Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-16, 22:53
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Nja, det är mycket vanligt i tex sagor, att det är tre; tre önskningar, tre söner (där det vanligen är den yngste som vinner), tre prövningar, etc etc.

Däremot det kan hända att treenigheten knyter an till samma "heliga tretal",
Det hänger samman faktiskt då talet tre är ett för människan vida spritt, litet magiskt tal. Samma sak med sju men av alla tal är tre, det största. Antagligen pga människor inte behövde räkna så högt och därmed hade begränsningar i matematiska kunskaper skulle jag gissa. Kanske stack udda tal ut.
Citera
2018-01-17, 13:30
  #314
Medlem
Kumabjorns avatar
Det är inte svårt att skita när röven är full.

Är det ett lokalt skånskt ordspråk? Eller används det i resten av Sverige?
Citera
2018-06-22, 07:40
  #315
Medlem
foxtrouts avatar
"Jobbat arslet av mig" betyder det att personen ifråga sålt daimhålet vid första bästa gatuhörn?
Citera
2018-06-22, 10:18
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxtrout
"Jobbat arslet av mig" betyder det att personen ifråga sålt daimhålet vid första bästa gatuhörn?

Nej, fastän man kunde lätt tro det.

Det brukar användas vid hårt arbete, vanligen hårt fysiskt arbete. Och definitivt ingen sexuell underton.

Så var är ursprunget?? Kanske att man inte ens hade tid att sätta sig och vila ens en liten stund.
Citera
2018-06-22, 10:41
  #317
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Nej, fastän man kunde lätt tro det.

Det brukar användas vid hårt arbete, vanligen hårt fysiskt arbete. Och definitivt ingen sexuell underton.

Så var är ursprunget?? Kanske att man inte ens hade tid att sätta sig och vila ens en liten stund.

Vid hårt fysiskt arbete som involverar att gå mycket så får du skavsår runt anus, kan vara det kanske
Citera
2018-06-25, 20:46
  #318
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På en gravsten stod låtsaslatinet:
En tapet molares vilorum.

Det var en tapetmålare som hade dött.
Notera att vilorum skall uttalas villOrum här så att det låter som latin (samma betoning som tex te deum och absurdum).
Citera
2018-07-02, 17:48
  #319
Medlem
insectqueen27s avatar
Jag har drabbats av en brinnande kärlek till ordspråk. Tidigare brukade jag ordspråk mest ironiskt eller sarkastiskt men nu har jag fått upp ögonen för att det finns en hel del att hämta från ordspråk/ordstäv. Har suttit och läst massa ordspråk och hittat vad dom betyder för mig och funderat på vad det kan betyda för andra.

"För lata svin är marken alltid frusen."


Tänkte på bitterhet direkt. På dom som alltid har det svårast, alltid ser bara problem. För dom är marken alltid frusen.

"Även smutsigt vatten kan släcka en brand"

Den här gillar jag som fan, den känns öppen för många tolkningar. Själv identifierar jag mig med det smutsiga vattnet. Att mina problem och begränsningar är smutsen som får andra (eller jag själv) att tro att jag är sämre än ogrumlat vatten. Men även jag kan släcka en eld så sug på den rent vatten människor!
Här är då branden något negativt som behövs släckas. Men man kan ju se branden som något positivt och då kan meningen bli något helt annat.

Hör gärna era tankar om dessa, särskilt den senare.
Citera
2018-07-03, 14:19
  #320
Medlem
HerrGickhans avatar
Världens kyrkogårdar är fulla med oumbärliga människor

-Betyder att man inte ska ta sig själv på för stort allvar och att livet alltid går vidare även utan ens egen medverkan.
Citera
2018-10-06, 13:59
  #321
Medlem
Blålögd vet vi alla vad det är men gråögd vad är det?
Citera
2018-10-06, 14:39
  #322
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Blålögd vet vi alla vad det är men gråögd vad är det?

Det är en Spot-breasted thornbird.
Citera
2018-10-06, 17:23
  #323
Medlem
Hyckleriet är lastens hyllning åt dygden. (La Rochefoucauld 1613-1680)
Citera
2018-10-06, 23:04
  #324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Blålögd vet vi alla vad det är men gråögd vad är det?

Blåögd har åtminstone två fasta betydelser - men snarare tre:

1. Blåögd = en smula naiv och godtrogen. Nån gång rent av "riktigt blåögd"

2. Ärliga blå ögon - symbol för ärlighet, MEN ibland också falskhet under "ärlighetens" täckmantel...

Gråögd har inte alls samma stående betydelse. Men visa, sympatiska personer beskrivs ofta som gråögda.
Kan vara till synes något sträva, men brukar visa sig goda innerst inne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback