2010-02-24, 16:03
Medlem
AldoRaines avatar
Om jag startar min dator som vanligt kommer jag till windows skrivbord, sen står den bara och tuggar i all oändlighet (timglas) och jag kan inte göra någonting. Jag kan starta den i felsäkert läge. Vad är felet? Är det mer troligt att det är operativsystemet ( win vista)? eller är det hårddisken som är trasig?
Citera
2010-02-24, 16:04
Medlem
Så hände det för mig med när jag laddade ner ng skumt program.
Installera om datorn!
Citera
2010-02-24, 16:07
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
Så hände det för mig med när jag laddade ner ng skumt program.
Installera om datorn!

Du menar installera om windows?
Citera
2010-02-24, 16:08
Medlem
Ja?
Citera
2010-02-24, 16:13
Medlem
AldoRaines avatar
Det här är inte mitt område. Finns det någon guide eller dyl?
Hur gör man det på bästa snabbaste och smidigaste sätt?
Om man tankar ner win lär man väl ha en dvd skiva att bränna på antar jag?
Citera
2010-02-24, 16:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ett annat alterantiv är detta -> http://www.boulevard.se/guider/Repar...ows-vista.aspx
Citera
2010-02-24, 16:18
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ett annat alterantiv är detta -> http://www.boulevard.se/guider/Repar...ows-vista.aspx

Det hade varit ett bra alternativ, om jag haft en skiva med vista på. Jag fick inte med någon sådan när jag köpte min bärbara toshiba.
Citera
2010-02-24, 16:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag antar att du har en dator till då du skriver här och nu på FB.

Du finner annars en Vista-release på piratbukten.
Citera
2010-02-24, 16:23
Medlem
R4xx0rs avatar
Ta backup på dina filer du vill behålla på exempelvis en USB eller extern hårddisk.
Formatera.
Sedan gör du en "clean" installation med antingen XP eller Win7.
Sätt i skivan med XP eller Win7, starta om, och sedan borde det rulla på (om du gör som det står)

Du får läsa någon guide eller dyl om du fortfarande inte vet hur du ska göra
Citera
2010-02-24, 16:52
Medlem
AldoRaines avatar
JAg har någon partition som heter EISA-konfiguration. Det ska tydligen vara recovery, men hur gör jag för att använda den? Jag har som sagt ingen skiva.
Citera
2010-02-26, 15:40
Medlem
AldoRaines avatar
Om jag går in i kör---> msconfig-->allmänt och väljer "Diagnostiskstart"
dvs att den läser bara in grundläggande drivrutiner och tjänster. Då fungerar windows som vanligt, förutom att bla. ljud,nätverk mm. inte fungerar.

Vad kan man dra för slutsats av det? Kan man utesluta att den fysiska hårddisken är trasig och att det är en mjukvarufel någonstans?
Citera
2010-02-27, 02:03
Medlem
Eftersom datorn startar i felsäkert läge är det förmodligen någon drivrutin/service/program som kruxar.

Logga in på felsäkert, starta kör (windows + R) skriv msconfig. Ta bort allting från tabben autostart, klicka sedan på services/tjänster och kryssa i "dölj microsoft tjänster", kryssa nu bort alla där... Tryck sedan verkställ och starta om datorn. Startar den nu så var det något program/tjänst som gjorde felet, kryssa i dem en och en tills du hittar den felande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in