Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-08-09, 11:09
  #61
Medlem
MartinStLouiss avatar
De ersattes ju av sopkärlen.
Citera
2018-08-10, 09:08
  #62
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
När jag bodde med nedkast senast var det i en förening med många smålägenheter. Speciellt ett hus innehöll bara små tvåor och ettor och där var det ständiga problem. Det verkade som att alla som bodde där precis hade flyttat hemifrån och hade noll koll på hur saker funkade. Ett par gånger kändes det som att folk slängde en hel fest i nedkastet. Det var hela plastpåsar med tomglas, en (som tur var helt släckt) engångsgrill utan påse runt etc. Jag satt i styrelsen och när det blev stopp försökte vi alltid lösa det själva i första hand eftersom det blev så dyrt att ta dit proffs varje gång. Det var bland det vidrigaste jag hållit på med... Efter ett tag pluggade vi nedkastet i det huset, så fick de kasta i ett nedkast i porten som gick rakt ned i sopkärlet istället.

Sopsug är verkligen bra, men det har väl inte byggts hus med nedkast och sopsug på många år. Känns mer som en miljonprogramsgrej när man byggde hela områden och många kunde dela på sopsugsanläggningen. Tror att de brukar drivas i form av samfällighet eller ekonomisk förening där både Brf och hyresvärdar kan dela på kostnad och underhåll. Antar att de är dyra. Det är överlag nackdelen med sopnedkast om man bor i Brf, det kan bli dyrt om det strular mycket. När jag växte upp och vi hade sopsug var det väldigt sällan stopp, det hände några gånger men väldigt få gånger under många år.

Ja, det kräver ju att folk har koll ja. Här bor det knappast några som nyss flyttat hemifrån eller som sagt, inga som inte kan läsa en instruktionsbok. Det gör givetvis sitt till.
Enda gången det blivit riktigt vidrigt var när sugen inte fungerade men då ringdes nån in när det upptäcktes och löste problemet. Idiotin då var att folk fortsatte trycka ner sina påsar genom att gå högre upp i huset dit stoppet inte nått än. Jag påtalade idiotin för en då kan tilläggas.

Ja, det är väl så att det inte direkt byggs nya hus med sopnedkast/sopsug. Detta är ett i grunden gammalt hus men renoverat/underhållet rejält så det har fungerat väl.
Det känns väl dock som det, i takt med folks fördumning och ignorans mot andra, bara är en tidsfråga innan nån förstör även sopnedkasten totalt.
Citera
2018-08-10, 19:25
  #63
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, det kräver ju att folk har koll ja. Här bor det knappast några som nyss flyttat hemifrån eller som sagt, inga som inte kan läsa en instruktionsbok. Det gör givetvis sitt till.
Enda gången det blivit riktigt vidrigt var när sugen inte fungerade men då ringdes nån in när det upptäcktes och löste problemet. Idiotin då var att folk fortsatte trycka ner sina påsar genom att gå högre upp i huset dit stoppet inte nått än. Jag påtalade idiotin för en då kan tilläggas.

Ja, det är väl så att det inte direkt byggs nya hus med sopnedkast/sopsug. Detta är ett i grunden gammalt hus men renoverat/underhållet rejält så det har fungerat väl.
Det känns väl dock som det, i takt med folks fördumning och ignorans mot andra, bara är en tidsfråga innan nån förstör även sopnedkasten totalt.

Egentligen tycker jag inte att det borde finnas någon större konflikt mellan sortering och sopnedkast. Lika gärna som jag kan lägga matavfall i en brun påse och övrigt i en grön så kan jag väl kasta en av dem i ett nedkast och den andra i soprummet på vägen ut. Eller ännu bättre, skaffa avfallskvarn i köket så blir det i princip ingenting att lägga i en brun påse. Om jag förstår saken har alla i Djurgårdsstaden i Stockholm avfallskvarn exempelvis, så den verkar vara på frammarsch. Det har varit tal om att installera det i alla lägenheter där jag bor också, men inget beslut togs på senaste stämman förutom att undersöka saken vidare. Övriga saker att sortera som plast, papper, wellpapp, glas blir det väl ingen egentlig skillnad för. Så det borde funka att kombinera även i nya hus. Men som sagt, gissar att det kostar att underhålla och hålla systemet igång, det kanske är tekniskt komplicerat också, åtminstone med sug.

Just det där med stoppen och att folk mulade ned sina grejer högre upp minns jag. Jag bodde högt upp när jag växte upp, bara ett par våningar under översta, och när det var stopp ända upp till oss visste man att det var rätt illa. Men då kunde man möta folk ibland som inte bodde på våningen men kastade grejer ändå med förklaringen att det var stopp längre ned...
Citera
2018-08-11, 10:04
  #64
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Egentligen tycker jag inte att det borde finnas någon större konflikt mellan sortering och sopnedkast. Lika gärna som jag kan lägga matavfall i en brun påse och övrigt i en grön så kan jag väl kasta en av dem i ett nedkast och den andra i soprummet på vägen ut. Eller ännu bättre, skaffa avfallskvarn i köket så blir det i princip ingenting att lägga i en brun påse. Om jag förstår saken har alla i Djurgårdsstaden i Stockholm avfallskvarn exempelvis, så den verkar vara på frammarsch. Det har varit tal om att installera det i alla lägenheter där jag bor också, men inget beslut togs på senaste stämman förutom att undersöka saken vidare. Övriga saker att sortera som plast, papper, wellpapp, glas blir det väl ingen egentlig skillnad för. Så det borde funka att kombinera även i nya hus. Men som sagt, gissar att det kostar att underhålla och hålla systemet igång, det kanske är tekniskt komplicerat också, åtminstone med sug.

Just det där med stoppen och att folk mulade ned sina grejer högre upp minns jag. Jag bodde högt upp när jag växte upp, bara ett par våningar under översta, och när det var stopp ända upp till oss visste man att det var rätt illa. Men då kunde man möta folk ibland som inte bodde på våningen men kastade grejer ändå med förklaringen att det var stopp längre ned...

Här är alltså enda sorteringen glas/tidningar resten går som hushållssopor (ja,givetvis utan större grejer men dom ställs ju inte i vanligt soprum heller utan får köras till tippen/slängas i containern som finns på parkeringen nån gång/halvår).
Här är alltså inte direkt soprummet på väg ut vilket försvårar att slänga saker varje gång man går ut.

Beträffande att slänga högre upp när det är stopp kan ju bara förklaras med den gamla fina devisen "Folk är idioter".
Citera
2018-08-12, 15:51
  #65
Medlem
Tranquility Bass avatar
Visst kan man lika gärna slänga färgglada påsar i ett sopnedkast som i en soptunna. Problemet ligger i att folk har en tendens att slänga både det ena och andra som verken hör hemma i sopnedkastet eller i soptunnan. Fördelen med det senare är att det inte orsakar stopp och eventuella mekaniska skador.

Gällande kvarn gäller det att kommunen kan ta hand om detta. Handlar om alltifrån avloppsrören till anläggningen som tar emot det. Med andra ord är det inte givet att det går men om det går är det en bra metod.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback