• 1
  • 2
2010-02-27, 21:56
Medlem
Drumss avatar
Hej. Jag har tidigare gått på tetralysal för min acne, när jag slutade med den kom det mesta tillbaka, men jag började också få små knölar i armhålan. Inflammation i hårsäckarna kanske? Jag vet inte.. I alla fall så märkte jag en sådan liten i armhålan igår, när jag vaknade idag var den stor som en pingisboll (den går inåt och syns knappt, men känns desto mer) och gör ont så in i helvete. Kan knappt ha armen avslappnat neråt för det gör så ont, måste ha den lyft en aning. I vilket fall som helst har jag nu under kvällen kallsvettas och mått riktigt illa, känner mig spysjuk men har inte kräkts än.. Men jag vet ju inte om det har med bölden att göra??

Vad kan det vara? Kan det gå över själv, isåfall hur länge bör jag vänta? Måste jag gå till läkare, och vad gör dom isåfall tro?
Citera
2010-02-27, 22:07
Medlem
ollivollis avatar
tror nog på inflammationer i hårsäckarna.
Citera
2010-02-27, 22:23
Medlem
AlexOnTops avatar
Ring sjukvårdsupplysningen, dygnet runt, snabba och bra svar av högutbildade sjuksköterskor, nummer : 1177

Rekommenderar det verkligen, dom är duktiga och kan mot ens beskrivning säga om man bör söka vård osv!
Citera
2010-02-27, 22:33
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollivolli
tror nog på inflammationer i hårsäckarna.

Är detta bara att vänta ut då eller? Kan man påskynda det på något vis?
Citera
2010-02-27, 22:44
Medlem
Shrewishs avatar
Låter mest som svettkörtelinflammation, sk hidroadenit. Oftast behövs antibiotikabehandling, man brukar i första hand prova med Heracillin - i svåra fall skär man upp blöderna, men eftersom det lätt blir fula ärr undviker man helst kirurgiska ingrepp om det går. Om inflammationerna återkommer ofta kan långtidsbehandling med t ex Tetralysal vara nödvändig..

Jag hörde någon gång för länge sedan att hidroadenit oftare drabbar dem som har akne, men jag minns inte vem som sa det så jag vet inte om det är tillförlitligt. Någon säker orsak till inflammerade svettkörtlar tror jag annars inte man hittat.
Citera
2010-02-27, 22:50
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Låter mest som svettkörtelinflammation, sk hidroadenit. Oftast behövs antibiotikabehandling, man brukar i första hand prova med Heracillin - i svåra fall skär man upp blöderna, men eftersom det lätt blir fula ärr undviker man helst kirurgiska ingrepp om det går. Om inflammationerna återkommer ofta kan långtidsbehandling med t ex Tetralysal vara nödvändig..

Jag hörde någon gång för länge sedan att hidroadenit oftare drabbar dem som har akne, men jag minns inte vem som sa det så jag vet inte om det är tillförlitligt. Någon säker orsak till inflammerade svettkörtlar tror jag annars inte man hittat.

Okej. Ja jag har gått på tetralysal i nästan ett år, men de sista månaderna kom alla finnar tillbaka i vilket fall och det verkade inte ge någon effekt. Läst att det kan bli så för många..

Jag brukar få såna små bölder i armhålan som jag lätt akn klämma ut, ärtstorlek. Men denna är som sagt väldigt mycket större.

Men jag gör väl helt enkelt så att jag kikar om det är bättre eller sämre imorgon och så ringer jag VC i fall det skulle vara sämre.
Citera
2010-02-28, 00:14
Medlem
Psykosams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Hej. Jag har tidigare gått på tetralysal för min acne, när jag slutade med den kom det mesta tillbaka, men jag började också få små knölar i armhålan. Inflammation i hårsäckarna kanske? Jag vet inte.. I alla fall så märkte jag en sådan liten i armhålan igår, när jag vaknade idag var den stor som en pingisboll (den går inåt och syns knappt, men känns desto mer) och gör ont så in i helvete. Kan knappt ha armen avslappnat neråt för det gör så ont, måste ha den lyft en aning. I vilket fall som helst har jag nu under kvällen kallsvettas och mått riktigt illa, känner mig spysjuk men har inte kräkts än.. Men jag vet ju inte om det har med bölden att göra??

Vad kan det vara? Kan det gå över själv, isåfall hur länge bör jag vänta? Måste jag gå till läkare, och vad gör dom isåfall tro?

Gå o gör en bakterieodling. Låt en läkare bedöma om den behöver dräneras. Onödig antibiotikabehandling borde undvikas. Antibiotika är ejj effektivt mot bölder, speciellt av den storleken. Ev att din kropp tar död på infektionen, och transporterar bort avfallet. Det kan ta ett tag, samt att inflammationen håller i längre. Och det gör alltid ont som i helvete att ha en sån böld, och du kommer grina när de skär upp den

Samt, bölder börjar ALLTID med att en hårsäck blir bakterieangripen.
Citera
2010-02-28, 00:24
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosam
Gå o gör en bakterieodling. Låt en läkare bedöma om den behöver dräneras. Onödig antibiotikabehandling borde undvikas. Antibiotika är ejj effektivt mot bölder, speciellt av den storleken. Ev att din kropp tar död på infektionen, och transporterar bort avfallet. Det kan ta ett tag, samt att inflammationen håller i längre. Och det gör alltid ont som i helvete att ha en sån böld, och du kommer grina när de skär upp den

Fy.. Det låter inte så roligt. Hoppas på att det går bort av sig självt i första hand, annars blir det väl att göra just detta
Citera
2010-02-28, 00:33
Medlem
Psykosams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Fy.. Det låter inte så roligt. Hoppas på att det går bort av sig självt i första hand, annars blir det väl att göra just detta

Jag hade en i armhålan för några månader sen. jag väntade...o väntade... 2 veckor gick, då var den stor som en halv tennisboll.

Då fick de cutta up pden på akuten, mest smärtsamma ingreppen man kan utsättas för. Efterso mde behöver förstöra bakteriegångar, som lätt skapas i armhålor. De för således in ett metall verktyg och trasar sönder allt där inne,och ingen bedövning hjälper. Efter ingreppet lade de in dränage som lät mitt hål i armhålan vara öppet. Tog 2 veckor att läka. De var so mett svart hål in i kroppen.

såhär såg de ut när jag tog ut dränaget,exakt så

http://www.youtube.com/watch?v=_WtKHqGE_3w

Detta är bara för "lol"

http://www.youtube.com/watch?v=1PuNvYq95-o

http://www.youtube.com/watch?v=JM8UwzWnwJE

Det var just MRSA jag hade, 80000 människor dör i usa per år av den.
Citera
2010-02-28, 00:36
Medlem
Psykosams avatar
http://www.youtube.com/watch?v=OEkn4...eature=related
Citera
2010-02-28, 00:45
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosam

Du har delvis rätt i det du säger när det gäller just klassiska bölder. En odling är aldrig fel, och en vanlig böld utgår oftast från en hårsäck. Området kring bölden är då kraftigt rodnat och varmt. När bölderna blir mjuka, mogna, skär man upp dem. I praktiken ger man ofta antibiotika efter incisionen.

Det TS beskriver låter däremot som inflammerade svettkörtlar. Helt klassisk symtombeskrivning faktiskt. TS: helt klart bäst om du besöker vårdcentralen imorgon och får hjälp snabbt. Om det inte handlar om stora, röda och mjuka bölder kommer de med största sannolikhet inte att skära i dig.
Citera
2010-02-28, 09:57
Medlem
Drumss avatar
Men fy..... Jag har sjuklig fobi för allt vad läkare och operationer heter.... Måste det vara som du säger eller kan det vara något annat? Det finns inte en chans att jag kommer utföra något sådant ingrepp utan bedövning / nedsövning faktiskt.... Kosta vad det kosta vill..

Fyfan nu fick jag kraftig ångest..

Edit: Det är en svart prick i mitten i området (en hårsäck) och när jag rör vid denna känns det som en nål/kniv, så jag antar att det är där allt startade?

F.ö. hade min vårdcentral inte öppet idag, vågar jag vänta till imorgon eller bör jag åka på akuten idag?
Senast redigerad av Drums 2010-02-28 kl. 10:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in