2010-02-25, 21:18
Medlem
SinXs avatar
Kära flashback!

Ska försöka att inte skapa en ny "Vilket OS är bäst?"-tråd, utan istället sträva efter en diskussion om fördelar och nackdelar med de olika operativsystemens sätt att vara uppbyggda och integrerade. Min bakgrund inom IT är drygt 20 år. Startade min karriär med Ataris dåvarande flaggskepp 520ST och övergick sedan till PC-datorer under en väldigt lång tid. Har experimenterat och arbetat med väldigt många olika system. Öppna, som slutna. Experimentella som kommersiella. Jobbat med system under både utbildningar och senare i yrkeslivet. Självklart även en hel del på hobbynivå. Är knappast någon expert, men anser mig ligga rätt bra till då det gäller allmän kunskap inom teknikområdet.

Har under åren testat på samtliga Windowsdistributioner från 3.1 och framåt. Både i nätverksmiljö med servrar i både små, och mellanstora nätverk. Har även på en hobbynivå experimenterat med diverse GNU/Linux system och de sista åren med Apples OSX. Jobbat en del med Novells serversystem och deras gamla NOS-system (finns det ens kvar?). Provat på BSD och diverse andra CLI system.

Nästan samtliga system har haft olika grundtankar och filosofier om hur och för vilka de ska fungera, och i vilket syfte. Inget system har vart lämpligt för alla. Inget system har varit fulländat. Vilket OS man väljer idag verkar för många ha blivit en ideologi, en religion.

För mig som sedan något år inte använder datorn till annat en arbetsstation och diverse multimedia med lite programmering och enklare film- och fotoredigering har mitt val fallit på Apple och mac. Jag är inget fanatiker som anser att detta borde vara allas självklara val, men för mig är det ett perfekt val. Skulle jag arbetat med annat hade valet kanske fallit på en annan plattform. Till min morfar fixade jag en gammal burk med Windows XP som duger alldeles utsökt till att göra det han vill. Betala räkningar, läsa DN, och kolla börsen. Till mina speltokiga polare har jag hjälpt dem sätta ihop PC-burkar till en relativt låg peng som ger dem högsta hårdvaruprestanda för spel. Till mina polare som är mer intresserade har jag guidat dem genom grunderna inom GNU/Linux och diverse experimentella CLI-system. Till andra som vill ha en dator som fungerar bra till ungefär det jag gör med likvärdiga krav har jag introducerat dem för Mac och OSX.

Till skillnad från många andra blandar jag inte in speciellt mycket ideologi i mitt val av plattform. Jag väljer inte bort Apple för att folk skriker om hur dyr en mac-dator är. Jag valde heller aldrig bort GNU/Linux eller för den delen Windows bara för att folk gärna berättade hur krångligt eller buggigt det var. Jag ville helt enkelt testa för att lära mig och skapa en egen uppfattning utan massa fördomar och förutfattade meningar.

Idag debatteras det en hel del i diverse forum, inte minst här på flashback huruvida man ska välja system som är mer eller mindre slutna, består av uteslutande öppen källkod, eller system som bara fungerar. Folk ondgör sig över eller berömmer fördelar med integrerade system. Hur tänker Ni andra när det kommer till val av plattform? Vilka erfarenheter har ni, och vad har ni provat genom åren? Vad använder ni era system till idag, och har ni under resans gång ändrat uppfattning?
Citera
2010-02-25, 22:00
Medlem
penol700s avatar
Har kört i stort sett alla Windows sen Win 95 och på det en uppsjö av Linuxdistar..
Nu varvar jag mellan Windows 7 och en Ubuntu installation som jag misshandlar med diverse experiment, mest på skoj.. så jag använder mest windows.

Angående delen om att ha ett OS för att bara betala räkningar osv. så klarar ju alla OS av det så för de mest grundläggande grejerna så spelar det ingen roll vad man använder sig av.
Egentligen kan jag också göra allt jag vill med alla de olika system jag testat men av ren bekvämlighet känns det som om att den senaste windowsversionen är den jag kommer använda mig av i framtiden om inte nåt sjukt revolutionerande händer då de oftast är de mest kompatibla.
Citera
2010-02-26, 00:53
Medlem
kalle.bs avatar
Jag har väll inget operativsystem som jag gillar mer än de andra. Alla tjänar sitt syfte. Har kört Windows i en herrans massa år nu, dels pga av att man är uppväxt i en windowsmiljö och även fadern min som delar på datormaskinen här. Windows duger för alla mina behov i stort sett, spel, surfning programmering och amatörbildbehandling. Det fungerar överlag bra men visst har man drabbats av några omformateringar och blåskärmar under mina dar, har dock i 9/10 fall berott på dåliga drivrutiner för hårdvaran. Har även experimenterat med olika unix/linux distar som ubuntu och arch under åren också men jag har aldrig riktigt fastnat för det. Men om det blir ett större programutbud och mer spel till distarna kan jag mycket väl tänka mig byta. Mac OS X har jag också experimenterat med, jag gillar det. Mycket ögongodis och flyter på oehört bra. Men jag är för snål att investera i en macdator just nu, planerar att inköpa en macbook eller imac om några år till fadern min så jag ev slipper åka hem till honom och serva datorn.

Kortfattat:
  • Windows - bra allround dator, stort program och spelutbud, kompatibilitet med arbetsplatsen.
  • ubuntu - stabilt lätt och kul att pyssla i men tycker det är sämre utbud och svårt med kompatibilitet med olika webbplatser och dylikt.
  • Mac os x - bra, otroligt stabilt kul att arbeta i osv, spelutbudet duger men priset är dyrt och jag är inte bekant med miljön.
Senast redigerad av kalle.b 2010-02-26 kl. 00:57.
Citera
2010-02-26, 01:11
Medlem
Tuxswes avatar
Har pillat runt med diverse fria system samt Windows.

Jag har lekt runt med olika OS sen 2006 ungefär.
Och de OS jag har provat har olika fördelar/nackdelar.
Gillar dock Linux stabilitet och enkelheten att göra något, det enda jag egentligen saknar är ett bra spelutbud. (Nog för att favoritspelet Postal 2 kan köras på Linux men iaf)

Windows fungerar bäst för gemene man som har suttit vid en Windows dator innan.
Men i dagens läge har jag kommit fram till att för en person som aldrig har suttit vid en dator innan så skulle det egentligen inte spela någon roll vad de får för operativsystem.
Men min uppfattning är att de skulle nog trivas lika bra i både Linux/Windows.
Gissar dock på att personen skulle kunna trivas något bättre i Linux med tanke på stabiliteten som finns.

Apples produkter kan jag inte uttala mig om då min erfarenhet i dessa system är begränsad.
(Nog för att det bygger på freeBSD men ändå)
Citera
2010-03-01, 01:12
Medlem
wh0res avatar
Något jag börjar störa mig på att windows gör saker mer och mer automatiserat...
jag har extremt bristfällig erfarenhet av Mandrake men känner att där kunde jag påverka mer själv.

Windows får väl ses som det bästa eftersom det är enkelt för nybörjare och äldre personer. Min morfar t ex klarar av att använda sin PC med windows alldeles utmärkt. Osäkert om han skulle kunna använda Mandrake...

Sen är ju alla manualer i stort sett anpassade för windows. Och i stort sett alla datorer använder windows. De flesta kan hantera operativsystemet utan att känna sig helt vilsna. Det är väl klara fördelar, sen att systemet vill installera grejjer automatiskt och ofta har man inget att säga till om är en klar nackdel! Hoppas man kan påverka mer i Win7 än Vista.
Citera
2010-03-01, 09:12
Bannlyst
Windows

+
  • Extremt stort programutbud
  • Extremt bra support och dokumentation (det räcker att googla en felkod så får man svar direkt)
  • Stabilt (Jag talar då om Windows 7, inte Vista)
  • Kan anpassas till diverse olika ändamål (spel, media, programering)
  • Mycket lättanvänt

-
  • Piratskydd
  • Dyrt
  • Blir långsammare desto mer man använder operativsystemet (Fixas lätt genom att starta om systemet)
  • Virus!

Linux Ubuntu

+
  • Innovativt
  • Mycket snabbt. Fungerar på mycket gamla datorer
  • Roligt och nyskapande
  • Öppen källkod/Gratis
  • Inga virus

-
  • Dålig support och dokumentation (beror på att det finns ett lågt antal användare)
  • Tyvärr kan felinställningar leda till mycket grava problem (tillskillnad ifrån windows)
  • Dåligt programutbud
Senast redigerad av Klämkäck 2010-03-01 kl. 09:15.
Citera
2010-03-09, 22:56
Medlem
SinXs avatar
Tack för Era svar. Synd att denna fråga inte kunde vålla mer intresse. Debatten "Mitt OS äger Ditt" osv är tydligen betydligt mer intressant. Här är syftet att mer sakligt diskutera frågan. FB-bekräftelsebehov kanske?
Citera
2010-04-09, 02:53
Medlem
Själv använder jag mig mestadels av Windows. Mer av lathet än något annat egentligen, jag har kört det sedan Windows 95 och har vant mig vid deras GUI:n. Och jag kan tycka att det är trevligt att ha vettiga GUI:n. Jag blir rätt less på folk som menar att Windows är instabilt. Nu har jag förvisso ingen erfarenhet av Windows Vista men under mina 7-8 år med Windows XP upplevde jag aldrig några nämnvärda problem. Annat var det med Windows Mellenium...

Numera kör jag Windows 7 och har hittills inte haft några problem. Folk som har får problem är förmodligen folk som inte riktigt vet vad de håller på med. Det i sig är väl kanske en nackdel för Windows men inget jag personligen lider av.

På min laptop är det dock för närvarande Arch som gäller. Jag har lekt runt med ett otal olika distar (Slack, Gentoo, Debian, Ubuntu etc.) och fönsterhanterare tidigare men ingen har passat mig så väl som Arch tillsammans med Xfce gör. Jag gillar filosofin och communityn helt enkelt. Jag har personligen inte behov av Windows eller Mac OS på en laptop så jag låter bli. Den används ändå mest till Firefox, irssi och diverse strökodande. Egentligen hade jag nog gärna kört det på min workstation också och kommer kanske åtminstone dual boota framöver.

Det jag stör mig på mest i open source-världen är väl egentligen hur schizofren den är. Det finns liksom ingen röd tråd. Men visst, någonstans får man acceptera att Emacs har ett värdelöst GUI och att GIMP är totalt jävla efterblivet och ta det för vad det är. Det rör ju sig trots allt om grejor folk snickrat ihop på sin fritid och vill man se förändring är det bara att dra igång ett projekt själv.

Min erfarenhet av Mac OS X är ganska begränsad men mitt intryck är att det på sitt egna lilla vis kanske egentligen är ett bättre OS än Windows. Jag har alldeles för många intelligenta ingenjörsvänner som valt Mac för att tro något annat. Annars har jag jävligt svårt för Mac-talibaner men det här är nog inte riktigt rätt tråd att ta det i...
Citera
2010-04-20, 17:51
Medlem
shmas avatar
Jag har använt windows sedan 3.1 tiden, gjort några taffliga försök att köra lite linux. Men det är inget som har gått längre än live skivor. Största fördelen med windows är ju självklart att det mesta kunskapen om hur man skall göra det mesta sitter i benmärgen, och att felsöka eventuella fel är googligt lätt. Jag har inte haft ett ostabilt windows på mååånga år, tror det var sisst var windows 98se på en celeron 333 processor. Och problemet löstes på något konstigt sätt att alltid ha en codename eagle sever gående (tror nätverkskortet, inte fixade att vara idle på något vänster). Hur som helst hade man ett par blåskärmar i xp's födelse, men eftersom xp bootade relativt fort så var inte det något som störde mig något speciellt.
Köpte en packard bell laptop för ett år sen eller så med vista förinstallerat. Och trots lite strul med att patcha skiten så jag kunde använda olika teman, så har det hängt sig en endaste gång. Så allt tjafs med ostabilt vista har jag aldrig märkt av.
Tjejen min har en minilaptop med någon variant av windows 7 i sig, och den fungerar dock bättre än mitt vista, trots att hennes specs är enormt mycket kassare än mina. Men då det mest avancerade spelet jag har installerat är HoN, och det i princip enda spelet jag spelar är CS så var det skitsamma för min del.
Det stora minuset med vista enligt mig är [katalog upp] knappen i explorer, men det är väl ett ilandsproblem.
Vet med mig att för mina behov skulle nog en mac/linux vara bättre. Men jag är en lat människa, med en allt varmare och varmare laptop varje dag, så står jag ut ett tag till. I min familj har vi sju aktiva datorer, den sämsta en gammal 733Mhz dator med tinyXP, 4 laptops av varierade typer. Och grabbarnas spelmaskiner (som för övrigt suger balle, men eftersom deras biologiska 'pappa' sa att dom var elite så är dom tydligen det. 512ram och några gamla radeon kort.) kör även dom xp, även om ena av dom inte klarar av det riktigt bra.
Funderar på dualboota en puppylinux för surfning enbart, men då jag är en linuxnoob som sagt så har jag inte riktigt vågat än. Det skulle kanske få ner temperaturen lite grann.
Maccar suger balle, så har det varit sedan amiga tiden. Ingen aning om varför, och vet att belägg för det inte finns. Men av tradition sög både pc och mac k#k, och jag bangade på pc så jag måste hålla kvar maccen som satans påfund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in