Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 03:27
  #229
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Hel höna fanns i varenda affär tidigare men försvann från min iallafall, den var sjukt billig men det var en del pyssel med den, och smaken var ingen höjdare.

Finns den i dagens affärer överhuvudtaget?

Hönan är väldigt frånvarande i dagens butiker. Finns dock ofta att finna i saluhallar. Buljong blir klart smakrikare på en höna än en kyckling, så tycker att den skulle fylla sitt syfte på många sätt i frysdisken.
Citera
2018-05-20, 03:36
  #230
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Hur pass lättillgänglig är mörten då? Ja, om man inte fiskar själv utan vill köpa färdigfilead fisk. Oavsett om den är färsk eller fryst. I de flesta matbutiker (hur välsorterade de än må vara), så är det vanligare och lättare att hitta lax, torsk, inlagd sill etc. Vet inte hur det är med fiskbodar och andra fiskbutiker. Har visserligen besökt några, men eftersom jag inte har varit på jakt efter mört så har jag inte ens tittat efter det och sett om det eventuellt finns. Jag vet inte ens om matbutiker, fiskbodar etc brukar ta in olika fiskar om folk frågar efter det.

Mörten finns inte som en kommersiell matfisk i Sverige, så du kommer att leta förgäves. I Ryssland och Baltikum är den en vanlig matfisk, både som torkad och konserverad. I Finland har man upptäckt denna firre på nytt och den säljs som konserverad, de exporterar dock det mesta till andra länder.

Smakmässigt är det absolut inga fel på mörten, det är benen som "ställer till det". Den konserverade är dock ett undantag då den tillreds länge på låg värme vilket gör att benen blir mjuka och ätbara.
Citera
2018-05-20, 04:04
  #231
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Mörten finns inte som en kommersiell matfisk i Sverige, så du kommer att leta förgäves. I Ryssland och Baltikum är den en vanlig matfisk, både som torkad och konserverad. I Finland har man upptäckt denna firre på nytt och den säljs som konserverad, de exporterar dock det mesta till andra länder.

Smakmässigt är det absolut inga fel på mörten, det är benen som "ställer till det". Den konserverade är dock ett undantag då den tillreds länge på låg värme vilket gör att benen blir mjuka och ätbara.

Det var väl ungefär det som jag trodde också. Så för att svara på frågan "Hur många halstrar eller kokar mört?", så är det väl endast en viss andel fiskare som tänkas göra det. Åtminstone här i Sverige. Hade det varit en kommersiell matfisk, så hade nog fler tillagat och ätit fisken.
Citera
2018-05-20, 04:17
  #232
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det var väl ungefär det som jag trodde också. Så för att svara på frågan "Hur många halstrar eller kokar mört?", så är det väl endast en viss andel fiskare som tänkas göra det. Åtminstone här i Sverige. Hade det varit en kommersiell matfisk, så hade nog fler tillagat och ätit fisken.

Så är det. Konserven är dock klart enklast att konsumera. Är mycket plock att käka en halstrad mört.
Citera
2018-05-22, 16:09
  #233
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det var väl ungefär det som jag trodde också. Så för att svara på frågan "Hur många halstrar eller kokar mört?", så är det väl endast en viss andel fiskare som tänkas göra det. Åtminstone här i Sverige. Hade det varit en kommersiell matfisk, så hade nog fler tillagat och ätit fisken.
Jag kan röka mört ibland om dom andra fisksorterna sviker lyckan. Smaken är det absolut inget fel på, men det är ena riktiga nålpaket benmässigt.
Citera
2018-05-22, 16:40
  #234
Medlem
När jag var liten fanns det någon glass man kunde köpa som hade någon skattkista i botten och i fanns det en leksak eller nått. Jag vill minnas att den hette något med Max. Förmodligen GB.

Sen fanns det någon annan glass som kom i någon form av pappersbägare,där glassen var täckt av kaksmulor/nötter/nått annat smuligt. Supergott.

Och jag saknar Estrellas Stjärnor - snacksen. Innan dom gjorde om receptet och gjorde dom oätbara.
Citera
2018-05-22, 18:19
  #235
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
När jag var liten fanns det någon glass man kunde köpa som hade någon skattkista i botten och i fanns det en leksak eller nått. Jag vill minnas att den hette något med Max. Förmodligen GB.

Den du tänker på var en blå plastkista, jag minns möjligen fel men har för mig det finnits en äldre variant i en brun kista också(?)
Citera
2018-05-22, 19:38
  #236
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Egentligen ganska intressant tanke. Har du käkat mört eller var det bara något du drog upp som exempel?

Frågan är allvarligt ställd. De är så jävla små, så att rensa tillräckligt många för att käka dem tar ju en stund. Dock har jag käkat ännu mindre fiskar, stora som lillfingret ungefär, men de rensades inte alls utan stektes bara hela som de var. Vet ej vad det var för fisk dock men gott som fan var det!

Tjena

Jo det har jag gjort och sen dess är jag utan det receptet som kom från en greek. Han gjorde som du sa att helstekas i ugnen och ta bort fjällen. Hans kryddblanding var med olja var bla senaspspulver, chili, vitlök, peppar, smör och det smakade bättre en vilken torsk som helst till ris

Nä i övrigt har jag faktiskt inte inriktat mig på mört vid fiske eller tillagat det fast recept finns till en hel del på google och tuben.

Små nja, beror på vilket vatten vi pratar om och hur fördelningen ser ut mellan gädda, aborre och mört så kan du lätt få en mört mellan 20-50 cm i rätt vatten / sjö
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-05-22 kl. 19:42.
Citera
2018-05-22, 20:07
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kokt höna med currysås står inte så ofta på menyn nu för tiden.

Whoa, sist var det nog i grundskolan man åt det. Minns att man hade en stor aptit när det serverades
Citera
2018-05-23, 02:30
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Den du tänker på var en blå plastkista, jag minns möjligen fel men har för mig det finnits en äldre variant i en brun kista också(?)

Jag minns nog både blåa och bruna men det var främst den blåa jag köpte.
Citera
2018-05-23, 19:14
  #239
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Små nja, beror på vilket vatten vi pratar om och hur fördelningen ser ut mellan gädda, aborre och mört så kan du lätt få en mört mellan 20-50 cm i rätt vatten / sjö

Sådäru! Där visade jag ju hur mycket jag kan om fisk..

Min bild av mört har varit små fiskar på 7-8cm som man sätter på kroken för att fånga större fiskar.

En gång i skogen stötte jag på en liten snok som hade fångat vad jag tror var en mört som den släpade runt på. Alla mörtar är med andra ord inte så små som jag trodde! Tji fick jag!
Citera
2018-05-23, 22:56
  #240
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Sådäru! Där visade jag ju hur mycket jag kan om fisk..

Min bild av mört har varit små fiskar på 7-8cm som man sätter på kroken för att fånga större fiskar.

En gång i skogen stötte jag på en liten snok som hade fångat vad jag tror var en mört som den släpade runt på. Alla mörtar är med andra ord inte så små som jag trodde! Tji fick jag!

Det svenska mörtrekordet lyder på 1,726 kg och 49 cm. Det är enklare att pilla loss kött från en sådan bjässe än från en mört på 10 cm.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2018-05-23 kl. 23:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback