Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-26, 11:19
  #1
Medlem
Weebls avatar
Har blivit så fruktansvärt inspirerad av mångas träningsjournaler, och ser det dessutom som ett sätt att "tvinga" mig själv att fortsätta träna.
Jag är i princip nybörjare på gymmet, har kört on off typ 2-3mån gym om året under 3år. Men lovade min tjej att när hon kom in på den utbildningen hon ville så skulle jag börja gymma seriöst. Hennes utbildning ligger på 5,5år vilket jag sade att det skulle ta innan jag fick en vettig kropp.

Känner på mig att det här kommer att bli ett väldigt långt första inlägg...

Jag är iaf snart 25år, 194cm lång och ca 97kg tung. Spelar amerikansk fotboll och tränar främst för att bli bättre inom min sport. Pga mitt jobb (jag veckopendlar) så har jag tillgång till bra gym ca 3dagar i veckan och ett dåligt hemmagym i bostadsrättsföreningens källare (har bara till 55kg på stången). Ibland kan jag dock bli helt utan gym då jag jobbar på båt, där har jag dock lyckats samla på mig en liten stång på 25kg och två st vikter på 25kg som ser ut ungefär som en kettlebell.

Kostmässigt så har jag tyvärr gått med på att tävla i "biggest loser" med tjejen, så jag försöker ligga på 500kcal underskott. Har gått från 102kg efter jul till nuvarande vikt på ca 97kg.
Dock så känner jag att det är så tidigt i gymkarriären att det inte borde göra så värst mycket. Jag har tid till att bulka senare.

Jag tar tacksamt emot alla tips som ni kan ge om schema, kost osv.

För nuvarande är upplägget som sådant att jag kör tre split schema.

Pass 1
Bänkpress (pyramid uppvärmning sedan 4x6reps)
Smalbänk 3x6
Hantelpress 3x8

Militärpress 3x8
Axellyft åt sidorna (varierar mellan hantlar och CC beroende på vad jag känner för) 3x8
Framåtlutade lyft åt sidorna (samma här) 3x8

Triceps pushdown 3x8
Stående extension med cable 3x8
Enarms hantel extension 3x8

Pass 2
Benböj med bänk bakom mig. Går lite djupare än 90grader (pyramid uppvärmning sedan 4x6reps)
Benböj ATG 3x6
Bencurl 4x8
Benspark 4x8
Benpress 3x8

Diverse magövningar beroende på vad jag känner för och orkar.

Pass 3
Marklyft 4x6
Stående skivstångsrodd 4x8
Latsdrag bakom 3x8
Sittande kabelrodd 3x8
Latsdrag framför med V-handtag 3x8

Ez Bicepscurl 4x8
Preachercurl med cable 3x8
Hammercurl 3x8
21:an om jag är på humör 2x1 (eller 21 om man vill se det så)


Detta är ett rullande schema som inte har några bestämda dagar. Vissa veckor har jag kört 2pass andra 5pass. Helt beroende på tid och möjlighet.

Avslutar med bilder och stats på de 3 stora (jag är löjligt svag, men det är det som ska ändras på)

http://i119.photobucket.com/albums/o...5/P1020931.jpg
http://i119.photobucket.com/albums/o...5/P1020933.jpg
http://i119.photobucket.com/albums/o...5/P1020934.jpg
http://i119.photobucket.com/albums/o...5/P1020936.jpg

Bänkpress: Aldrig maxat. 6x70kg
Benböj: Aldrig maxat. Till en bit förbi 90grader 6x135kg
Marklyft: Aldrig maxat. 3x140kg
Citera
2010-02-26, 11:32
  #2
Medlem
Blinkares avatar
Tycker inte att du är löjligt svag! Lite klen i bänken men du maxar säkert 90 och det är ju inte fy skam. Dessutom ser det ut som du har en bra grund att bygga på. Hade förväntat mig mer fett när jag kollade bilderna. 5,5 år för att få en bra kropp? Vad har du för ideal? Arnold?

Är det du eller tjejen som vill att du ska träna? Svårt att hålla upp motivationen om du inte är sugen själv? 5,5 år? Läkare?

Lycka till!
Citera
2010-02-26, 11:35
  #3
Medlem
Thomaspunkts avatar
Lite ändringar jag skulle gjort
Blir kanske lite kladdigt, men kan göra det snyggare när jag kommer hem.

Hur ser kostintaget ut i p/k/f?


btw, du råkar inte vara en wowspelare? Eller ha varit?
Citera
2010-02-26, 11:41
  #4
Medlem
Blinkares avatar
Thomaspunkt: Kanske fel person som ställer frågan och detta är inte kritik utan en genuin undran. Varför hammercurl bort? Vad är 21:an? och varför ska den bort?

Sorry Weebl att jag stal journalen.

Mvh
Citera
2010-02-26, 11:59
  #5
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blinkare
Thomaspunkt: Kanske fel person som ställer frågan och detta är inte kritik utan en genuin undran. Varför hammercurl bort? Vad är 21:an? och varför ska den bort?

Sorry Weebl att jag stal journalen.

Mvh
Jag gjorde ändringarna efter vad jag tycker och tror är bäst. Anledningen till att hammercurlsen ska bort är att han kör 5 övningar för ryggen (varav 4 tar på biceps) och alla tar mycket på underarmarna, så mer träning för dom behövs inte. Kanske lägga till en annan explosiv övning för underarmarna men då tex skivstångscurl med överhandsfattning.

21an är en bicepsövning (antar det i detta fall). Lättast att förklara är om man delar upp övningen i två delar (50%ROMx2). Först kör man 7reps med 50% av första delen av övningen, sen 7reps på 50% av andra delen för att avsluta med 7reps på 100%ROM. Jag ser ingen anledning till att göra den då den verkligen bara är jobbig. Även att han kör rygg innan (och två bicepsövningar), biceps behöver inte mer pisk än det.
Citera
2010-02-26, 12:02
  #6
Medlem
Blinkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Jag gjorde ändringarna efter vad jag tycker och tror är bäst. Anledningen till att hammercurlsen ska bort är att han kör 5 övningar för ryggen (varav 4 tar på biceps) och alla tar mycket på underarmarna, så mer träning för dom behövs inte. Kanske lägga till en annan explosiv övning för underarmarna men då tex skivstångscurl med överhandsfattning.

21an är en bicepsövning (antar det i detta fall). Lättast att förklara är om man delar upp övningen i två delar (50%ROMx2). Först kör man 7reps med 50% av första delen av övningen, sen 7reps på 50% av andra delen för att avsluta med 7reps på 100%ROM. Jag ser ingen anledning till att göra den då den verkligen bara är jobbig. Även att han kör rygg innan (och två bicepsövningar), biceps behöver inte mer pisk än det.

Tackar! Håller till fullo med.
Citera
2010-02-26, 13:33
  #7
Medlem
Weebls avatar
Oj, vilken respons... Trodde att det mest skulle vara jag och mig själv här.

Citat:
Ursprungligen postat av Blinkare
Tycker inte att du är löjligt svag! Lite klen i bänken men du maxar säkert 90 och det är ju inte fy skam. Dessutom ser det ut som du har en bra grund att bygga på. Hade förväntat mig mer fett när jag kollade bilderna. 5,5 år för att få en bra kropp? Vad har du för ideal? Arnold?

Är det du eller tjejen som vill att du ska träna? Svårt att hålla upp motivationen om du inte är sugen själv? 5,5 år? Läkare?

Lycka till!

Veterinär, så nästan.
Nej, det är jag som vill bli stor och stark. Men motivationen har tidigare trytigt p.g.a. dåliga resultat. Min ena Bror som visserligen är 13cm längre än jag ser inte vidare stor ut trots 8års seriöst gymmande och bra kost. Han väger 125-130kg och är 207cm lång, men ser inte grov ut alls tycker jag. Det baserar jag att det nog tar 5,5år för mig att se muskulös ut. Det är dock inte främst av estetiska själ som jag vill träna.

Att jag inte tar 90kg det vet jag, då jag provade under ett "lekpass" med en arbetskollega.

Apropå att du förväntade dig mer fett... Det sitter på röven som inte fick vara med på bild. Jag har en riktig getto-booty.

Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Lite ändringar jag skulle gjort
Blir kanske lite kladdigt, men kan göra det snyggare när jag kommer hem.

Hur ser kostintaget ut i p/k/f?


btw, du råkar inte vara en wowspelare? Eller ha varit?

Har aldrig och kommer aldrig att spela WOW.

Svar på kritik:

Angående p/k/f så är jag inte SÅ duktig med att hålla koll på kosten, har fullt sjå med kcal. Då jag inte lagar min egen mat 4dagar i veckan så är det knepigt.
Citera
2010-02-26, 13:57
  #8
Medlem
Weebls avatar
Körde ett pass i källaren precis.

Bröst, axlar, triceps.
Tid: 1h

Bänkpress
4 uppvärmningsset .
3x8x60kg (max jag kan belasta och då hänger jag på hantlar)
1x7x60kg
Smalbänk
2x8x50kg
1x7x50kg

Lutande hantelpress ca 20grader (finns bara 3 lägen att välja på)
3x8x20kg

Sittande militärpress (för lågt i tak i källaren för att köra stående)
3x6x30kg
Gick tungt, är fortfarande lite seg i kroppen efter en förkylning.

Hantellyft åt sidan (the axon way)
3x8x7,5kg

Sittande hantelpress
2x8x10kg
1x7x10kg
Riktigt trött i axlarna.

Enarms hantel extension
2x8x10kg
1x6x10kg

Här var det vänstern som inte alls hängde med.

Tricep pushdown (enkeltrissa på en hemmamaskin med extra friktion och så)
1x8x30kg
1x12x25kg
1x8x27,5kg
Joxade lite med vikterna.

Allt som allt ett ganska segt pass.
Citera
2010-02-26, 14:22
  #9
Medlem
Weebls avatar
Slänger ut en fråga i etern också.

Utförandet av marklyft...
Jag tränar med en kille som tävlar i styrkelyft och har tagit 20 SM-medaljer i det. När jag gör marklyft är han på mig om att jag ska böja benen mer. Typ lårbenet parallellt med golvet alltså runt 70-80graders vinkel i knäleden. Jag gör mer som i videorna nedan alltså runt 100-110grader i knäleden.

http://www.youtube.com/watch?v=8u899wRnwqs
http://www.youtube.com/watch?v=mbcmK...eature=related

Vem ska jag lyssna på egentligen?
Citera
2010-02-26, 14:38
  #10
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weebl
Har aldrig och kommer aldrig att spela WOW.
Happ happ, jag som trodde att jag hade en aning om vem du var där

Citat:
Ursprungligen postat av Weebl
Svar på kritik:

Citat:
Ursprungligen postat av Weebl
Angående p/k/f så är jag inte SÅ duktig med att hålla koll på kosten, har fullt sjå med kcal. Då jag inte lagar min egen mat 4dagar i veckan så är det knepigt.
Okej, försök att ha ganska högt proteinintag bara så ska det nog gå an, att ligga på ett underskott är inte SÅ svårt precis.


Ang marklyften, jag kör själv som Axon gör. Dock är vi 185cm långa också, kan tänka mig att utförandet blir lite annorlunda för dig då du är såpass lång. Kan tyvärr inte hjälpa dig
__________________
Senast redigerad av Thomaspunkt 2010-02-26 kl. 14:43.
Citera
2010-03-01, 17:49
  #11
Medlem
Weebls avatar
Då har man avverkat veckans första pass.

Rygg & biceps stod på tur.
Tid: 1h
Tyvärr så var den enda stången upptagen så marklyftet fick vänta till sist i passet, snacka om att det var jobbigt.

Stående rodd
1x8x45kg
3x8x55kg

Latsdrag brett grepp framför
1x8x50kg
2x8x55kg

Sittande kabelrodd
1x8x65kg
1x8x75kg
1x8x70kg

Latsdrag V-handtag framför
1x6x55kg
2x8x50kg

Biceps curl EZ
1x8x30kg
1x8x35kg
1x8x30kg
1x6+2 ostrikta x 30kg

Kör väldigt strikt med helt fixerade armbågar.

Preacher curl i CC
2x8x30kg
1x6x30kg

Marklyft
1x10x40kg
1x8x80kg
3x6x105kg

Inte så tungt för ryggen, men jävligt tungt för kroppen.

Har fortfarande problem med kontakt med latsen, kanske borde gå ner i vikt och köra högrep och försöka hitta kontakten.
__________________
Senast redigerad av Weebl 2010-03-01 kl. 17:51.
Citera
2010-03-02, 15:22
  #12
Medlem
Strikeaposes avatar
Kul att se att andra killar i södra tränar på!
Utan att outa dig själv för mycket, vilken klubb lirar du för?

Kör hårt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback