Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-03, 19:47
  #97
Medlem
xitunos avatar
Videon som Mandelbrot länkade till ovan visar hur du gör i Audacity.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Det finns, som du kanske redan vet, möjlighet till kortare realtidslyssning av varje ändring man gör inom respektive effekt i Audacity.

Jo, och det är en av sakerna där Audacity är ett väldigt klumpigt verktyg om man provat på något annat: Föst gör du dina inställningar och kan bara preview-lyssna på en liten bit. Om du processar hela klippet (vilket kan ta en liten stund) kan du lyssna på valfri del, men är du inte nöjd får du göra undo och upprepa processen.

Med andra verktyg, som till exempel Reaper, sätter du effekten på spåret, och kan tweaka det medan du lyssnar. Du kan hoppa till valfritt ställe i ditt inspelade material och lyssna på hur det låter där. Du kan göra något helt annat och sedan gå tillbaka och modifiera effekten. Du kan även lägga på valfritt antal effekter ovanpå varandra och ta bort dem, eller ändra på dem precis när som helst. Du kan även lägga till att du effekten ändras över tid.
Citera
2016-03-03, 20:48
  #98
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Videon som Mandelbrot länkade till ovan visar hur du gör i Audacity.



Jo, och det är en av sakerna där Audacity är ett väldigt klumpigt verktyg om man provat på något annat: Föst gör du dina inställningar och kan bara preview-lyssna på en liten bit. Om du processar hela klippet (vilket kan ta en liten stund) kan du lyssna på valfri del, men är du inte nöjd får du göra undo och upprepa processen.

Med andra verktyg, som till exempel Reaper, sätter du effekten på spåret, och kan tweaka det medan du lyssnar. Du kan hoppa till valfritt ställe i ditt inspelade material och lyssna på hur det låter där. Du kan göra något helt annat och sedan gå tillbaka och modifiera effekten. Du kan även lägga på valfritt antal effekter ovanpå varandra och ta bort dem, eller ändra på dem precis när som helst. Du kan även lägga till att du effekten ändras över tid.
I princip har du helt rätt men man kan fuska till det lite och kopiera vald del (t.ex. 15 sekunder) av ett spår, lägga effekt på detta, ångra, lägga annan effekt e.t.c. Så slipper man processa hela spåret. På din beskrivning låter det som att det är mycket enklare med multieffekt i Reaper men man kan trixa lite för att få till det hyfsat i Audacity. Dock ej med samtidig realtidslyssning och möjlighet att ändra flera effekter som då Reaper ger.
Citera
2016-05-15, 13:35
  #99
Medlem
En ganska basic fråga.

Kan man i audacity spela in med 2 mickar via USB? Läste någonstans att man behöver extern ljudkort, men gäller det även usb-mickar?

Spelas det i så fall in i två olika spår/kanaler?

Kör idag pod med en mic och ljudet blir såklart inte så bra jag vill ha det när man är två som ska prata i samma mic.
Citera
2016-05-18, 08:38
  #100
Medlem
Löste problemet med programmet voicemeeter om någon annan skulle vilja göra samma sak. Blir så att 2 mickar tas upp som 1. Alltså ett ljudspår/kanal på 2 USB-mickar.
Citera
2016-07-24, 19:51
  #101
Medlem
Tjena!

Har ett problem.
Från ingenstans har mitt ljud i audacity försvunnit, eller ja, den hittar inga ljudenheter.
När jag startar programmet får jag upp "Could not find any audio devices. You will not be able to play or record audio. Error: Internal PortAudio error."

Har startat om datorn, skannat om efter ljudenheter, avinstallerat och installerat om.
Detta hände efter att jag laddade ner programmet ''Magicmix ''.

Utöver det så fungerar ljudet på datorn som det ska från högtalarna.
(Detta är en asus laptop)
Citera
2017-05-01, 23:14
  #102
Medlem
BaalZeBubs avatar
Känner ni igen detta?

Windows 7. Enligt dokumentationen ska "Playback volume" inte påverka en inspelning, utan endast volymen när man lyssnar ('monitor'). Men när jag spelar in med ett externt ljudkort så har playback volume lika stor roll som "Recording Volume". Drar jag ner Playback volume till noll under inspelning så försvinner ljudet helt o.s.v.
http://manual.audacityteam.org/man/mixer_toolbar.html

Jag provar två olika externa ljudkort. De beter sig mycket olika om man väljer MME/Directsound/Wasapi (eller ASIO i speciell version av Audacity). För att få någon rätsida på dessa komplexiteter så vill jag veta om ovanstående är normalt, eller en sällsynt bugg.
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2017-05-01 kl. 23:16.
Citera
2017-05-31, 15:12
  #103
Medlem
Spongebobfyrkants avatar
Var inne i Spotifytråden och vevade lite angående inspelning. Har nu testat Audacity + Soundflower för att spela in från Spotify, men jag vill kunna spela in utan att ha ljud på. Går det? Det ska väl inte spela någon roll vad jag har för volym ut för att kunna spela in så länge inspelningsvolymen är hög? Jag fattar nada och lyckas inte få det att fungera överhuvudtaget. Vilka inställningar ska jag utgå ifrån om jag vill kunna spela in från Spotify?

Stort tack om någon har bra koll på detta och vill dela med sig.
Citera
2020-09-27, 15:26
  #104
Medlem
brianmolkos avatar
Jag försöker spela in från en kassettbandspelare med USB, men får inget ljud ?
Bara en knäpp som kan komma när man börjar inspelningen
sen är det bara platt diagram ?
Har prövat 2 olika bandspelare
De ska fungera, har ju spelat in från dem tidigare men då hade jag W7 nu har jag W10
Vet någon vad som kan vara för fel ?
Har redan provat ändra en massa men händer inget

Ska följa lite guider men frågar med med
Citera
2020-10-08, 19:19
  #105
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jag försöker spela in från en kassettbandspelare med USB, men får inget ljud ?
Bara en knäpp som kan komma när man börjar inspelningen
sen är det bara platt diagram ?
Har prövat 2 olika bandspelare
De ska fungera, har ju spelat in från dem tidigare men då hade jag W7 nu har jag W10
Vet någon vad som kan vara för fel ?
Har redan provat ändra en massa men händer inget

Ska följa lite guider men frågar med med

OK, du har någon form av USBljudkort, det har funerat förr med W7? Och nu Windoze 10?

Låter som att win10 inte hittar ljudkortet och inte klarar att snoka upp drivrutiner på Nätet.
Kolla hemsidan för tillverkaren av ljudkortet och se om det finns nya drivrutiner för win10.
Citera
2020-10-08, 19:36
  #106
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
OK, du har någon form av USBljudkort, det har funerat förr med W7? Och nu Windoze 10?

Låter som att win10 inte hittar ljudkortet och inte klarar att snoka upp drivrutiner på Nätet.
Kolla hemsidan för tillverkaren av ljudkortet och se om det finns nya drivrutiner för win10.

Nja det är inte ett externt USB ljudkort i datorn men bandspelaren kopplas in med USB
Ja jag har nog också funnit det verkar vara så efter en massa svärande i timmar och då
Testat varenda möjlig inställning
Jag ska ändå köpa ny dator/er sen i vinter, så hoppas det fungerar då
Min dator verkar vara för gammal egentligen för W10, inte så den är dålig, den flyter på bra med internet,vilket är det jag mest har den för
Men ja jag hade ett annat problem med att nätverkskort inte kom igång vid start,fick ofta starta om datorn och jag fick skaffa ett externt USB
Citera
2021-03-30, 19:23
  #107
Medlem
Faukess avatar
Jag har ett laggande / hackande ljud i början av mina inspelningar. Det försvinner av sig självt efter några minuter, pausar jag inspelningen och påbörjar den igen så kommer laggandet tillbaka.
Vad kan det bero på?
Citera
2023-02-13, 21:32
  #108
Medlem
21512s avatar
Är det bara jag som är dum i huvudet eller är Audacitys interface väldigt icke-intuitivt med t.ex. hur man markerar saker, kortkommandon och lite allt möjligt? Jag får aldrig något grepp om det där. Jag har använt en ohygglig mängd program, och musik/ljud-program genom åren och brukar inte ha såna här problem direkt. Just nu kör jag Audacity på Linux. Jag har för mig att jag inte haft några större problem då jag använt det på macOS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback