Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-26, 00:06
  #1
Medlem
Jag undrar om man kan få HD-sändningar till TV:n genom att ha en CA-modul med MPEG4-stöd även fast den "inbyggda digitalboxen" inte är en "hd-box"? Eller är det så att den inbyggda digitalboxen också måste klara av att ta emot MPEG4-signaler?

Letade efter liknande tråd utan resultat, länka gärna om det finns.
Citera
2010-02-26, 06:36
  #2
Medlem
Kabeltattarens avatar
Nej. Ja.
Citera
2010-02-26, 16:37
  #3
Medlem
DennisOlofs avatar
Haha, rolig rubrik.

Jag tror det är svårt att hitta en HD (hårddisk eller motorcykel) med inbyggd digitalbox, däremot digitalbox med inbyggd hårddisk finns nog

En MPEG4 CA-modulen från boxer är till för att kunna ta emot MPEG4 + MPEG2 sändningar med sin MPEG2 digitalbox. Ska fungera, däremot så krånglar det för en del, så det är inte problemfritt.
Citera
2010-02-26, 17:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Haha, rolig rubrik.

Jag tror det är svårt att hitta en HD (hårddisk eller motorcykel) med inbyggd digitalbox, däremot digitalbox med inbyggd hårddisk finns nog

En MPEG4 CA-modulen från boxer är till för att kunna ta emot MPEG4 + MPEG2 sändningar med sin MPEG2 digitalbox. Ska fungera, däremot så krånglar det för en del, så det är inte problemfritt.

Haha det tänkte jag inte ens på. Men jag hoppas det framgick vad jag menar med HD i texten. Så du menar att jag skulle kunna köpa en CA-modul likt denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=102084 och kunna se HD (High Definition ) på min TV?

När du skriver att det "krånglar för en del". Vad är det då som krånglar? Ingen bild? Dålig bild?

Den ena tv:n är en Samsung-PS-42A416 och den andra en Samsung LE-40M86BD om det skulle spela någon roll.
Citera
2010-02-26, 17:36
  #5
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

En MPEG4 CA-modulen från boxer är till för att kunna ta emot MPEG4 + MPEG2 sändningar med sin MPEG2 digitalbox. Ska fungera, däremot så krånglar det för en del, så det är inte problemfritt.

Vart har det funkat? för att kunna se hd med inbyggd box måste det vara en mpeg-4 box och mpeg 4 modul.
Citera
2010-02-26, 19:51
  #6
Avstängd
PerZerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hataalla
Vart har det funkat? för att kunna se hd med inbyggd box måste det vara en mpeg-4 box och mpeg 4 modul.
Snarare en DVB-T2 mottagare med mpeg-4. Den enda HD kanalen SVT HD upphör ju med marksändningen nu på måndag den 1 mars. Sen får man vara beredd att vänta till hösten innan några nya kanaler dyker upp.
__________________
Senast redigerad av PerZerk 2010-02-26 kl. 19:56.
Citera
2010-02-26, 21:56
  #7
Medlem
DennisOlofs avatar
hataalla, tja, det beror ju på vilket mottagning TS har. Vilket inte framgick.

Krånglar, det jag syftade på var andra trådar när jag sökte på nätet, där var det en del som hade problem, och andra inte.

Men som PerZerk säger, så ska ju boxer sluta sända SVT-HD (som gick i mpeg2) och nu ska den eller andra kanaler börja sända i MPEG4 och med DVB-T2, då är jag rätt säker på att mpeg4 modulen inte hjälper. Då måste man ha box som klarar av DVB-T2.

När det gäller comhem måste man ha box för att se HDTV i alla fall, där funkar inte inbyggd box än så länge. Vanliga kanaler går bra men dom sänder ju inte med mpeg4, inte ännu i alla fall.

På sikt är det ju ganska kört, ALLT kommer bli MPEG4, det är bara en tidsfråga, eftersom det sparar utrymme, tar mindre plats och gör att alla kan sända flera kanaler.
Citera
2010-02-26, 22:45
  #8
Medlem
Vill bara inflika att har du Comhem så enligt de själva så kommer du aldrig kunna se annat än SVT HD med CA-modul. Detta för att bolagen kräver att kortet paras med en box för att förhindra bruka av piratkort...
Citera
2010-02-27, 09:06
  #9
Avstängd
PerZerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukisdjuret
Vill bara inflika att har du Comhem så enligt de själva så kommer du aldrig kunna se annat än SVT HD med CA-modul. Detta för att bolagen kräver att kortet paras med en box för att förhindra bruka av piratkort...
Ja och frågar man TV4 så kräver dom inte det. Dessutom borde TV4 HD vara fri det är ju bara en parallel sändning utav huvudkanalen.
__________________
Senast redigerad av PerZerk 2010-02-27 kl. 09:08.
Citera
2010-02-27, 12:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Ja och frågar man TV4 så kräver dom inte det. Dessutom borde TV4 HD vara fri det är ju bara en parallel sändning utav huvudkanalen.

När jag snackade senaste med comhem gällande HD kanalerna så pratade jag inte om tv4 HD. Men du har rätt att det är konstigt att de inte låter oss se den. De jag diskuterade med var tex Visats Sports HD kanaler och där sa dom att det är Visat som sätter stopp.

SVT HD går dock att se utmärkt med CA-modul.
Citera
2010-02-27, 14:04
  #11
Medlem
Jag vet inte om jag blivit särskilt mycket klokare av detta. Många olika bud helt enkelt. Men jag får väl göra så att jag köper en "Boxer CA-modul med MPEG4-stöd" och testar om jag kan få in HD-kanaler på TV:n.

Här är lite info från boxers hemsida för er som är intresserade utav det. Enligt dom så ska det inte gå att ta emot MPEG4-signaler med en inbyggd digitalbox i TV:n. Å andra sidan har dom även denna CA-modul som kan ta emot MPEG4. Men det framgår inte om den inbyggda digitalboxen även den ska klara av det.

Är det någon som verkligen har testat detta är jag mycket tacksam för svar.
Citera
2010-02-27, 17:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bisforbrutus
Jag vet inte om jag blivit särskilt mycket klokare av detta. Många olika bud helt enkelt. Men jag får väl göra så att jag köper en "Boxer CA-modul med MPEG4-stöd" och testar om jag kan få in HD-kanaler på TV:n.

Här är lite info från boxers hemsida för er som är intresserade utav det. Enligt dom så ska det inte gå att ta emot MPEG4-signaler med en inbyggd digitalbox i TV:n. Å andra sidan har dom även denna CA-modul som kan ta emot MPEG4. Men det framgår inte om den inbyggda digitalboxen även den ska klara av det.

Är det någon som verkligen har testat detta är jag mycket tacksam för svar.

Så som jag har fått det förklarat så kan man med rätt CA-modul ta in HD kanaler. Nu har jag comhem men iaf, med den CA-modulen jag har och den tv:n så kan jag ta emot HD-kanaler som jag betalar för.

Problemet är att de som sänder i HD är rädda för att piratkort så då tvingar de företagen som säljer deras kanaler, i mitt fall Comhem att inte göra det möjligt att se hdkanaler via CA-modul utan du måste para den med en HDbox som du köper/hyr av bolaget.

Det är alltså fullt möjligt med tekniken men comhem har spärrat det. Så har jag fattat det iaf, vet inte hur det är med Boxer, ring och fråga?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback