Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-27, 14:44
  #145
Medlem
Jag börjar inse att jag tagit lyrica sporadiskt över sommaren (1.5 månad typ) och jag nog är en aning fysiskt beroende. Jag har som mest tagit 600mg per tillfälle men oftast 300mg. Vissa dagar har jag tagit phenibut och några enstaka dagar låga doser benzo.

Det jag märker om jag inte tar nåt på typ 36 timmar är ett svagt illamående som smyger sig på och lite taskig sömn. Jag har inte orkat ta tag i detta men måste göra det nu.

Tänkte höra om nån annan varit i samma sits, vad brukar vara ert första symtom på lyrica-AT? Jag är inte heeeelt säker på att jag kommer få några större bekymmer, men kommer förstås bli varse, men är bara lite nyfiken på vad ni har att säga om saken. Jag har alltså aldrig upplevt nån AT från lyrica.
Citera
2017-08-07, 05:14
  #146
Medlem
mod32s avatar
Jag är äntligen fri från lyr efter 9år på 900mg om dagen. Tog ett år för mej att bli fri, mår skapligt idag enda problemet är att jag börjat med heroin igen.
Helt sjuk medicin förstår inte att man kan bli så sjuk av lyr, hemsk AT.
Citera
2017-08-14, 17:53
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktorspice
Den är hemsk , hur länge varade ATn tills du började må helt bra?

För mig varade fyskiska delen i 2 månader och psykiska i 4-5 månader med konstant självmords tankar , insomnia , överdrivet svettningar, aggresivitet, ledsen gråter för allt, ångest, deppresion, frossa i ena sekunden och jättevarm inombords i andra sekunden kroppen kunde inte reglera tempraturen men för mig var insomnian och självmordstankarna jobbigaste. Man kunde fan inte somna utan imovane.


Deta handlar om över 10 års missbruk av lyrica i doser mellan 600-4500mg om dagen.

Hatar verkligen lyrica men samtidigt älskar den för inget biter på mitt social fobi som lyrica och benzo funkar knappast , så gott folk fastna inte i lyrica träsket ni kommer ångra er

Under tiden så tog jag både Benzo och drack mycket alkohol så kände inte av så mycket (men tillräkligt) efter 2-3 veckor men på något set känns som skiten har satt sig perma i psyket :/ Samma men venlafaxin, tog det för depression i ca ett halv år men fick så många biverkningar så jag sluta, jag fråga min läkare - Kan jag bara sluta - Ja sa hon. FYYY fan, jag mådde så dåligt, va yr och inte ens benz lr sprit hjälpte, så jag fick helt enkelt trappa ut den sakta. Seanre fick jag veta av en annan psykiatriker att hon kan ju inte varit frisk, venlafaxin ska manVERKLIGEN inte göra en "cold turkey" på. Och mer, under tiden jag år den skiten så fick jag typ 2-3 EP anfall! jag säger bara venlafaxin och lyrica ÄR SKIT!!!!! Och detta va för medicinskt bruk, inget för flumma på utan jag va bara desperat eftersom jag måde så dåligt!

Idag, är jag sjukt beroende av Alprazopam (6mg om dagen), samt alkoholproblem. Har sjukt ångest varje dag, samvete som håller på ta kol på mig. Plus så har jag en alvarlig sjukdom (PAH) som gör att jag har hjärtsvikt (blivit bättre sen jag fick medicin för sjukdomen) och på det så har jag ADHD, fick diagons för ett par år sen och fick metamina/elvanse och OJ OJ, vilken vardag jag fick, mådde så mycket bättre, men sen kom diagnosen PAH, och det va ju tvär stop på att ta dem, det va som att släcka lampan i ett ljust rum. Men allvarligt talat, fan ibland undrar man hur lång tid man har kvar, är 38 år, har barn, dock särbo..... ja, livet suger bra duktigt ibland.
__________________
Senast redigerad av erki79 2017-08-14 kl. 18:14.
Citera
2017-08-22, 01:23
  #148
Medlem
mod32s avatar
Tycker lyr är mycket mera beroendeframkallande än benzo. Haft båda utskrivet i många år och lyr AT slår allt.
Citera
2018-03-18, 15:02
  #149
Medlem
JavaEElolitas avatar
Nej det finns ingen anledning att trappa ner Lyrica på samma sätt som benzo. Lyrica ger inte samma sövande effekt som benzo när det tas, så därför kommer också problemet att få sömn under avtändningen att vara mindre. Lyrica ger snabbare tolerans och går omvänt snabbare tillbaka från tolerans. Benzo är farligare och värre än pregabalin att sluta med och at:en håller på längre. Wikipedia: .."physical withdrawal checklist, was quantitatively less than benzodiazepines." Minska med 150 mg var tredje dag. Vid pulver, lägg ett kryddmått på ett papper och gör fyra linor. 1 lina = 150 mg. Vid nedtrappning på både benzo och lyrica hade jag tagit lyrican på morgonen och benzon på kvällen.
__________________
Senast redigerad av JavaEElolita 2018-03-18 kl. 15:08.
Citera
2018-04-08, 08:38
  #150
Medlem
Dyngraukmans avatar
Hur lång tid tar det för er innan AT startar efter sista dos?
Citera
2018-04-21, 17:53
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JavaEElolita
Nej det finns ingen anledning att trappa ner Lyrica på samma sätt som benzo. Lyrica ger inte samma sövande effekt som benzo när det tas, så därför kommer också problemet att få sömn under avtändningen att vara mindre. Lyrica ger snabbare tolerans och går omvänt snabbare tillbaka från tolerans. Benzo är farligare och värre än pregabalin att sluta med och at:en håller på längre. Wikipedia: .."physical withdrawal checklist, was quantitatively less than benzodiazepines." Minska med 150 mg var tredje dag. Vid pulver, lägg ett kryddmått på ett papper och gör fyra linor. 1 lina = 150 mg. Vid nedtrappning på både benzo och lyrica hade jag tagit lyrican på morgonen och benzon på kvällen.

Att ha färre symptom betyder inte att ATn är mildare.
Citera
2020-02-09, 21:59
  #152
Medlem
Någon här som har lyckats trappa ner eller sluta och har några bra tips att dela med sig utav?
Finns ju mycket annat man kan ta till och olika metoder att köra på. Vore kul att höra lite solskenshistorier och få upp peppen haha
Citera
2021-08-26, 08:32
  #153
Medlem
Hej,

Öppnar denna tråd igen.

Jag har gått på lyrica i 3 månader varje dag och ganska höga mängder (runt 3-4 g om dagen). Behöver hjälp med en nedtrappnings plan då jag vill gå av det. Om jag quittar cold turkey så får jag extremt jobbig at när jag varit utan lyrica i 2 dagar. Svettningar, nästan svimliknande sympton när jag står upp, extrem ångest så det kryper i kroppen på mig. Går inte att sitta still för alla positioner jag ligger på är obehagliga.

Jag vill verkligen gå av detta och undrar hur jag ska trappa ner från 3-4 g per dag. Nu har jag dock lyckats kapa av ca 2 g från mitt dagliga intagande (tar ca 1-2 g per dag).

Någon som har tips på hur jag ska trappa ner detta?
//toleransmedmera
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback