit.

Sa han hur länge du skall knapra heracillin?
Citera
2010-03-01, 16:25
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Vad skönt att det inte var något allvarligt iaf!
Se till att rengöra noga om du klämmer den!!
Hibiscrub skall vara effektivt vid rengöring då den innehåller 40mg/ml klorhexidin. (Används ofta vid operationer)
Om du inte har detta hemma så räcker det gott och väl med alsolsprit.

Sa han hur länge du skall knapra heracillin?

Ja det är det ju

Ok, ska tänka på det! Just nu känns klämma den ganska avlägset då det gör sjukligt ont bara att nudda den. Men hoppas den mognar snart.. Har ingen Hibiscrub, men har alsolsprit!

Ska knapra i 10 dagar.

Är det något jag ska tänka på? Kan man lägga på en kompress med alsolsprit så man torkar ut området och kanske kan klämma den tidigare?
Citera
2010-03-01, 16:43
Medlem
paco-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Ja det är det ju

Ok, ska tänka på det! Just nu känns klämma den ganska avlägset då det gör sjukligt ont bara att nudda den. Men hoppas den mognar snart.. Har ingen Hibiscrub, men har alsolsprit!

Ska knapra i 10 dagar.

Är det något jag ska tänka på? Kan man lägga på en kompress med alsolsprit så man torkar ut området och kanske kan klämma den tidigare?

Varmt vatten så poren öppnar sig och ta i för kung och fosterland!
Nej, men du kan ju stryka på med alsolsprit då och då och hoppas inflammationen blir lite mindre samt lättare att klämma.
Citera
2010-03-01, 16:50
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Varmt vatten så poren öppnar sig och ta i för kung och fosterland!
Nej, men du kan ju stryka på med alsolsprit då och då och hoppas inflammationen blir lite mindre samt lättare att klämma.

Okej. Tack för alla tips Har du också haft såhär? Slutade det bra för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in